Hur koppla hydralisk handbroms?

Modifieringar och tips
matzin
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: sön mar 19, 2006 2:39 pm
Ort: finland, vasa

Inlägg av matzin »

Jckssn skrev:Knåpade ihop en liten paint-bild för att lättare förklara.
Såhär har jag sett folk bygga som bara har en krets bak. (Dom har alltså delat upp i ett tvåkretssystem fram/bak och sen handbromsen på bakkretsen)

Bild
Akta paint-skillsen! :)

Bara bakre systemet i bild, man drar alltså kretsen genom handbromsens vätskebehållare, sätter man ett t-kors som föreslogs innan kommer man väl ändå en stor del av trycket i systemet bara gå upp i vätskebehållaren för fotbromsen? (Eftersom den står öppen när den ej används)
Alternativa sätt är att bygga dubbla kretsar bak, en för fotbroms och en för handbroms. Det kan göras med bromsok som har flera kolvar eller dubbla bromsok.

Bygger jag själv om till större bromsar och hydralisk handbroms blir det som bilden ovan mest troligt.


/Mvh Jocke
vet att många kör enligt min ritning. använder enkla kulkranar som även är billiga! eller så kan man ju också köra med separata kretser.
http://public.fotki.com/matzin/allt-mjl ... msrtt.html
*sorry för länken gick inte att infoga som bild.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

matzin,

Jag ser bara nakdelar med den lösningen jämfört med bilden ovan.

* Två vätskebehållare att hålla koll på.
* Två ventiler som det kan bli läkage i.
* Två ventiler som måste ändras för att byta mellan fotbroms och handbroms.
* Om NÅGON av ventilerna står fel fungerar varken fotbroms eller handbroms.

Med bilden ovan där fotbromsen matar genom handbromsen så finns ingen av dom nakdelarna. Varför krångla till det med ventiler när det bara blir sämre?
Jonas Bylund
Bild
matzin
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: sön mar 19, 2006 2:39 pm
Ort: finland, vasa

Inlägg av matzin »

JoBy,

jo min krets jag ritade använder dom på driftingbilar

absålut inget man använder i allmän trafik :wink:
Skriv svar