Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons sep 18, 2019 4:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis sep 03, 2019 1:04 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör sep 08, 2007 8:10 pm
Inlägg: 45
Ort: Stockholm
Siktar på att SFRO-regga mina gamla Caprice som ombyggt fordon (tråd kommer senare) - motor, låda, delad bakvagn, bromsar, et cetera. Tanken med bromsarna är att slänga dit hela systemet från en BMW E38 för att underlätta för alla inblandade parter när det är dags för besiktning. Problemet jag har just nu är att spindlarna på en åttiotalsCaprice är väldigt dåligt anpassade för några som helst eftermarknadsbromsar - original är det enkolvsok med glidskenor/fästen ingjutna direkt i spindeln (uppe vänster i bild):
Bild
Knepet som jänkarna använder sig av (bland andra Wilwood och Baer) är att helt sonika kapa bort dessa fästöron, borra upp och gänga om två av hålen för bromsskölden till vettig dimension (inga bekymmer att få dit M12) och sedan bulta adapters i dessa hål:
Bild

Frågan är vad SFRO säger om detta? Jag hade en spindel över som fick smaka på bågfilen och visst, om man tar bort ett öra så är det inga större problem att få dit E38'ans okhållare på rätt avstånd mot skivan med hjälp av en adapter. Absolut inget svetsande eller extrem värme som krävs, dock tas ju en del material bort ur konstruktionen. Det kanske finns någon spindel från en äldre GM där man har lös okhållare som kan ersättas med en egenknackad adapter istället? Tips och förslag uppskattas!

_________________
Robert Eriksson, en sån däringa "NollÅtta"

'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 09, 2019 7:10 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2514
Ort: Skellefteå
Jag ser inga problem med det i sig. Det man måste bedöma "på plats" är att spindeln kan hantera krafterna, vilket förmodligen inte är något problem eftersom original bromsok i praktiken fört in krafterna på samma ställe.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010