Bättre bromssystem 142

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Bättre bromssystem 142

Inlägg av C Upp »

Jag har börjat småpilla lite på mitt nya motorbygge nu som till slut kommer ta plats i min 142:a som ska utrustas med bur och utbytta innerskärmar mot rör.
Till detta hör att min B20 Turbo nog kommer ge lite mer än de 140 hk, hoppas jag i alla fall, som går att regga om lagligt till. Så jag tänkte ta och byta bromssystemet för att kunna regga som ombyggt fordon. (Det och att jag inte vill köra med orginalbromsarna, för de tar inte så bra).

Tänkte kolla om nån gjort nån liknande ombyggnad och kanske har nåt tips på bilmodell man kan sno allting ifrån, kanske med ABS? Eller är det lite "overkill". Vill i alla fall ha, snabba, stora, kylda bromsar som kan stanna bilen innan det där räcket som närmar sig fort kör in i bilen och skrotar den :)

Tips uppskattas
//Conny
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Fram kan du ju montera ventilerade skrivor från 164, med tillhörande ok. (hör av dig om du behöver dom delarna) räknas det som att man bytt om man monterar 164:ans bakbromsar? eller är det (nästan) samma? annars vet jag att bak-oken från volvo 850 passar rakt på om man borrar upp hålen till fästskruvarna. EDIT: det ger inte bättre bromsverkan med bak-oken från 850, men det är inte orginal, så det lär duga för ombyggt fordon, eller?
Axel Wall
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ventilerade skivor för 240 fram + ok ska passa med mindre modifikationer. Okens fästen måste borras ut lite.
Obs! Jag har inte provat det, men ska göra det!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Jo men för att regga som ombyggt så behöver man byta HELA bromssystemet. Alltså bromsservo, ok skivor osv. Vet inte om det går att fuska. Samt att mina bromsar nu är ganska dåligt ursprungsläge.

Men om jag byter till ett nyare bromsservo, framskivor och ok från 164an, och 850 ok o kolvar bak, så borde det ju räknas som "hela"... I alla fall tillräckligt nära för att regga... eller?

Vad för bromsservo är intressant i så fall? Vad passar bra.
Märker att jag även måste kolla www.howstuffworks.com efter hur ett bromssystem fungerar exakt, så jag vet vad "hela" är.

Axel, vad vill du ha för 164-bromsarna då? Är sugen i så fall bara de inte är för dyra. Kan ju räcka till version 1.5 i alla fall.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

C Upp skrev: Axel, vad vill du ha för 164-bromsarna då? Är sugen i så fall bara de inte är för dyra. Kan ju räcka till version 1.5 i alla fall.
Mailar om det.
Axel Wall
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej
C Upp skrev: Men om jag byter till ett nyare bromsservo, framskivor och ok från 164an, och 850 ok o kolvar bak, så borde det ju räknas som "hela"... I alla fall tillräckligt nära för att regga... eller?
Jodå, men man lär inte tillåta mer effekt än 164 i så fall (200 hk / 274 Nm). Behöver du mer än så får du gå på häftigare prylar.

Är du seriöst sugen på bättre bromsar bör du också gå upp i diameter på skivorna fram. Såvitt jag vet har 164 samma diameter som 140 så det vore roligare att satsa på skivor från säg 850 turbo eller nåt (om de är större...).

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag spinner vidare på tråden, jag kör ju 142 också. ;)

Kikar man på KG trimning hittar man det här
-> http://www.kgtrimning.com/bromsskivor.htm

302x26 har 850 med 16" fälgar, antagligen menas både AWD och "sport". Det finns för S/C70 med samma diameter och tjocklek. Annars är det S60 och S80 med 16" fälgar som har större skivor, 305x28 enligt KGs lista. Jag vet att nyare T5 modeller och XC90 har riktigt grymma skivor, 340 mm eller nåt liknande. Då lär man ju köra med minst 17" fälgar.

Det är ju frågan vilka skivor som passar 140-spindlarna enklast, jag kollade på TPC efter information men allt handlar ju om 80-tals-containrar och nyare lådor där, ingen som kör 140/164/Amazon/P1800 längre. Det skulle vara kul att ha tillgång till lite ritningar och kika om det finns moderna/större skivor där monteringsdimensionerna stämmer hyfsat. Lite svarvning och nya fästen för ok kan man ju tåla, men det känns ju dumt att bara gå efter ytterdiametern på bromsarna, det är ju så mycket mer än så som bestämmer hur bra dom är..

Här är en ritning på S80-skivor 305x28, som jag hittade via TPC:
http://savarturbo.se/~mattias/motor/vol ... ar/S80.jpg
Jag skulle bara haft några gamla skivor från 140/164 att mäta på så hade man kunnat avgöra hur pass bra passformen är.

Gustaf, vad skulle du rekommendera för bromsar för en 140 som man tar ut maximalt med effekt ur chassit ?
Jag räknar då med 180kW/245hk på 1200 kg tjänstevikt. Förutsatt att allt annat är dimensionerat rätt.. Frågan är nog lite komplicerad kan jag förstå, för det handlar väl också om att bromskraften ska var balanserad med en standard huvudcylinder utan bromsvåg i systemet (för sånt gillar väl inte besiktningen?). Ska man kika på större bromsar bak också?

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Kolla på Brembos hemsida, där brukar det finnas mått och skisser på skivorna.

Diametern är en sak som har stor betydelse, större skiva ger mer hävarm och det ger förutsättningar för mer bromskraft. Likaså ger det större kylarea. Ventilerade skivor ger ju *bara* bättre kylning, bromsförmågan första bromsningen - den viktigaste, ofta - är densamma...

Ska man ha 245 hk får man delvis kika på bilar med motsvarande prestanda (minst 1200kg och 245-250 hk). Jag skulle säga att nånstans runt 280-300 mm skivor är vad man bör ha fram. Bak bör det matcha frambromsarna men det är kanske mer aktuellt att gå på ventilerade skivor även bak, och bättre ok, än bara större skivor.

Bromsvåg är helt okej bara den är byggd enligt reglerna (inte justerbar från förarplats/med vred, den måste fungera även om ena kretsen faller ur). Jag brukar rekommendera bromsvåg när man blandar komponenter i ett bromssystem, då kan man få helt rätt balans.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Ett nyrenoverat 140 bromssystem funkar ganska bra, särskilt till skillnad från ett tokslut där skivor/ok/belägg/huvudcylinder/slangar osv. varit med om de senaste 20000milen...

140/164 har, om jag minns rätt 272mm skivor, tjocklek från ca 12mm (140std) ca 14mm(140GL/vissa 164) till 24mm (164 vent)

240 har endast 263mm skivor (tror jag) varför byte till 240 framskivor kanske inte är det bästa? Men de är ju lättare att få tag på..

Obs! man behöver byta till 164:ans nav om man byter till 164 framskivor, eftersom bultarna i dessa är längre (vet ej om något annat skiljer)
Vill ni veta vad man behöver byta i övrigt, så jämför art.nr på www.gcp.se

Ang. Servo så har 164/sena 140GL ett mycket tjockare servo än 140std, man måste då även ha huvudcylindern som hör till detta servo, det är lite kortare på längden.
Om jag minns rätt är servoverkan på ett 140servo 1:3 och 164 1:4

Vet inte om det är idé att byta till 850 bakskivor/Ok?
Tänk på att bromsbalansen kan ändras när man bygger om i bromssystemet och man kan få sämre bromsförmåga, eller tillochmed låsa bakhjulen före framhjulen, det vill man inte!

Ja, 140/160-skivorna finns på skiss på Brembos hemsida
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Så. Det verkar som att det blir en del jobb för att kunna få godkänt som ombyggt fordon pga bromsarna...

Hur har folk gjort som gjort det tidigare då? Typ Jens och grabbarna? Vore ju bra att veta innan man börjar handla, vad som går att få på och med vilket jobb.

Jag funderar fortfarande skarpt på 164ans bromsar, då jag kan få tag på dessa relativt billigt. Men gränsen på 200 hk / 274 Nm bromsar ju en del (pun intended). Skulle ju vilja klara lite mer i alla fall. Men om det är det enda som går så får jag väl rätta mig i ledet och inte ladda så mkt. I och för sig känns det ju som att 200 hk är ganska bra ändå, för gatbruk. Sen får jag väl skruva runt lite när jag kör bankörning i sånt fall, men det bästa vore ju att fixa nåt som håller för lagligt bruk.

Så alla mer tips mottages tacksamt. Då jag själv inte är alltför insatt i ämnet, så uppskattar jag om nån vill lägga fram lite: "Dom här bromsarna passar, om man gör såhär med dom här måtten och skaffar det här"... typ.

Hittade inte heller några skisser på 140/160-bromsar på Brembos hemsida. Så om nån kunde lägga en direktlänk så kan jag ju försöka måtta själv.

Tackar
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Ärligt talat är det faktiskt inte så svårt att få ihop bromsarna även om man väljer mycket special. Det man behöver är tillgång till svarv (kanske fräs) och helst någon som kan laser/vattenskära.

Åk till en verkstad och be att få lite gamla bromsskivor som man vet vad det är (typ 850, nya Mondeo - den har 5x108 och 300 mm skivor, kanske V70) och måtta med dem. Kolla var oken hamnar och skissa upp adapterplåt, gör en mall i trä/MDF/nåt, få den utskuren i 8-12 mm stålplåt.

Ta det på rätt sätt, men ett ombyggt fordon "ska" kräva uppfinningsrikedom av den här sorten...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Jaja, det heter ju ombyggt av en anledning. om du ändå läser det här så kan jag ju fråga på en gång (therealpinto). Om jag byter bakaxel på min 140a till 160ns bakaxel (kommer inte ihåg namnen, men de är annorlunda) som passar direkt på 140n. Räknas detta fortfarande som bytt eller behöver jag byta till nånting som inte passar, med nya fästen och liknande? För att regga som ombyggt alltså? Detta tillsammans med en Turbo- och insprutskonverterad B20 och en M45-växellåda borde komma i närheten av Ombyggt fordon, tillsammans med bytet av bromsstystemet? Har jag rätt eller är jag ute och cyklar?

Jag har fixat mekargarageplats nu snart, så då kan jag äntligen skruva isär bromsarna och kolla hur det ser ut. Då kommer säkert alla bitar hamna på plats där också. Jag fattar när jag ser saker i verkligheten. Text är svårare...
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

164-axel räknas som "bytt", det är ju en kraftigare axel så det är helt okej. Med ändringarna du radar upp blir det ombyggt fordon, ska man vara petig skulle man kanske byta bromsarna även bak (140 och 164 är väl lika?) men det brukar gå bra. Tänk bara på bromsbalansen...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

therealpinto skrev:ska man vara petig skulle man kanske byta bromsarna även bak (140 och 164 är väl lika?) men det brukar gå bra. Tänk bara på bromsbalansen...

/Gustaf
Balansen borde ju bli bra om man flyttar hela bromssystemet från 164an? eller? det blir ju så om man monterar 164-bromsar fram, och antingen sätter en 164-axel med tillhörande bromsar bak, eller bara byter axeln och har kvar bromsarna, för vad ja vet är det samma bromsar bak, eller? det kan ju skilja i inställning av bromstrycksbegränsarna till bakhjulen som sitter under bilen, men det är ju bara att flytta dom också...
Axel Wall
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Nice... Då är jag nästan home free så att säga... Har legat många vakna nätter och undrat över liknande saker. Målet är ju ombyggt fordon med möjlighet till åtminstånde 200 lagliga hästar... Helst mer, men man tackar ju för det man får.
Skriv svar