240 bakaxel på 140:in?
240 bakaxel på 140:in?
stod i dag å kolla på 140:in och såg att skivorna bak e större än fram , kan det vara byt mot större skivor som typ 164;ans elelr 240, eller e det så orginal
kan man montera 164:Ans skivor fram utan större problem?
kan man montera 164:Ans skivor fram utan större problem?
Johannes Selberg
Ford F100
Ford F100
det är samma framvagn så 164ans ok passar direkt, problemet är att dessa är rätt dyra & svåra att hitta.. det är billigare att ta ventilerade 240 skivor + ok och sätta dit, det som behövs göras är att oket ska planas lite & hålen ska borras upp, sedan passar det perfekt.. fått tips om detta själv så ska göra det tyvärr har ja inte hunnit testa än men mycke billigare blir de, 240 ok finns ÖVERALLT!
Bakskivorna är större än främre, men 164:a ok passar beroende på årsmodell, 1972 fick 164:a ventilerade skivor, de oken är annorlunda (bredare gap) mot de tidigare.
Vent. frambromsar från 164 passar på 140 om man byter skiva, ok och nav.
På tidigare årsmodellerna av 140 måste man ev. byta mer grejer...
Vent. frambromsar från 164 passar på 140 om man byter skiva, ok och nav.
På tidigare årsmodellerna av 140 måste man ev. byta mer grejer...
Jag måste ha något grövre fram på min 142:a som är från 1972. Jag har för mig att någon sagt att de ventilerade skivorna passar rakt på, men att oken kan vara ett problem - antagligen för att man måste byta nav, eller skaffa en adapterplatta.
Jag måste kolla upp några grejer senare.. 240 turbo grejer skulle kanske gå att modifiera så det passar.
Jag måste kolla upp några grejer senare.. 240 turbo grejer skulle kanske gå att modifiera så det passar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
140 å 164 framagn passar direkt på,det er kun ØVRE bærearm som er forsjellig men styrsnekka passer ikke direkt,annan bultMønster.det er åsså en annan travers fra en spess årsmod ,da er dem traversa svart grunnade......istedet for grå.ingen problemer med å sette 240bakaksel på 140......ska finnes en topic på forumet om dette har jort det selv.oppskrift finnes
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Är det olika bultmönster på 164-skivor/nav jämfört med 140?
Funderar på att kika ner på Tegs-skroten och kika efter 164-delar snart..
Funderar på att kika ner på Tegs-skroten och kika efter 164-delar snart..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.