Tips på litet bromsservo
Tips på litet bromsservo
Hej
Har börjat titta lite på mitt problem med att få plats med huvudbromscylinder och bromsservo på Mantan nu.
Har någon nått tips på små smidiga grejer?
Såhär der det ut i bilen. Motorn är inte i sitt rätta läge på bilden. Insuget hamnade c:a 2cm från "väggen" där servot sitter när motorn var i rätt läge sen.
Ska iofs. bygga nytt insug nästa vinter, då blir det kanske mer plats men jag tänkte försöka få igång bilen med originalgejerna. Det är mycket jobb bara det och ska jag dessutom bygga nytt insug blir jobbhögen ännu större innan start.
Är ju lättare att bygga vidare sedan när man vet att bilen funkar med ny motor, låda, bakaxel m.m.
M.v.h David
Har börjat titta lite på mitt problem med att få plats med huvudbromscylinder och bromsservo på Mantan nu.
Har någon nått tips på små smidiga grejer?
Såhär der det ut i bilen. Motorn är inte i sitt rätta läge på bilden. Insuget hamnade c:a 2cm från "väggen" där servot sitter när motorn var i rätt läge sen.
Ska iofs. bygga nytt insug nästa vinter, då blir det kanske mer plats men jag tänkte försöka få igång bilen med originalgejerna. Det är mycket jobb bara det och ska jag dessutom bygga nytt insug blir jobbhögen ännu större innan start.
Är ju lättare att bygga vidare sedan när man vet att bilen funkar med ny motor, låda, bakaxel m.m.
M.v.h David
Senast redigerad av Herman den lör feb 23, 2008 4:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jo det kan stämma för jag minns att jag läste om en Ascona B med Calibra turbo maskin i för länge sedan. I den satt det ett ett servo från en Golf men det framgick inte från vilken årsmodell.tufårti skrev:har inte golf 1 små bromservon tycker mig ha sett det ialf ett tips ialf
Ska kolla upp Golf 1:ans om det kan vara användbart.
Tack / David
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: ons dec 21, 2005 5:04 pm
- Ort: Färjestaden
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
- Ort: Surahammar
Såg en rallycross 240 en gång där bromsservon satt i skuffen. Det satt en enkel huvudcylinder på pedalen och den var kopplad till en slavcylinder som var monterad på bromsservon, där pedalen egentligen skulle ha tryckt.såg för nåt år sen i en katalog på en bromsfirma att dom sålde
servon som inte sitter på torpeden utan tex under baksätet!
det kanske är värt att forska lite om?
Vette sjutton om det är så besiktningsbart då det bara blir 1 krets mellan pedal och huvudbromscylinder. Kanske om man lyckas mecka ihop en 2-kretslösning där.
///Jerry Lundgren
Fick tips om att Volvos terrängbilar typ 11, 13 och 20 tydligen har nått liknande system. Även vissa Amazon?.Jerry Lundgren skrev:Såg en rallycross 240 en gång där bromsservon satt i skuffen. Det satt en enkel huvudcylinder på pedalen och den var kopplad till en slavcylinder som var monterad på bromsservon, där pedalen egentligen skulle ha tryckt.såg för nåt år sen i en katalog på en bromsfirma att dom sålde
servon som inte sitter på torpeden utan tex under baksätet!
det kanske är värt att forska lite om?
Vette sjutton om det är så besiktningsbart då det bara blir 1 krets mellan pedal och huvudbromscylinder. Kanske om man lyckas mecka ihop en 2-kretslösning där.
///Jerry Lundgren
Jag minns att jag såg en gammal S-klass mercedes på en bilträff en gång som också hade något liknande.
Ska forska vidare om man kan få fram någon info om sysemen hur de fungerar och hur stora grejerna är. Jag tror att de skulle vara bästa lösningen då det är vääälldigt trångt bredvid motorn.
Vilka problem man skaffar sig va?
Tack / David
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
- Ort: Surahammar
Ska du använda "Amazon"servo så får du ha två stycken, ett per krets. Är egentligen inget servo om man ska vara petig utan en bromskraftförstärkare (det sitter ju inte på pedalen) men funktionen blir ju densamma. Man kopplar bara in det på bromsledningen så det kan sitta "var som helst".
Amazonens servo är tillverkat av Girling. Sen finns det även ett liknande som är tillverkat av Lockheed. Det verkar vara Lockheeds variant som sitter på TGB 11 och 13. Du kan se bild på hur de ser ut här http://volvovalp.ifokus.se/ShowFile.asp ... kopia).jpg
Längd, ca 300 mm diameter på "klockan" är kanske 170 mm.
Girlingservot är tämligen dyrt, typ 3500 kr/styck. Lockheed kostar ungefär hälften. Lockheed finns t ex på KGtrim.
Amazonens servo är tillverkat av Girling. Sen finns det även ett liknande som är tillverkat av Lockheed. Det verkar vara Lockheeds variant som sitter på TGB 11 och 13. Du kan se bild på hur de ser ut här http://volvovalp.ifokus.se/ShowFile.asp ... kopia).jpg
Längd, ca 300 mm diameter på "klockan" är kanske 170 mm.
Girlingservot är tämligen dyrt, typ 3500 kr/styck. Lockheed kostar ungefär hälften. Lockheed finns t ex på KGtrim.
Tackar för infon . Jag tror att det skulle vara bästa lösningen.TVR skrev:Ska du använda "Amazon"servo så får du ha två stycken, ett per krets. Är egentligen inget servo om man ska vara petig utan en bromskraftförstärkare (det sitter ju inte på pedalen) men funktionen blir ju densamma. Man kopplar bara in det på bromsledningen så det kan sitta "var som helst".
Amazonens servo är tillverkat av Girling. Sen finns det även ett liknande som är tillverkat av Lockheed. Det verkar vara Lockheeds variant som sitter på TGB 11 och 13. Du kan se bild på hur de ser ut här http://volvovalp.ifokus.se/ShowFile.asp ... kopia).jpg
Längd, ca 300 mm diameter på "klockan" är kanske 170 mm.
Girlingservot är tämligen dyrt, typ 3500 kr/styck. Lockheed kostar ungefär hälften. Lockheed finns t ex på KGtrim.
Det enda jag är lite orolig för är hur pass bra de där "servona" fungerar. Bilarna de sitter på original har ju trumbromsar va?. Men det kanske inte spelar någon roll.
M.v.h David
Du menar hur mycket de förstärker bromskraften?
Jag vet att det står en uppgift om det i installationsanvisningarna till Lockheedservot men jag minns inte siffran säkert, tror det är ca 1,6 gångers förstärkning. Jag har nämligen ett nytt liggande som jag ska montera i min TVR.
Jag ska försöka komma ihåg att kolla detta när jag är igaraget nästa gång (fast jag kan inte lova att jag minns)... Ska även försöka komma ihåg att mäta storleken.
Girlingservot är mindre än Lockheed (framförallt är "klockan" mindre) men de är som sagt betydligt dyrare.
Förutom KGtrim tror jag att även www.cvi-automotive.se/ och http://www.vp-autoparts.com/ säljer dessa servon. Någon av dem (eller bägge) har både Girling och Lockheed. De satt som standard på Amazon Sport och Amazon Herrgårdsvagn.
Amazoner med servo har skivor fram och trummor bak. Utan servo är de ganska tungtrampade.
TGB har trummor. Dock väger TGBerna ju ganska mycket så det krävs nog rejält med bromskraft även till ens sån.
Jag vet att det står en uppgift om det i installationsanvisningarna till Lockheedservot men jag minns inte siffran säkert, tror det är ca 1,6 gångers förstärkning. Jag har nämligen ett nytt liggande som jag ska montera i min TVR.
Jag ska försöka komma ihåg att kolla detta när jag är igaraget nästa gång (fast jag kan inte lova att jag minns)... Ska även försöka komma ihåg att mäta storleken.
Girlingservot är mindre än Lockheed (framförallt är "klockan" mindre) men de är som sagt betydligt dyrare.
Förutom KGtrim tror jag att även www.cvi-automotive.se/ och http://www.vp-autoparts.com/ säljer dessa servon. Någon av dem (eller bägge) har både Girling och Lockheed. De satt som standard på Amazon Sport och Amazon Herrgårdsvagn.
Amazoner med servo har skivor fram och trummor bak. Utan servo är de ganska tungtrampade.
TGB har trummor. Dock väger TGBerna ju ganska mycket så det krävs nog rejält med bromskraft även till ens sån.
Jo precis. Men 1.6ggr verkar väl ok.TVR skrev:Du menar hur mycket de förstärker bromskraften?
Precis som Mantan är original då, trots att den har servo .TVR skrev:Amazoner med servo har skivor fram och trummor bak. Utan servo är de ganska tungtrampade.
Bromsarna på bilen blir från Volvo 240. Har redan pillat dit dem fram och sedan kommer de ju automatiskt bak med 1031 axeln jag ska sätta dit.
Själva storleken på servot är nog inte kritiskt då det nog blir att sätta dem där baksätet var. Blir ju lite mycket rör iofs. men vad gör man. Men måtten är intressanta ändå om du fixar det.
mvh
Du ska inte prova utan servo då?
Visst, lite tungtrampat blir det, men inte som en bil med servo utan vaccum. (tex. utan motorn igång)
Visst, lite tungtrampat blir det, men inte som en bil med servo utan vaccum. (tex. utan motorn igång)
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Jo, jag har allt funderat på det också men tycker det blir väldigt dyrt med allt som man behöver. Behöver dessutom då en variant som har cylindrarna inne i bilen då det inte får plats två ute i motorutrymmet.j björk skrev:Du ska inte prova utan servo då?
Visst, lite tungtrampat blir det, men inte som en bil med servo utan vaccum. (tex. utan motorn igång)