Sida 1 av 2

Hur koppla hydralisk handbroms?

Postat: tis nov 18, 2008 10:10 pm
av Landa_in_Racing
Hej, Som Rubriken lyder, hur kopplar man? används backventiler av något slag eller rent allmänt hur ska det kopplas?

Hur gör dom/ni på driftingbilar? :wink:

MVH Andreas

Re: Hur koppla hydralisk handbroms?

Postat: tis nov 18, 2008 10:20 pm
av Rydberg
landa_in_racing skrev:Hej, Som Rubriken lyder, hur kopplar man? används backventiler av något slag eller rent allmänt hur ska det kopplas?

Hur gör dom/ni på driftingbilar? :wink:

MVH Andreas
som jag fattat d för så använder man en typ av t-kors o skarvar in på vanliga bromsarnas rör sen vips så har du en hydralisk :D ....Rätta mig om jag har fel?

Postat: ons nov 19, 2008 10:03 am
av Jckssn
Knåpade ihop en liten paint-bild för att lättare förklara.
Såhär har jag sett folk bygga som bara har en krets bak. (Dom har alltså delat upp i ett tvåkretssystem fram/bak och sen handbromsen på bakkretsen)

Bild
Akta paint-skillsen! :)

Bara bakre systemet i bild, man drar alltså kretsen genom handbromsens vätskebehållare, sätter man ett t-kors som föreslogs innan kommer man väl ändå en stor del av trycket i systemet bara gå upp i vätskebehållaren för fotbromsen? (Eftersom den står öppen när den ej används)
Alternativa sätt är att bygga dubbla kretsar bak, en för fotbroms och en för handbroms. Det kan göras med bromsok som har flera kolvar eller dubbla bromsok.

Bygger jag själv om till större bromsar och hydralisk handbroms blir det som bilden ovan mest troligt.


/Mvh Jocke

Postat: tis dec 02, 2008 3:46 am
av Thorsella
varfäör gå in till huvudcylindern? varför inte bara gå med ett t-kors rakt på röret bak?

Postat: tis dec 02, 2008 9:22 am
av j björk
Torsella:
För att när huvudbromscyl. är omanövrerad släpper den igenom vätskan.

Dvs. trycker man på bromsen kommer man trycka ut vätskan genom handbromscyl. och tvärtom om man drar i handbromsen.

Postat: tis dec 02, 2008 12:53 pm
av Thorsella
men inga mängder ju

Postat: tis dec 02, 2008 3:04 pm
av therealpinto
Nej, inga mängder men om bromstrycket går upp i p-bromsen vätskebehållare istället för i hjulcylindrarna/oken, så bromsar det inget vidare...och tvärt om när man använder P-bromsen.

Det finns system med backventiler också (Sellholms till exempel).

/Gustaf

Postat: tis dec 02, 2008 7:07 pm
av Thorsella
ujujuj de låter inte billigt de :doh: :hihi: :hihi:

Postat: tis dec 02, 2008 8:31 pm
av j björk
Thorsella skrev:men inga mängder ju
Nej, bara den mängden man trycker ur den andra cylindern, alltså den vätskan man vill ha till oken för att få broms.
Det är som sagt inte så mycket, men bromsar som inte fungerar har man ju inte så mycket nytta av.

Postat: tor jan 29, 2009 4:25 pm
av loka
Jckssn skrev:Knåpade ihop en liten paint-bild för att lättare förklara.
Såhär har jag sett folk bygga som bara har en krets bak. (Dom har alltså delat upp i ett tvåkretssystem fram/bak och sen handbromsen på bakkretsen)

Bild
Akta paint-skillsen! :)

Bara bakre systemet i bild, man drar alltså kretsen genom handbromsens vätskebehållare, sätter man ett t-kors som föreslogs innan kommer man väl ändå en stor del av trycket i systemet bara gå upp i vätskebehållaren för fotbromsen? (Eftersom den står öppen när den ej används)
Alternativa sätt är att bygga dubbla kretsar bak, en för fotbroms och en för handbroms. Det kan göras med bromsok som har flera kolvar eller dubbla bromsok.

Bygger jag själv om till större bromsar och hydralisk handbroms blir det som bilden ovan mest troligt.


/Mvh Jocke
Vad säger SBP om ett sånt bak bromssystem?

Postat: tor jan 29, 2009 6:25 pm
av therealpinto
Ersätter man mekanisk P-broms med hydraulisk blir Bilprovningen inte glad.

Amatörbyggt och ombyggt fordon kan få lite undantag.

/Gustaf

Postat: tor jan 29, 2009 10:14 pm
av Sleeper_86
kan man kör med både och? lite trevligare med hydraulisk om man ska busa lite.. samt ha kvar wire för bes och parkering..

Postat: fre jan 30, 2009 8:53 am
av therealpinto
Ja, det är en möjlig variant.

/Gustaf

Postat: tis feb 17, 2009 11:42 pm
av khracing
Eftersom jag har tidigare kört med hydraulisk handbroms utan backventil, så vill jag påstå att man
måste ha en
för att vara 100% (inte 99,9%) säker på att aldrig någonsin få bromsarna att hänga sig.

Jag har liksom råkat ut för detta att få bromshäng...... :mad:

Så här ser en Sellholm hydraulisk handbromsbackventil ut monterad på min bil:

Bild

--------------------------------------------------------------------

Har en D2 handbroms, som funkar fint :)
Bild

jag har separat behållare på handbromsen & den är i sin tur kopplad till backventilen exakt enligt Sellholms beskrivning.

Men monterar man som vissa gör ( vilket jag gjort på min gamla bil)
finns risken att det kan hänga sig, då man ibland forbromsar & sedan drar handbromsen utan att släppa fotbromsen helt - eller tvärt om.

PS - många rallyförare varnar för att ha det kopplat på det sättet :thumbright:

Postat: ons feb 18, 2009 9:47 am
av Rasmus Annander
jag är osäker på hur jag ska koppla in hydralisk handbroms på min rallycross 240.. jag har 2 krets bak.. hur göra? alla jag har sett har ju bara 1 krets bak.. de är ju lite lättare