240 bakaxel på 140:in?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

240 bakaxel på 140:in?

Inlägg av 142 TiXeR »

stod i dag å kolla på 140:in och såg att skivorna bak e större än fram :shock: , kan det vara byt mot större skivor som typ 164;ans elelr 240, eller e det så orginal :?

kan man montera 164:Ans skivor fram utan större problem?
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är samma framvagn så 164ans ok passar direkt, problemet är att dessa är rätt dyra & svåra att hitta.. det är billigare att ta ventilerade 240 skivor + ok och sätta dit, det som behövs göras är att oket ska planas lite & hålen ska borras upp, sedan passar det perfekt.. fått tips om detta själv så ska göra det tyvärr har ja inte hunnit testa än men mycke billigare blir de, 240 ok finns ÖVERALLT!
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

framvagn

Inlägg av Axel »

nja, det är inte samma framvagn på 140 och 164, det är olika bussningar, bärarmar (antagligen grövre) och balken vet jag inte, men jag tror att den skiljer också.
Axel Wall
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

så kanske det är men oken passar i vilket fall som hellst! :P samt skivorna då
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

men fint då ska jag fara till skroten å handla.

alltså ger det något att slitsa å hålborra sådana skivor :lol: ( om man kör med orginal belägg)
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

kan inte säga exakt vad som ska göras, men de löser du när du har oken & kan mäta & jämföra!
här har du bevis:
Bild
lycka till du får gärna tipsa mig sen när du e klar för du hinner nog klart innan ja börjar pilla me bromsarna ;)
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

jo jag ska lägga upp bilder så fort jag börjar med det ( men först hägrar slipning å lack)
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Bakskivorna är större än främre, men 164:a ok passar beroende på årsmodell, 1972 fick 164:a ventilerade skivor, de oken är annorlunda (bredare gap) mot de tidigare.

Vent. frambromsar från 164 passar på 140 om man byter skiva, ok och nav.

På tidigare årsmodellerna av 140 måste man ev. byta mer grejer...
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag måste ha något grövre fram på min 142:a som är från 1972. Jag har för mig att någon sagt att de ventilerade skivorna passar rakt på, men att oken kan vara ett problem - antagligen för att man måste byta nav, eller skaffa en adapterplatta.
Jag måste kolla upp några grejer senare.. 240 turbo grejer skulle kanske gå att modifiera så det passar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

140 å 164 framagn passar direkt på,det er kun ØVRE bærearm som er forsjellig ;-) men styrsnekka passer ikke direkt,annan bultMønster.det er åsså en annan travers fra en spess årsmod ,da er dem traversa svart grunnade......istedet for grå.ingen problemer med å sette 240bakaksel på 140......ska finnes en topic på forumet om dette :D :!: har jort det selv.oppskrift finnes :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Är det olika bultmönster på 164-skivor/nav jämfört med 140?

Funderar på att kika ner på Tegs-skroten och kika efter 164-delar snart..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

samma bultmönster
Skriv svar