racing tank vad säjer SBP

Modifieringar och tips
R 16v
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån feb 14, 2005 2:21 pm
Ort: Skogen

racing tank vad säjer SBP

Inlägg av R 16v »

tänkte sätta i en racing tank i min 142 men vad säjer svensk bilprovning om det??? är det godkänt att göra så???
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Höjdpunkterna:
From 1971 måste tanken vara krocktestad (det är inte så vanligt att man får med intyg på det om man köper en fuelcell), och om tanken är av plast måste den from 1984 års modell uppfylla kraven i ECE-reglemente 34 (inte heller det brukar man få med intyg på).
Om bilen är reggad som ombyggt fordon behövs inte intyg på krocktestet.
Såhär förstår jag det då:
På en bil från innan 1971 är det okej, efter det behövs krocktestad tank eller ombyggt fordonregistrering.

Inga problem för min del alltså, då jag ska regga min -72:a som Ombyggt. Är din 142:a från -70 eller tidigare, är det okej för dig med även om du inte reggar om.

Lånar tråden lite:
Ifall therealpinto läser igen. Visst gäller mitt byte från en B20A till en hemmasnickrad B20ET för att kallas "bytt motor"? Eller måste det bytas till en motor av annan grund? Glömde fråga dig det förut.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

räcker det med ombyggt fordon för att få igenom en B20 med turbo?
antar att man iaf. blir tvungen att krångla med bromspapper?
eftersom det aldrig funnits några "fabriks" B20-turbo ...
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Tja, man ska ju ha bromsar för det... Beroende på effekt så kan det bli jobbigt. Men mitt bygge kommer nog inte ha några problem så som det ser ut i mitt huvud nu. I alla fall inte för att regga med 200-230hk.
Och ja, nog kommer det behövas bromspapper. Men det är ju inget att orda om. De få procent av budgeten som gör för att få dom känns osm de kvittar. Hellre laglig och köra mkt än olaglig och köra lite.

Det heter ombyggt fordon av en anledning. Det är inte "bara" att regga som det... Byte av motor, växellåda, bakaxel, hela bromssystemet + helbur med frontstag och nyrenoverad framvagn är mitt recept.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Just det här med "bytt motor" är lite av en tolkningsfråga. Ursprungsavsikten är att man byter till en "främmande motor" (från B20 till B23, från B23 till Jagga V12 etc.), då man räknar med att det ska krävas ombyggnad på något sätt för att få i nya motorn.

Samtidigt brukar man ändå släppa fall där man byter från en motortyp till en annan som "bytt motor", exempelvis en B20A till "ombyggd B20 med turbo".

När det gäller effekt i 140 så är den godkänd för 180 hk och 215 Nm och har man inte mer effekt/vrid än så (intygat) i sin 140 finns det ingen riktig anledning att regga som ombyggt fordon, oavsett motortyp. Det är först om man ska över de siffrorna ombyggt fordon är riktigt aktuellt, och då får man även som C upp skriver ge sig på bromsar etc.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

men vem godkänner effekten då? (över 180hk/215nm dvs. ombyggt fordon)

(och räcker det med ett bromsintyg, om man turbomatat sin B20?
vilka intyg/bromsbänkar fungerar för detta?
jag frågar för jag har jue planerat en turbokonvertering av min 145´a,
och kan man få in det som "bytt motor" vore det jue perfekt. jag kommer
inte att överstiga 180 hk .. 215 nm är jue svårt att svara på iofs..)
Older and YZer ....
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Max effekt är ju 15kW/100kg tjänstevikt, men SFRO kan bestämma att en lägre gräns ska gälla för din bil (beror på hur den är ändrad). Det är både SFRO och Bilprovningen som ska godta effektintyget, och det ska vara från en bromsbänk eller rullande landsväg. I intyget ska de data som behövs för att bedöma riktigheten finnas (tid, plats, ansvarig för bromsningen, max effekt vid x rpm, max vrid vid y rpm, laddtryck, lufttemp, korrektionsfaktorer etc).

Som alternativ till intyg kan man ibland godkänna en beräkning om den är rimlig och med god marginal faller inom gränserna.

Ombyggt fordon är mer omfattande än att bara byta eller ändra motor, som sagt.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

max 180hk/22KPM gäller egentligen bara om du har speciella bromsbelägg, fjädrar, stötdämpare och speciella bussningar. Är dom jobbiga så kan säkert SBP kräva kvitton på dessa delar med rätt artnr osv. Men nu för tiden har väl inte allt för många bilprovare koll på detta hoppas man. Och tur är väl det. Lite väl mkt info kanske:

Bild
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Får man ta en bensintank från en annan bil då? Då är den ju typad och godkänd? Tex så skulle Volvos 140 tanken passa bra inne i bagaget på min honda. Bagaget är avskillt från kupén med plåt så det borde inte vara nått problem eller?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Eftersom den här tråden kom upp igen så kan jag ju passa på att fråga en till sak ang. vad therealpinto sa högre upp
När det gäller effekt i 140 så är den godkänd för 180 hk och 215 Nm och har man inte mer effekt/vrid än så (intygat) i sin 140 finns det ingen riktig anledning att regga som ombyggt fordon, oavsett motortyp.
Men det kräver ju vissa "specialdelar" som inte finns längre. Men visst borde SBP godkänna Koni-dämpare, Leisjöforsfjädrar, Superflexbussningar, och KGs värre bromsbelägg som godkända substitut för 180hk? Borde är ett starkt ord, det kanske kan smita förbi som godkänt snarare än att vara godkänt?

Vad står det i pappren efter en sån reggning? "Ökad effekt"?

Kan de klaga på om man bytt bromssystemet från ett ifrån 164:an? (Bromsservo, Huvudcylinder, Skivor, Ok, Belägg) Det blir ju inte sämre av det direkt.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej
C Upp skrev:Eftersom den här tråden kom upp igen så kan jag ju passa på att fråga en till sak ang. vad therealpinto sa högre upp
När det gäller effekt i 140 så är den godkänd för 180 hk och 215 Nm och har man inte mer effekt/vrid än så (intygat) i sin 140 finns det ingen riktig anledning att regga som ombyggt fordon, oavsett motortyp.
Men det kräver ju vissa "specialdelar" som inte finns längre. Men visst borde SBP godkänna Koni-dämpare, Leisjöforsfjädrar, Superflexbussningar, och KGs värre bromsbelägg som godkända substitut för 180hk? Borde är ett starkt ord, det kanske kan smita förbi som godkänt snarare än att vara godkänt?

Vad står det i pappren efter en sån reggning? "Ökad effekt"?

Kan de klaga på om man bytt bromssystemet från ett ifrån 164:an? (Bromsservo, Huvudcylinder, Skivor, Ok, Belägg) Det blir ju inte sämre av det direkt.
Man brukar godkänna "motsvarande" komponenter så att prylarna är utgångna från Volvo ställer sällan till det.

Det som står i papperen är "T31A Motorn utbytt" och info om vad det är för motor (typ Volvo B21AT motornr xxxxxx", samt "T31C Motoreffekt enligt uppgift" normalt sett. I regbevisets huvud står nya effekten. Det kan också komma in en "T31B Motor ändrad" med beskrivning av vad som är gjort (typ, "försedd med turbo")

Komplett bromssystem från 164 ställer knappast till det men det finns en liten risk att Bilprovningen vill skjuta över det till ombyggt fordon om för mycket är ändrat.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Såg du denna fråga då? Vad tror du om det?
Jonas CRX VTi 94 skrev:Får man ta en bensintank från en annan bil
då? Då är den ju typad och godkänd? Tex så skulle Volvos 140 tanken passa bra inne i bagaget på min honda. Bagaget är avskillt från kupén med plåt så det borde inte vara nått problem eller?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Äh, jag tar och kör på ombyggt från början istället. Varför krångla till det i onödan.

Önskar jag kunde svara på frågan om tanken, men jag har ingen aning... Hoppas nån annan vet.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Oj, missade frågan om annan tank.

Det borde funka att montera en krockprovad tank (krav från 1971 års modell) från en bil, i en annan. Men det finns alltid en risk att en besiktningsman anser att tanken är krockprovad i en viss bilmodell och att den funkar annorlunda i en annan...

Reggar man som ombyggt fordon är det ju inget problem (om tanken är av plåt) eftersom den då inte behöver vara krockprovad.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar