skillnad på bultmönster 1-2-7-900 vs 850 och nyare ..

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

skillnad på bultmönster 1-2-7-900 vs 850 och nyare ..

Inlägg av fizz »

vad är det för skillnad egentligen?

varför funkar det med spacers som många skriver i annonser?

har skummat några fälglistor, och som jag fattat så är det navhålet som skiljer, eller?

det är ju samma bultmönster (5x108) ...

(funderar på köpa alufälgar till 140´n nämligen .. det finns jue mkt mer å välja på om man kan köra nyare fälgar)

tackar på förhand, och god fortsättning!
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

vad jag hört så är det mest Et värdet som skiljer, 850 å nyare breddar mer inåt så därför får man ha spejsers på 240 å nyare, dock har jag hört dem som säger att de kör med vissa typer av 17-19 tummare (avsedda för 850) på 140´n utan problem (se bl.a robbans blå 140GL i bilport retro.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

aha, det krävs på 2-7-900 för att inte ta i fjäderbenet ..

och det saknas jue (tack och lov) på 140´n ...

tackar!
Older and YZer ....
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Troligtvis har du redan märkt de men även om de inte kan ta i fjäderbenet på en 140 så kan de ta i innerskärmarna när du svänger. Titta t.ex ner mot där fästet för krägningshämaren sitter... efter fullt rattutslag. Då kan du givetvis ändra på ställskruvarna som stoppar rattutslaget så de inte tar men får sämre vändradie som följd.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

konstigt nog tar mina 165-15 i hjulhuset i bakkant, på vänster sida, men inte på höger .... längst in, när man svänger alltså ...
Older and YZer ....
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

fizz skrev:konstigt nog tar mina 165-15 i hjulhuset i bakkant, på vänster sida, men inte på höger .... längst in, när man svänger alltså ...
gör det på min med men min är iochförsig sänkt och har 960 plåt fälg :?
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Ja precis..oftast är de stoppskruvarna som på en sån gammal bil har blivit feljusterad..eller så är den lite sne helt enkelt.

Men går ju att justera ut ena stoppskruven för att de inte ska ta i.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Skriv svar