Kom ihåg att detta är ett utprovat set, och att alla monteringsdetaljer och bussningar ingår.Finnsebbe skrev:Kolla upp först vad det kostar att låta tillverka hämmare. Här i Finland kostar det 100-150euro att tillverka en hämmare, beroende på bil modellen. Och då får man just den grovleken man vill. 300euro är under 3000kr.
Gruppköp från IPD!!? krängningshämmare mm.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 49
- Blev medlem: tor mar 18, 2004 1:39 pm
- Ort: Ottersøy, Norge
Kanske Ipd är utprovat, men till 240serien ser det åtminstone ut som om deras bakhämmare har fastsvetsade fästplattor, tycker inte det verkar seriöst att svetsa i hämmarna.
Det är en fördel att alla fästartiklar ingår. Men det är också en fördel att man kan få precis sådana hämmare man vill ha. Ville bara påpeka att det finns alternativ.
Det är en fördel att alla fästartiklar ingår. Men det är också en fördel att man kan få precis sådana hämmare man vill ha. Ville bara påpeka att det finns alternativ.
Oj, nu börjar det bli off-topic...Finnsebbe skrev: Men det är också en fördel att man kan få precis sådana hämmare man vill ha. Ville bara påpeka att det finns alternativ.
Självklart, men då måste man ha justerbara kränghämmare för att kunna prova ut så det blir optimalt på den specifika bilen med viss fjäderutrustning osv.
Jag inbillar mig att många tycker det är mycket smidigare att köpa ett kit som är komplett och fungerar bra generellt, än att prova en hel sommar för att få till en vettig inställning, men kanske du och jag hör till den senare kategorin?
PS. skall ni beställa från USA finns det även progressiva framfjädrar som enligt tillverkarna skall vara "jättebra!":
http://www.v-performance.com/pr_susp.html#springs
Bakfjädrarna är Lesjöfors sänkfjädrar ,så de behöver man ej beställa därifrån DS.
Re: Gruppköp från IPD!!? krängningshämmare mm.
Ursäkta OT.marmander skrev:
Snackade med en som hade en sån krängninshämmare och enligt honom, blev bilen som en dröm! inte understyrt längre..
Om det är mindre understyrning du är ute efter så är det mycket billigare att hänga dit en till bakre krängfjäder (krängningshämmare).
Eftersom då ger du yttrebakdäck mer viktförflyttning = högre tryck motbacken än i förhållande yttre framdäck- vilket innebär att du skaffar dig större slipvinkel på yttrebakdäck, vilket innebär att bakvagnen kommer att tappa greppet tidigare= mindre understyd.. Är ju värt att testa innan man skickar efter prylar för flera tusen kronor.
Om man vill vara riktigt seriös så kan man ju köpa knivkrängare som är justerbara (även om man vill under färd innifrån kupe´n.
http://www.lindskogengineering.se/
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.