Vad bör man tänka på när man bygger en rörrams front?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vad bör man tänka på när man bygger en rörrams front?

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag är såklart sugen på att såga av min bil i två delar och
ersätta allt framför torpedväggen med en rörram. Byggtipps
upskattas. Jag har skitsvårt att hitta någon info alls om denna
underbara modd. Hjälp! Rent lättmeckat och massor med mer
utrymme.

Bild
Bild
Bild
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

Bilen på bilderna är ett rent racebygge med komplett rörchassie och då är det inga problem att få det så rent runt motorn.
Karossen på dessa bilar hängs bara dit på chassiet och har ingen som helst bärande funktion utan är bara kosmetika.
Det är nog inte så lätt att bygga dit en liknande rörframdel på en vanlig självbärande kaross och få det tillräckligt starkt, det finns inte så mycket att fästa i.
Jag tror även bilprovningen skulle ha ett och annat att säga ifall man gör ett sånt ingrepp på en vanlig självbärande kaross.

FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Men hur har typ Jens Gjort på sin 142? Vad har han fäst i?
Bild
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

På min Amazon har jag gjort ungefär som Jens... Alltså kapat bort innerskärmarna men behållt rambenen. Rören är fäst i A-stolpen vid övre dörrgångjärnen och längst fram vid kylarbalken. Sen har jag även ett 25*25mm profilrör längre bak, vid bakre frambalksfäste och snett upp genom torpeden. Har funderat på rörram på Bmw:n oxå, men med fjäderben blir det rätt mycket jobb och noggran mätning om det ska bli bra.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Räcker en sån modifering för att få regga som ombyggt fordon?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

innerskärmarna räknas inte som bärande på en 142a iaf, man får kapa bort dom och behöver inte förstärka med rör alls om man inte vill, jag har gjort det på min för att styva upp då ja har bur i resten av bilen & sedan har man dessutom tillfälle att fästa saker i rören såsom intercooler ex.
men detta gäller endast volvo 140, jag vet inte hur det är på andra bilar men för amazon är det nog ungefär samma sak, en nyare honda är nog helt annorlunda, du kan ringa bilprovningens tekniska kontor & fråga!
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Du kan inte ta bort innerskärmarna på en 140, det sitter ju en balk orginal i dom. Pallar du upp en 140 i domkraftfästerna på bådasidorna utan innerskärmar så svajjar ju hela framänden och är den går inte genom besikningen.
Likadant är det på amazon, du måste ha stötter även på den, annars rammlar motor och framvagn ner du pallar upp den.
Det är nog bara volvo pv du slipper förstärka med stötter.

Det är då vad jag har lärt mej.
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo det sitter ju en balk ganska långt in som går in i torpeden men enligt bilprovningens tekniska kontor får man kapa bort hela innerskärmarna på 140 utan att förstärka men om det är så bra vet jag inte, att det skulle svajja låter ju ganska otroligt med tanke på rambalkarna? men karossen är ju inte så stabil som man tror, kapade av taket på en 240 83a utan dörrar sen börjde sig golvet hej villt.. karosserna efter 84 eller vad det nu är är tydligen strängsvetsade & lär vara mycket mer stabila mot dom tidigare punktsvetsade..
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Självklart kan man INTE kapa bort hela innerskärmarna utan att förstärka...På en 140, möjligtvis plåten framför innerskärmarnas balkar, men det ger ju inte nåt bättre utrymme. Rambenen är ju heller inte speciellt stabila i sig, utan bara i tunnplåt och fäst mot golvet och främre tvärbalkar. Det skulle ge sig ganska fort utan förstärkningar. Tror inte man uppnår riktigt samma styrka som orginal med rör heller, man bör iaf gör nån triangelförstärkning i bakkant upp mot torpeden förutom dom övre rören.
Min Amazon är ett avstannat projekt som jag byggde om mellan -95 och -99, men den har jag aldrig reggat in ännu :? Så jag vet inte om det går att regga som ombyggt med bara borttagna hjulhus...
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

jo visst låter det lite konstigt men motor och framvagn är ju rätt tung.
En bra grej är även att svetsa fast en kil mellen rambalken och torped väggen. Det har jens gjort på sin bil.
Bild
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Så förslagsvis så borde jag förstärka torpedväggen med en ram av rör samt lägga extra stöttor från fjäderbenstornen mot torpedväggen övre centrum. Om jag senare skulle fästa torpedväggen i en bur vore optimalt?
Jag vill ju att bilen skall vara vridstyv eftersom jag kör på bana med den.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Så här tänkte jag ramen till min honda. någon som har några tankar?
Jag är knapt nybörjare på sånt här. Ritade denna i paint. Enligt mitt huvud borde det bli hyggligt vridstyvt.

Bild
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

Det ser nästan ut som om du har tänkt bygga en rörbur i din bil.
Fäster du framstöttorna i den så blir det starkt och bra.
Skulle du ha kapat bort hela framdelen med rambalkar och allt och ersätta den med en rörkonstruktion utan att ha en rörbur i bilen som jag trodde du menade från början så skulle det bli stora problem att få det att hålla.
Men behåller du orginal rambenen så är det betydligt enklare, göra rörstöttor mellan tropedvägg och rambenen är ju inte så svårt.
Stora problemet är framvagnen, du har fjäderben så det blir en hel del mätande och kollande för att få övre fästpunkten på rätt ställe.
Jag gjorde en sökning på google (sökord "tube chassis") och hittade den här sidan bl a http://www.tempestracing.com/prelude.htm
Det är ett dragracing chassie men en del kan gå att använda även på en bil som svänger.
Här är en sida till med ritningar på NASCAR typ chassien http://www.cscracing.com/chassis.htm
Studera dom så kanske du får några tips.

Force
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Den där nascar sidan hade rätt komplexa chassin! Satan! Jag tänkte bygga den svarta delen av chassiet först. Samt kanske stöttorna som stagar torpedväggen mot trösklarna. Steg två är att bygga det ljusgrå och råsa. Steg 3 blír det mörkgrå, Troligtvis blir det bara steg 1 ganska länge.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ska du köra tider under 11.99 måste du väll ha bur?
för övrigt så tror jag itne du kan fästa det svarta i bara torpedväggen, du bör nog ha det gråa innan isåfall.. ska du annars svetsa fast rören i karossen?
Skriv svar