Racingbur amazon!

Modifieringar och tips
JS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: ons mar 31, 2004 4:39 pm
Ort: Kalmar

Racingbur amazon!

Inlägg av JS »

Har en 2dörrars amazon jag skulle vilja ha bur i dock vill jag inte offra baksätet, finns det nån bur så att man kan ha kvar baksätet eller får man inte ha kvar det? :?
THolandsli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: tor mar 18, 2004 1:39 pm
Ort: Ottersøy, Norge

Inlägg av THolandsli »

I min forrige Amazon hadde jeg bur, baksetet satt likevel på plass... Ikkeno problem... Skal se om jeg finner noen bilder i morgen...
85" 740 Turbo Intercooler
67" Amazon (under restaurering/turbokonvertering)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

om du ska bygga en laglig bur för tävlingar så lär du inte få ha passagerare i baksätet! men självklart får du ha kvar det för syns skull... däremot om du bara tänker på säkerhet så kan du ju göra en specialbur som går längs alla stolpar, så som där fram även där bak, men då blir nog inte buren godkänd för tävling som sagt!
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Jag tänker anta att Simons bygge är godkänt, och med baksätet kvar.
Jag kommer nog sikta på att ha kvar baksätet i min 142:a när buren byggs också, fast det beror väl på om jag får tag på ett svart skinnbaksäte iofs. Det jag har nu är lite dåligt o fult.

Simons bur: http://www.savarturbo.se/images/bilarna ... simon6.jpg
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Inlägg av Tommy »

Visst går det bygga så att man har kvar baksätet och att det blir godkännt för tävling. En del burar som jag sett har demonterbart staget som går bakom stolarna så vid tävling skruvar man bara fast det. sen kan du bygga buren så att den "slickar" stolparna bak då går det nog ha kvar baksätet. Bygger du bara i rätt dimensioner på rör, bultar osv så blir buren godkänd.
JS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: ons mar 31, 2004 4:39 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av JS »

Tommy skrev:Visst går det bygga så att man har kvar baksätet och att det blir godkännt för tävling. En del burar som jag sett har demonterbart staget som går bakom stolarna så vid tävling skruvar man bara fast det. sen kan du bygga buren så att den "slickar" stolparna bak då går det nog ha kvar baksätet. Bygger du bara i rätt dimensioner på rör, bultar osv så blir buren godkänd.
ok! låter fint..vill ju kunna ha lite folk i baksätet när man cruisar ju hehe :D men de finns inge "färdiga" burar till amazon eller? blir å konstruera nått själv? tacksam för svaren!
JS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: ons mar 31, 2004 4:39 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av JS »

THolandsli skrev:I min forrige Amazon hadde jeg bur, baksetet satt likevel på plass... Ikkeno problem... Skal se om jeg finner noen bilder i morgen...
Vore jättesnällt om du kunde fixa fram bilderna! Tack i förväg :wink:
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Att ha en bur (hockeymål eller helbur) i bilen med raka strävor från huvudbågen till tex hjulhusen bak- som t.ex. simon med baksätet kvar- Betyder INTE att man får åka där för det. http://www.savarturbo.se/images/bilarna ... simon6.jpg
Här bak får man tyvärr inte åka. Men om du skulle dra rören längs taket och ner genom hatthyllan till t ex. hjulhuset på var sida är det godkänt OM du buntar bågen ordentligt. Problemet med detta är, att den vridstyvhet som bågen ger (om strävorna är raka) försvinner och att bågen inte funkar lika bra pga dålig triangilering..
Nej! Antingen bygger man en säker racebil med RIKTIG båge, eller så skiter man i det och ställer sig vid korvkiosken och visar upp sin nypolerade dumpventil! :-D
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Örjan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:13 pm
Ort: Värmdö/Uppland

Inlägg av Örjan »

guss har en slimad bur för klassiskarallycuppen :) eller vad den heter :roll: billar upp till -65. Men inte vill jag sitta bak när någon annan kör.... :!: :!: :!:
Amazon turbo
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

http://img.photobucket.com/albums/v133/irocz/sand1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v133/irocz/sand2.jpg

Inte dom bästa bilderna.... Jag byggde med baksätet kvar, vet dock inte om det är lagligt att sitta där. Har dock inte satt dit strävan som går just bakom framsätena tänkte ha den demonterbar...
Bild
THolandsli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: tor mar 18, 2004 1:39 pm
Ort: Ottersøy, Norge

Inlägg av THolandsli »

Jeg fant noen bilder der du ser buret i min Amazon, skrårøret bak forsetene er kappet av.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
85" 740 Turbo Intercooler
67" Amazon (under restaurering/turbokonvertering)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nu börjar ja fan undra va ni tänker med pojkar, så som simon har eller sandstrom kan du ju glömma att få genom bes med att folk får åka där bak, varför tror ni det finns regler om att buren är vadderad fram även om den sitter en halvmeter från huvudet, ? skärpning en krock i 50km/h medför att rörelseenergin motsvarar vikten av en elefant, man lär ju ligga i 3 delar sen eftersom burstävorna strimlat sönder en totalt.. ni kanske borde ta reda på hur det brukar se ut på olycksplatser efter bilolyckor som händer OFTA i sverige, det brukar ligga kroppar utanför bilarna, bältena skär av huvud m.m. från resten av kroppen & flyger ur bilen & då är det krockar på landsväg med bälte jag snackar om.. en påkörning i 70 vid ett övergångsställe kan göra att kroppen flyger iväg 150 meter.. osv osv...
visst kan man åka med i en sådan där bil men tänk lite på vilka konsekvenser det kan medföra jag vill iaf inte ha någons liv på mitt samvete för det kommer hända förr eller senare om ni trimmar, näst intill alla jag känner har kört i sedan dom fick körkort, sedan att det är mindre olyckor kan man vara glad för! nu var det inte meningen att leka polis här men tänk er för för faen :evil:

däremot är jag helt övertygad om att man kan få igenom det om man har bortskruvningsbara stag bakåt... men då funkar de ju som sagt bara vid rejs, håller med mrabarth (micke???) antingen bygger man en rejsbil eller så skaffar man en buss om man ska köra på folk
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

åter till ämnet, detta stag på denna bild
http://img.photobucket.com/albums/v133/irocz/sand1.jpg
går den rakt genom hatthyllan & ner i skuffen? för som jag ser det fyller dom där stagen ingen direkt funktion och lär knappast gå genom bes heller, poängen är ju att stagen ska minska svikten i golvet så det inte ser ut som en sinuskurva och då lär det vara bäst att svetsa det där bakaxel & stötdämpare är fäst i karossen dvs precis strax intill hjulshusen på själva golvet & detta i sin tur medför att det blir mycket svårt att göra så man kan skruva dän dom, men sätter man dom i hjulshusen längst ut så funkar de nog iaf hyffsat
THolandsli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: tor mar 18, 2004 1:39 pm
Ort: Ottersøy, Norge

Inlägg av THolandsli »

Du har rett i mye av det du sier der "Larsat". En bil med bur bør helst være 1 eller 2 seter. Det blir trang og mye plasser å slå i stykker hodet med bur i en Amazon. Men når jeg var på besiktning ho Statens vegvesen i Norge fikk jeg bare beskjed om å bytte til stoler som det gikk an å vippe fram så skulle jeg få registrert den som 4 eller 5 seter. Kravet var vistnok att det skulle finnes fornuftige rømningsveier.
Jeg byttet aldri setene slik att jeg fikk den registrert for flere, for sitter det en person i baksetet som får litt sleng på hodet kan buret drepe, det ville ikke jeg ha på samvittigheten...
85" 740 Turbo Intercooler
67" Amazon (under restaurering/turbokonvertering)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag kollade lite på simons bur igen & tror faktiskt den skulle gå besikta om man ex. bytte ut baksätet mot 2 rallystolar istället.. och om det gäller 2 dörrars bilar får man ju då ha tippbara framstolar.. men poängen är kanske att man ska ha kvar orginalbaksätet, ett alternativ är ju att regga som 4 platsig istället för 5 platsig, så att passagerarna får sitta "längre in mot mitten" bak men då blir de nog problem med bältena, skulle funka med 4 eller 6 punktsbälten men de är ju oxå olagliga i sverige
Skriv svar