Vad bör man tänka på när man bygger en rörrams front?
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Vad bör man tänka på när man bygger en rörrams front?
Jag är såklart sugen på att såga av min bil i två delar och
ersätta allt framför torpedväggen med en rörram. Byggtipps
upskattas. Jag har skitsvårt att hitta någon info alls om denna
underbara modd. Hjälp! Rent lättmeckat och massor med mer
utrymme.
ersätta allt framför torpedväggen med en rörram. Byggtipps
upskattas. Jag har skitsvårt att hitta någon info alls om denna
underbara modd. Hjälp! Rent lättmeckat och massor med mer
utrymme.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Bilen på bilderna är ett rent racebygge med komplett rörchassie och då är det inga problem att få det så rent runt motorn.
Karossen på dessa bilar hängs bara dit på chassiet och har ingen som helst bärande funktion utan är bara kosmetika.
Det är nog inte så lätt att bygga dit en liknande rörframdel på en vanlig självbärande kaross och få det tillräckligt starkt, det finns inte så mycket att fästa i.
Jag tror även bilprovningen skulle ha ett och annat att säga ifall man gör ett sånt ingrepp på en vanlig självbärande kaross.
FORCE
Karossen på dessa bilar hängs bara dit på chassiet och har ingen som helst bärande funktion utan är bara kosmetika.
Det är nog inte så lätt att bygga dit en liknande rörframdel på en vanlig självbärande kaross och få det tillräckligt starkt, det finns inte så mycket att fästa i.
Jag tror även bilprovningen skulle ha ett och annat att säga ifall man gör ett sånt ingrepp på en vanlig självbärande kaross.
FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
På min Amazon har jag gjort ungefär som Jens... Alltså kapat bort innerskärmarna men behållt rambenen. Rören är fäst i A-stolpen vid övre dörrgångjärnen och längst fram vid kylarbalken. Sen har jag även ett 25*25mm profilrör längre bak, vid bakre frambalksfäste och snett upp genom torpeden. Har funderat på rörram på Bmw:n oxå, men med fjäderben blir det rätt mycket jobb och noggran mätning om det ska bli bra.
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
innerskärmarna räknas inte som bärande på en 142a iaf, man får kapa bort dom och behöver inte förstärka med rör alls om man inte vill, jag har gjort det på min för att styva upp då ja har bur i resten av bilen & sedan har man dessutom tillfälle att fästa saker i rören såsom intercooler ex.
men detta gäller endast volvo 140, jag vet inte hur det är på andra bilar men för amazon är det nog ungefär samma sak, en nyare honda är nog helt annorlunda, du kan ringa bilprovningens tekniska kontor & fråga!
men detta gäller endast volvo 140, jag vet inte hur det är på andra bilar men för amazon är det nog ungefär samma sak, en nyare honda är nog helt annorlunda, du kan ringa bilprovningens tekniska kontor & fråga!
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Du kan inte ta bort innerskärmarna på en 140, det sitter ju en balk orginal i dom. Pallar du upp en 140 i domkraftfästerna på bådasidorna utan innerskärmar så svajjar ju hela framänden och är den går inte genom besikningen.
Likadant är det på amazon, du måste ha stötter även på den, annars rammlar motor och framvagn ner du pallar upp den.
Det är nog bara volvo pv du slipper förstärka med stötter.
Det är då vad jag har lärt mej.
Likadant är det på amazon, du måste ha stötter även på den, annars rammlar motor och framvagn ner du pallar upp den.
Det är nog bara volvo pv du slipper förstärka med stötter.
Det är då vad jag har lärt mej.
jo det sitter ju en balk ganska långt in som går in i torpeden men enligt bilprovningens tekniska kontor får man kapa bort hela innerskärmarna på 140 utan att förstärka men om det är så bra vet jag inte, att det skulle svajja låter ju ganska otroligt med tanke på rambalkarna? men karossen är ju inte så stabil som man tror, kapade av taket på en 240 83a utan dörrar sen börjde sig golvet hej villt.. karosserna efter 84 eller vad det nu är är tydligen strängsvetsade & lär vara mycket mer stabila mot dom tidigare punktsvetsade..
Självklart kan man INTE kapa bort hela innerskärmarna utan att förstärka...På en 140, möjligtvis plåten framför innerskärmarnas balkar, men det ger ju inte nåt bättre utrymme. Rambenen är ju heller inte speciellt stabila i sig, utan bara i tunnplåt och fäst mot golvet och främre tvärbalkar. Det skulle ge sig ganska fort utan förstärkningar. Tror inte man uppnår riktigt samma styrka som orginal med rör heller, man bör iaf gör nån triangelförstärkning i bakkant upp mot torpeden förutom dom övre rören.
Min Amazon är ett avstannat projekt som jag byggde om mellan -95 och -99, men den har jag aldrig reggat in ännu Så jag vet inte om det går att regga som ombyggt med bara borttagna hjulhus...
Min Amazon är ett avstannat projekt som jag byggde om mellan -95 och -99, men den har jag aldrig reggat in ännu Så jag vet inte om det går att regga som ombyggt med bara borttagna hjulhus...
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Så förslagsvis så borde jag förstärka torpedväggen med en ram av rör samt lägga extra stöttor från fjäderbenstornen mot torpedväggen övre centrum. Om jag senare skulle fästa torpedväggen i en bur vore optimalt?
Jag vill ju att bilen skall vara vridstyv eftersom jag kör på bana med den.
Jag vill ju att bilen skall vara vridstyv eftersom jag kör på bana med den.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Det ser nästan ut som om du har tänkt bygga en rörbur i din bil.
Fäster du framstöttorna i den så blir det starkt och bra.
Skulle du ha kapat bort hela framdelen med rambalkar och allt och ersätta den med en rörkonstruktion utan att ha en rörbur i bilen som jag trodde du menade från början så skulle det bli stora problem att få det att hålla.
Men behåller du orginal rambenen så är det betydligt enklare, göra rörstöttor mellan tropedvägg och rambenen är ju inte så svårt.
Stora problemet är framvagnen, du har fjäderben så det blir en hel del mätande och kollande för att få övre fästpunkten på rätt ställe.
Jag gjorde en sökning på google (sökord "tube chassis") och hittade den här sidan bl a http://www.tempestracing.com/prelude.htm
Det är ett dragracing chassie men en del kan gå att använda även på en bil som svänger.
Här är en sida till med ritningar på NASCAR typ chassien http://www.cscracing.com/chassis.htm
Studera dom så kanske du får några tips.
Force
Fäster du framstöttorna i den så blir det starkt och bra.
Skulle du ha kapat bort hela framdelen med rambalkar och allt och ersätta den med en rörkonstruktion utan att ha en rörbur i bilen som jag trodde du menade från början så skulle det bli stora problem att få det att hålla.
Men behåller du orginal rambenen så är det betydligt enklare, göra rörstöttor mellan tropedvägg och rambenen är ju inte så svårt.
Stora problemet är framvagnen, du har fjäderben så det blir en hel del mätande och kollande för att få övre fästpunkten på rätt ställe.
Jag gjorde en sökning på google (sökord "tube chassis") och hittade den här sidan bl a http://www.tempestracing.com/prelude.htm
Det är ett dragracing chassie men en del kan gå att använda även på en bil som svänger.
Här är en sida till med ritningar på NASCAR typ chassien http://www.cscracing.com/chassis.htm
Studera dom så kanske du får några tips.
Force
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Den där nascar sidan hade rätt komplexa chassin! Satan! Jag tänkte bygga den svarta delen av chassiet först. Samt kanske stöttorna som stagar torpedväggen mot trösklarna. Steg två är att bygga det ljusgrå och råsa. Steg 3 blír det mörkgrå, Troligtvis blir det bara steg 1 ganska länge.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana