torpedväggen?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

torpedväggen?

Inlägg av larsat »

har hört att den inte räknas som bärande på en gammel volvo, dock så snackade jag med en sur gubbe på bilprovningen som påstod att allt i hela karossen är bärande och att man inte får kapa någonstans!
nu är det ju så att den gubben gick inte argumentera mot han verkade ha välldigt mycket emot folk som bygger om sina bilar..
gubben sa att torpedväggen var tvunget att vara tät och det är förståerligt mot motorbrand osv.. men jag tänkte om man skulle kapa bort hela torpedväggen & sätta dit en aluskiva istället sedan täta med fogmassa & popnita fast den vad tror ni om detta?

när jag kastade i buren i min bil så ringde jag till bilprovningens tekniska kontor och snackade med en mycket vettig gubbe som verkade positiv till ombyggnationer tyvärr är inte alla sådana..

en polare som satte i b23a i sin 142a snackade med bilprovningen & dom sa att: "man fick banka in torpedväggen om motorn tog i, det gjorde inget för torpedväggen är inte bärande"
alltså borde det gå att sätta dit en aluskiva istället? sedan kan dom kanske oxå klaga på popnitningen? svetsa alu mot plåt är inget ja sysslar med då blire till att svetsa dit en plåtskiva istället eller behålla den som den är..
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Svetsa plåt mot alu är nog ingen som håller på med :D Om du nu vill byta till alu, så tänk på att limma fast den. Altså poponit och lim. Det är så man gör på flygplan. Nitarna kommer annars med tiden att slitas sönder. Vad för lim får du forska lite i PL400 kanske?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Vad får dig att tro att nitarna kommer att slitas sönder?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Därför att det två skivorna kommer att röra sig och niten sitter imellan. Det är bara en tidsfråga innan det börjar glappa och sedan blir hålet i aluplåten för stort eller niten går av. När man jobbar med mjuka material som alu så måste det vara fixerat. Om du limmar och nitar så har niten mest en dragande kraft på sig vilket den klarar bra.

Men visst nitar du tätt så kanske det håller.... Men jag skulle limma iaf.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm limma kanske man kan göra men va tror ni bilprovningen säger?
haylakeracing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor dec 04, 2003 1:50 am
Ort: Umeå

Inlägg av haylakeracing »

hur stora modifikationer på torpedväggen tror ni man får göra innan besiktningen blir sura?
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

larsat skrev:hmm limma kanske man kan göra men va tror ni bilprovningen säger?
Jag tror ju att han menar att man ska limma och nita...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Skriv svar