Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån apr 22, 2019 7:32 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tor apr 11, 2019 6:42 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2503
Ort: Skellefteå
Att sänka infästningen för övre bärarmen påverkar knappast bump steer mer än marginellt, det kommer i så fall mest av att camberkurvan ändras. Men det är det nog värt.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 11, 2019 11:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 750
Ort: Umeå
Jo angående övre länkarm så är jag med.
Shelbysänking mm mm.

Menade mer att om du ändrar infästningspunkter så ändrar du linjen som man drar mellan övre och undre länkarmsinfästning.
Det är som en skärlinje i vilken styrväxelns led ska ligga , om den hamnar utanför/innanför den linjen så uppstår vinkelfel.

Tänkte om du mätt detta innan och sedan flyttat ned övre bärarm.
Eller om man t.ex flyttar styrväxel för att testa och den linjen ej bibehålls.
Är du med eller svamlar jag?

Har byggt en snarlik lösning som den du gjort men jag breddade istället för att bygga om A-arm.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 12, 2019 6:44 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2503
Ort: Skellefteå
Visst är det så, men hur mycket ändras linjen för att man sänker övre bärarmen något 10-tals millimeter?

Oftast rätt lite i den punkt där man har styrväxelns ledpunkter.

Ju mer jag håller på med detta, desto mer inser jag vikten av att göra en mockup, och mäta (exakt som byggaren gjort i detta fall). Det går oftast fortare än att hålla på med teorin för länge, det är så många okända faktorer som spelar in.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 12, 2019 8:32 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Inlägg: 397
Ort: Mälarens södra strand
https://www.lvvta.org.nz/documents.html

Här finns massor av info... gratis ... på engelska...

tex;
https://www.lvvta.org.nz/documents/info ... cedure.pdf
https://www.lvvta.org.nz/documents/info ... mation.pdf

_________________
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 12, 2019 10:50 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 217
Ort: Torslanda
Lillen skrev:
Jo angående övre länkarm så är jag med.
Shelbysänking mm mm.

Menade mer att om du ändrar infästningspunkter så ändrar du linjen som man drar mellan övre och undre länkarmsinfästning.
Det är som en skärlinje i vilken styrväxelns led ska ligga , om den hamnar utanför/innanför den linjen så uppstår vinkelfel.

Tänkte om du mätt detta innan och sedan flyttat ned övre bärarm.
Eller om man t.ex flyttar styrväxel för att testa och den linjen ej bibehålls.
Är du med eller svamlar jag?

Har byggt en snarlik lösning som den du gjort men jag breddade istället för att bygga om A-arm.


Kom å tänka på förövrigt att så som vi gjorde flyttades inte fästet i endast en dimension eftersom original fästet för hundbenet lutar lite, vi bulta en plåt i original fästet som hade 2 nya hål med 40mm c-c, så i höjd är det inte riktigt 40mm lite mindre pga att hundbenets fäste lutar lite, vår flytt påverka nog denna linje ytterst lite, för när man sänker så blir ju linjens vinkel mindre men så flytta vi in ett par mm och då blir ju linjen lite brantare igen. i jag tror inte man ska hänga upp sig allt för mycket på den linjen. det är nog ett bra utgångsläge Vi börja på den men det perfekta läget ligger inte riktigt rakt på(iallafall inte i denna framvagn), konstruerar man en komplett framvagn från grunden funkar det säkert bra.

therealpinto skrev:
Visst är det så, men hur mycket ändras linjen för att man sänker övre bärarmen något 10-tals millimeter?

Oftast rätt lite i den punkt där man har styrväxelns ledpunkter.

Ju mer jag håller på med detta, desto mer inser jag vikten av att göra en mockup, och mäta (exakt som byggaren gjort i detta fall). Det går oftast fortare än att hålla på med teorin för länge, det är så många okända faktorer som spelar in.

Gustaf


Jo vi testa mest, läste kapitlet i SFRO-boken och en konversation med bess-mannen, det är ju svårt att att försöka räkna på. är ju så nästan hopplöst att mäta upp dessa pressade plåtdetaljer och fösöka hitta centrum på kulleder etc. Konstruerar man en framvagn från grunden är det nog värt det, då kan man ju rita upp det i nått CAE program och dra genom fjädringsrörelsen.

Kan lägga upp bilder på vår "mock up" i eftermiddag, Om någon annan vill ha "inspiration". först hade vi ett flyttbar inre kulledsfäste först sedan ett bultat och när vi testat det bultade riktigt noga så det stämmer bra och lika på båda sidor, så kommer vi svetsa ihop hela skiten.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 12, 2019 11:22 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1449
Ort: Umeå
När jag rättade till bumpsteer på min se7en
så använde jag bland annat detta program
http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010