Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör sep 22, 2018 8:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor apr 26, 2018 11:43 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 30, 2012 10:44 am
Inlägg: 14
Har länge varit sugen på att bygga en "buggy". Det vore dock väldigt roligt att få vistas på vägarna med den.
Är det någon som har sett några liknande byggen som ni kan länka till, eller egna erfarenheter.

Allt det där med material kvalitéer, belysning, skärmar och sånt hittar man lätt info om när man kollar på Superseven byggen men det är ändå en del man grubblar på.

Jag har SFRO's bygghandbok och håller på och läser igenom den.
några bilder på vad jag tänkt bygga

Bild

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 26, 2018 12:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 904
Ort: Skellefteå trakten..
Ser ut som en ariel atom, i offroad version.

Borde inte vara några konstigheter? Det som saknas på den på bilden förutom skärmar som du själv nämnde vore väl en vindruta? De har jag för mig SFRO vill ha..

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 26, 2018 12:24 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 30, 2012 10:44 am
Inlägg: 14
Cassius skrev:
Ser ut som en ariel atom, i offroad version.

Borde inte vara några konstigheter? Det som saknas på den på bilden förutom skärmar som du själv nämnde vore väl en vindruta? De har jag för mig SFRO vill ha..


Tack jag ska titta lite på hur den bilen är byggd. Hehe ja framruta hade jag glömt helt men det vill jag nog själv ha också.

Annars tänker jag mig att svårigheterna är :

Fjädringsgeometri, även om jag bygger efter ritningar så är det inte säkert att det blir så bra enligt SFRO då den är designad för offroad användning.

Styrstång kvalitet och kollapsbarhet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 26, 2018 12:30 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1402
Ort: Umeå
Cassius skrev:
förutom skärmar som du själv nämnde vore väl en vindruta? De har jag för mig SFRO vill ha..

Det funkar med vindavvisare och då behövs inga vindrutetorkare. Det som avgör vad det är beror på höjden på
framrutan/vindavvisaren.

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 26, 2018 3:55 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 30, 2012 10:44 am
Inlägg: 14
super7 skrev:
Cassius skrev:
förutom skärmar som du själv nämnde vore väl en vindruta? De har jag för mig SFRO vill ha..

Det funkar med vindavvisare och då behövs inga vindrutetorkare. Det som avgör vad det är beror på höjden på
framrutan/vindavvisaren.


Tack för info, då har man ju lite alternativ i alla fall. blir troligtvis ruta och torkare om dom godkänner plastrutor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 30, 2018 7:49 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 904
Ort: Skellefteå trakten..
Den designen på bil hade jag övervägt en plan lamell ruta i glas på. Plast i all ära, men glas blir inte repigt i alla fall :)

Geometrierna går säkert att få till, även med rejäl fjädringsväg! Skulle vara bumpsteer då t ex som kan bli knixigt på hela fjädringsvägen, men du ska klara dig om den är inom toleranserna för +/-60mm fjädringsväg från rideheight.

Styrstång/rattstång tar du ju lämpligen från en annan bil som då är kollapsbar. Volvo 240/740 t ex är ju vanlig på skrotarna ännu :)


Vad har du tänkt dig för drivlina? Ska du ha en bilmotor och låda borde ju ett FWD paket vara vettigt att utgå från, skulle bara hittat nått som har diffen extra centrerad så den korta axeln blir så lång som möjligt för att ge maximal fjädringsväg, om man inte sätter hela motorpaketet som en fjädrad del så även motor och låda åker upp och ner, blir rejält mycke ofjädrad vikt då i och för sig men.. kanske kan funka? :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 01, 2018 7:16 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2468
Ort: Skellefteå
Det är ganska många som skickar mail till oss på SFRO och undrar om liknande byggen men hittills känner jag inte till någon som kommit i mål.

Min spaning är att man måste tänka till innan, förutom de saker du nämnt även designa en "bur" som funkar utan att man kör med hjälm. Jag tror också på att designa skärmar som är superstadiga (sandwichkonstruktion i glasfiber/kolfiber) där man också monterar belysningen.

Jag tror också att man måste vara beredd på att kompromissa bort en del offroadegenskaper för att det ska fungera på gata.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 04, 2018 4:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Ajden har ju fått sin Atom-replika besiktad iallafall.

Ingen offroad, men liknande öppet chassie.

Bild

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 04, 2018 6:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm
Inlägg: 163
OT: det finns ju en Nomad version av Ariel Atom.. Med rejäl fjädringsväg och grova däck...och samma k20 bakom ryggen :D

OOT: vad händer om man gör som galningarna i roadkill med deras vette-kart?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 07, 2018 7:15 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2468
Ort: Skellefteå
Atom-replikorna vinner mycket på att man inte har "tak" på buren, det är enklare med insteg och minskar risken för att man slår huvudet i saker. Det blir också lite enklare med begränsad fjädringsväg.

Corvette har ju separat ram, så i praktiken kan man ta bort original kaross och regga den som ombyggt fordon med karossbyte - och då byta karossen till en form av burkonstruktion. Samma utmaningar med islag och montering av skärmar/lysen men inte alls ett omöjligt projekt.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 17, 2018 8:24 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 30, 2012 10:44 am
Inlägg: 14
Nu är jag tillbaka i planeringen igen efter en längre "semester" här kommer några fler bilder.

Det är väldigt tilltaget runt huvud så i teorin ska man inte kunna slå i något ens med hjälm på men det kräver ju då 4 punkts bälte och stolar med tillräckligt hög nacke.

Bild

Bild

Bild

Cassius skrev:
Den designen på bil hade jag övervägt en plan lamell ruta i glas på. Plast i all ära, men glas blir inte repigt i alla fall :)

Geometrierna går säkert att få till, även med rejäl fjädringsväg! Skulle vara bumpsteer då t ex som kan bli knixigt på hela fjädringsvägen, men du ska klara dig om den är inom toleranserna för +/-60mm fjädringsväg från rideheight.

Styrstång/rattstång tar du ju lämpligen från en annan bil som då är kollapsbar. Volvo 240/740 t ex är ju vanlig på skrotarna ännu :)


Vad har du tänkt dig för drivlina? Ska du ha en bilmotor och låda borde ju ett FWD paket vara vettigt att utgå från, skulle bara hittat nått som har diffen extra centrerad så den korta axeln blir så lång som möjligt för att ge maximal fjädringsväg, om man inte sätter hela motorpaketet som en fjädrad del så även motor och låda åker upp och ner, blir rejält mycke ofjädrad vikt då i och för sig men.. kanske kan funka? :)


Tack för svar! ja efter lite googling så finns det ju mängder av styrstänger som är kollapsbara som går plocka från diverse bilar så det ordnar sig. det kommer nog bli en laminerad glasruta som du säger!

Det blir en motorcykelmotor bak då jag tror att det blir "lättast" :)


therealpinto skrev:
Atom-replikorna vinner mycket på att man inte har "tak" på buren, det är enklare med insteg och minskar risken för att man slår huvudet i saker. Det blir också lite enklare med begränsad fjädringsväg.

Corvette har ju separat ram, så i praktiken kan man ta bort original kaross och regga den som ombyggt fordon med karossbyte - och då byta karossen till en form av burkonstruktion. Samma utmaningar med islag och montering av skärmar/lysen men inte alls ett omöjligt projekt.

Gustaf


therealpinto skrev:
Det är ganska många som skickar mail till oss på SFRO och undrar om liknande byggen men hittills känner jag inte till någon som kommit i mål.

Min spaning är att man måste tänka till innan, förutom de saker du nämnt även designa en "bur" som funkar utan att man kör med hjälm. Jag tror också på att designa skärmar som är superstadiga (sandwichkonstruktion i glasfiber/kolfiber) där man också monterar belysningen.

Jag tror också att man måste vara beredd på att kompromissa bort en del offroadegenskaper för att det ska fungera på gata.

Gustaf


Tack så mycket för svaren då förstår jag lite vad det är som kan sätta stopp. Jag tror som sagt att man ska klara sig med buren utan att kunna slå i någonstans men i och ursteg är helt klart lite bökigt och måste nog tänkas lite extra på.

Jag ska definitivt titta runt lite och se om jag hittar några byggen med glasfiberskärmar det lät väldigt smart.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010