Tips på litet bromsservo

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Tips på litet bromsservo

Inlägg av Herman »

Hej

Har börjat titta lite på mitt problem med att få plats med huvudbromscylinder och bromsservo på Mantan nu.

Har någon nått tips på små smidiga grejer?

Bild

Såhär der det ut i bilen. Motorn är inte i sitt rätta läge på bilden. Insuget hamnade c:a 2cm från "väggen" där servot sitter när motorn var i rätt läge sen.

Ska iofs. bygga nytt insug nästa vinter, då blir det kanske mer plats men jag tänkte försöka få igång bilen med originalgejerna. Det är mycket jobb bara det och ska jag dessutom bygga nytt insug blir jobbhögen ännu större innan start.

Är ju lättare att bygga vidare sedan när man vet att bilen funkar med ny motor, låda, bakaxel m.m.

M.v.h David
Senast redigerad av Herman den lör feb 23, 2008 4:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Rikard B
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: sön jun 12, 2005 12:14 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Rikard B »

har inte golf 1 små bromservon tycker mig ha sett det ialf ett tips ialf
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

tufårti skrev:har inte golf 1 små bromservon tycker mig ha sett det ialf ett tips ialf
Jo det kan stämma för jag minns att jag läste om en Ascona B med Calibra turbo maskin i för länge sedan. I den satt det ett ett servo från en Golf men det framgick inte från vilken årsmodell.

Ska kolla upp Golf 1:ans om det kan vara användbart.

Tack / David
Fredrik Lindström
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons dec 21, 2005 5:04 pm
Ort: Färjestaden

Inlägg av Fredrik Lindström »

Nissan micra eller annan japansk bil
mvh
Fredrik Lindström
Färjestaden

flracing@swipnet.se


Varför Åka SAAB När Det Finns VOLVO
nilsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 245
Blev medlem: tor mar 23, 2006 9:31 pm
Ort: gbg

Inlägg av nilsan »

Honda civic e små o bra.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

såg för nåt år sen i en katalog på en bromsfirma att dom sålde
servon som inte sitter på torpeden utan tex under baksätet!
det kanske är värt att forska lite om?

/F
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

såg för nåt år sen i en katalog på en bromsfirma att dom sålde
servon som inte sitter på torpeden utan tex under baksätet!
det kanske är värt att forska lite om?
Såg en rallycross 240 en gång där bromsservon satt i skuffen. Det satt en enkel huvudcylinder på pedalen och den var kopplad till en slavcylinder som var monterad på bromsservon, där pedalen egentligen skulle ha tryckt.

Vette sjutton om det är så besiktningsbart då det bara blir 1 krets mellan pedal och huvudbromscylinder. Kanske om man lyckas mecka ihop en 2-kretslösning där.

///Jerry Lundgren
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

Jerry Lundgren skrev:
såg för nåt år sen i en katalog på en bromsfirma att dom sålde
servon som inte sitter på torpeden utan tex under baksätet!
det kanske är värt att forska lite om?
Såg en rallycross 240 en gång där bromsservon satt i skuffen. Det satt en enkel huvudcylinder på pedalen och den var kopplad till en slavcylinder som var monterad på bromsservon, där pedalen egentligen skulle ha tryckt.

Vette sjutton om det är så besiktningsbart då det bara blir 1 krets mellan pedal och huvudbromscylinder. Kanske om man lyckas mecka ihop en 2-kretslösning där.

///Jerry Lundgren
Fick tips om att Volvos terrängbilar typ 11, 13 och 20 tydligen har nått liknande system. Även vissa Amazon?.

Jag minns att jag såg en gammal S-klass mercedes på en bilträff en gång som också hade något liknande.

Ska forska vidare om man kan få fram någon info om sysemen hur de fungerar och hur stora grejerna är. Jag tror att de skulle vara bästa lösningen då det är vääälldigt trångt bredvid motorn.

Vilka problem man skaffar sig va? :wink:


Tack / David
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

Vilka problem man skaffar sig va?
Det är väl därför vi håller på..ha ha ha

///Jerry Lundgren
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Inlägg av TVR »

Ska du använda "Amazon"servo så får du ha två stycken, ett per krets. Är egentligen inget servo om man ska vara petig utan en bromskraftförstärkare (det sitter ju inte på pedalen) men funktionen blir ju densamma. Man kopplar bara in det på bromsledningen så det kan sitta "var som helst".
Amazonens servo är tillverkat av Girling. Sen finns det även ett liknande som är tillverkat av Lockheed. Det verkar vara Lockheeds variant som sitter på TGB 11 och 13. Du kan se bild på hur de ser ut här http://volvovalp.ifokus.se/ShowFile.asp ... kopia).jpg
Längd, ca 300 mm diameter på "klockan" är kanske 170 mm.


Girlingservot är tämligen dyrt, typ 3500 kr/styck. Lockheed kostar ungefär hälften. Lockheed finns t ex på KGtrim.
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

TVR skrev:Ska du använda "Amazon"servo så får du ha två stycken, ett per krets. Är egentligen inget servo om man ska vara petig utan en bromskraftförstärkare (det sitter ju inte på pedalen) men funktionen blir ju densamma. Man kopplar bara in det på bromsledningen så det kan sitta "var som helst".
Amazonens servo är tillverkat av Girling. Sen finns det även ett liknande som är tillverkat av Lockheed. Det verkar vara Lockheeds variant som sitter på TGB 11 och 13. Du kan se bild på hur de ser ut här http://volvovalp.ifokus.se/ShowFile.asp ... kopia).jpg
Längd, ca 300 mm diameter på "klockan" är kanske 170 mm.


Girlingservot är tämligen dyrt, typ 3500 kr/styck. Lockheed kostar ungefär hälften. Lockheed finns t ex på KGtrim.
Tackar för infon :thumbright:. Jag tror att det skulle vara bästa lösningen.

Det enda jag är lite orolig för är hur pass bra de där "servona" fungerar. Bilarna de sitter på original har ju trumbromsar va?. Men det kanske inte spelar någon roll.

M.v.h David
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Inlägg av TVR »

Du menar hur mycket de förstärker bromskraften?
Jag vet att det står en uppgift om det i installationsanvisningarna till Lockheedservot men jag minns inte siffran säkert, tror det är ca 1,6 gångers förstärkning. Jag har nämligen ett nytt liggande som jag ska montera i min TVR.
Jag ska försöka komma ihåg att kolla detta när jag är igaraget nästa gång (fast jag kan inte lova att jag minns)... Ska även försöka komma ihåg att mäta storleken.
Girlingservot är mindre än Lockheed (framförallt är "klockan" mindre) men de är som sagt betydligt dyrare.
Förutom KGtrim tror jag att även www.cvi-automotive.se/ och http://www.vp-autoparts.com/ säljer dessa servon. Någon av dem (eller bägge) har både Girling och Lockheed. De satt som standard på Amazon Sport och Amazon Herrgårdsvagn.

Amazoner med servo har skivor fram och trummor bak. Utan servo är de ganska tungtrampade.
TGB har trummor. Dock väger TGBerna ju ganska mycket så det krävs nog rejält med bromskraft även till ens sån.
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

TVR skrev:Du menar hur mycket de förstärker bromskraften?
Jo precis. Men 1.6ggr verkar väl ok.

TVR skrev:Amazoner med servo har skivor fram och trummor bak. Utan servo är de ganska tungtrampade.
Precis som Mantan är original då, trots att den har servo :hihi: .

Bromsarna på bilen blir från Volvo 240. Har redan pillat dit dem fram och sedan kommer de ju automatiskt bak med 1031 axeln jag ska sätta dit.

Själva storleken på servot är nog inte kritiskt då det nog blir att sätta dem där baksätet var. Blir ju lite mycket rör iofs. men vad gör man. Men måtten är intressanta ändå om du fixar det.

mvh
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Du ska inte prova utan servo då?
Visst, lite tungtrampat blir det, men inte som en bil med servo utan vaccum. (tex. utan motorn igång)
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

j björk skrev:Du ska inte prova utan servo då?
Visst, lite tungtrampat blir det, men inte som en bil med servo utan vaccum. (tex. utan motorn igång)
Jo, jag har allt funderat på det också men tycker det blir väldigt dyrt med allt som man behöver. Behöver dessutom då en variant som har cylindrarna inne i bilen då det inte får plats två ute i motorutrymmet.
Skriv svar