Behöver lite tips ang vägnhållning!
Behöver lite tips ang vägnhållning!
Tjena!
har en 940 som jag håller på att bygga på, hoppas på ca 500 hk...
Kommer bli mkt drifting och sånt där trevligt, men har verkligen beslutsångest ang vilka fjädrar och dämpare jag ska välja.. Jag lägger ner ca 7tusen kr/månaden på bilen och tycker att det börjar bli lite mkt nu, så jag är ute efter några hyffsat billiga grejjer, men endå inget skit!
Vad skulle ni satsa på? Bilstein har jag hört ska vara bra, men då är man uppe i 6000spänn för komplett runt om.. Dock så har dom ju bra ryckte!
Vad skulle ni satsat på?
mvh Kim
har en 940 som jag håller på att bygga på, hoppas på ca 500 hk...
Kommer bli mkt drifting och sånt där trevligt, men har verkligen beslutsångest ang vilka fjädrar och dämpare jag ska välja.. Jag lägger ner ca 7tusen kr/månaden på bilen och tycker att det börjar bli lite mkt nu, så jag är ute efter några hyffsat billiga grejjer, men endå inget skit!
Vad skulle ni satsa på? Bilstein har jag hört ska vara bra, men då är man uppe i 6000spänn för komplett runt om.. Dock så har dom ju bra ryckte!
Vad skulle ni satsat på?
mvh Kim
De "sportjädrar" och "sänkningssatser" som finns är inte mycket att hurra för. På tok för mjuka när det börjar gå lite fortare och aktivt. Lesjöfors sportfjädrar är t ex bara kortare än original. fjäderkonstanten är nästan mjukare än originalgrejerna. Bilen blir ju lägre, men inte mycket mer..
Bak rek. jag dig att köra på 245 eller 745 lastfjädrar från biltema. De till 245 är lite hårdare än 745 fjädarna, ska själv köra på dessa till sommaren. Har från 745 nu, men skadar inte med lite hårdare. Givetvis kapar du dem till rätt höjd. Kortare fjäder = högre fjäderkonstant och mindre fjädringsväg. Inte som alla får för sig att det är skit.. Fungerar bra om man inte kör för lågt..
Fram är det enda vettiga jag vet som passar rakt av VOC grusfjädrar, det är dubbelt så hårda som original fjädrar. (org= ca 20n/mm VOC=ca 40n/mm).
23mm kränghämmare fram och dubbla 19mm bak. Och vettiga stötdämpare, bilstein sprint kör jag själv med. Mycket nöjd med dessa, men har kanske inget att jämföra med men.. + byta ut bussningar som är dåliga, powerflex till vissa om du vill så har du en bil som är riktigt rolig när det svänger. Lite mer negativ camber fram är inte fel på en gammal volvokloss heller, dem är ganska så understyrda från fabrik.
Bak rek. jag dig att köra på 245 eller 745 lastfjädrar från biltema. De till 245 är lite hårdare än 745 fjädarna, ska själv köra på dessa till sommaren. Har från 745 nu, men skadar inte med lite hårdare. Givetvis kapar du dem till rätt höjd. Kortare fjäder = högre fjäderkonstant och mindre fjädringsväg. Inte som alla får för sig att det är skit.. Fungerar bra om man inte kör för lågt..
Fram är det enda vettiga jag vet som passar rakt av VOC grusfjädrar, det är dubbelt så hårda som original fjädrar. (org= ca 20n/mm VOC=ca 40n/mm).
23mm kränghämmare fram och dubbla 19mm bak. Och vettiga stötdämpare, bilstein sprint kör jag själv med. Mycket nöjd med dessa, men har kanske inget att jämföra med men.. + byta ut bussningar som är dåliga, powerflex till vissa om du vill så har du en bil som är riktigt rolig när det svänger. Lite mer negativ camber fram är inte fel på en gammal volvokloss heller, dem är ganska så understyrda från fabrik.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Hur ska man ställa för att få mer negativ camber då? Kan säga att byta till powerflex bussningar i framändan gjorde min gamla 940 betydligt med distinkt i styrningen. Fråga samsteffansson om VOC racing fjädrar för banracing. Dom kan de där om VOC jvligt bra. Dom för banracing är låga hårda och gjorda för inspirerad körning. Tror de kan kallas "Arena" fjädrar.. Bilstein såklartHedlund skrev:De "sportjädrar" och "sänkningssatser" som finns är inte mycket att hurra för. På tok för mjuka när det börjar gå lite fortare och aktivt. Lesjöfors sportfjädrar är t ex bara kortare än original. fjäderkonstanten är nästan mjukare än originalgrejerna. Bilen blir ju lägre, men inte mycket mer..
Bak rek. jag dig att köra på 245 eller 745 lastfjädrar från biltema. De till 245 är lite hårdare än 745 fjädarna, ska själv köra på dessa till sommaren. Har från 745 nu, men skadar inte med lite hårdare. Givetvis kapar du dem till rätt höjd. Kortare fjäder = högre fjäderkonstant och mindre fjädringsväg. Inte som alla får för sig att det är skit.. Fungerar bra om man inte kör för lågt..
Fram är det enda vettiga jag vet som passar rakt av VOC grusfjädrar, det är dubbelt så hårda som original fjädrar. (org= ca 20n/mm VOC=ca 40n/mm).
23mm kränghämmare fram och dubbla 19mm bak. Och vettiga stötdämpare, bilstein sprint kör jag själv med. Mycket nöjd med dessa, men har kanske inget att jämföra med men.. + byta ut bussningar som är dåliga, powerflex till vissa om du vill så har du en bil som är riktigt rolig när det svänger. Lite mer negativ camber fram är inte fel på en gammal volvokloss heller, dem är ganska så understyrda från fabrik.
Dänniz 073-8447664
Ja ska man ha justera camber måste man tyvärr köpa justerbara topplagringar, igmab och sellholm säljer för ca tusenlappen per sida om jag inte minns fel. Men då skulle man iofs samtidigt behöva se över rollcenter och vinklar på styrstag m.m.Dennis Öhman skrev:Hur ska man ställa för att få mer negativ camber då? Kan säga att byta till powerflex bussningar i framändan gjorde min gamla 940 betydligt med distinkt i styrningen. Fråga samsteffansson om VOC racing fjädrar för banracing. Dom kan de där om VOC jvligt bra. Dom för banracing är låga hårda och gjorda för inspirerad körning. Tror de kan kallas "Arena" fjädrar.. Bilstein såklart
VOC Arena skulle vara kul att veta lite mera om, funderade själv på dessa förut, får nog ta och prata med sellholm eller din rallybouique. De säljer ju dessa fjädrar så.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
hedlund, du verkar vara hajj på fjädrar å tryck.
Jag håller påatt knåpa ihop coilovers till min 740 fram .
Och jag ska leta efter lit elämpliga fjädrar .. vill inte ha för hårde för bilen kommer att användas på gatan .
men jag förstår inte ett dugg av vad man ska ha för hårdhet på dom , (rate?)
MVH
Jag håller påatt knåpa ihop coilovers till min 740 fram .
Och jag ska leta efter lit elämpliga fjädrar .. vill inte ha för hårde för bilen kommer att användas på gatan .
men jag förstår inte ett dugg av vad man ska ha för hårdhet på dom , (rate?)
MVH
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
60-65n/mm ville jag ha till min för gata/banåka fram. Men skiter sig då jag inte får tag på såna fjädrar utan att använda coilovers. Och coilvovers har jag ingen användning för mer än att det är lätt att hitta fjädrar. Så får bli en liten kompromiss med lite mjukare fjädrar.ogge skrev:hedlund, du verkar vara hajj på fjädrar å tryck.
Jag håller påatt knåpa ihop coilovers till min 740 fram .
Och jag ska leta efter lit elämpliga fjädrar .. vill inte ha för hårde för bilen kommer att användas på gatan .
men jag förstår inte ett dugg av vad man ska ha för hårdhet på dom , (rate?)
MVH
Ett tips till dig är att lära dig lite om fjäderkonstant om du ska labba lite medd detta. Annars kommer du inte förstå mycket av vad du håller på med.
In och sök på fjäderkonstant på rejsa.nu, finns förklarat allting hur det funkar, hur man räknar ut till sin bil m.m.
har kollat lite på sånt men hajjar då inte mkt. :S hur översätter man rate måttet till nm/mm.Hedlund skrev:60-65n/mm ville jag ha till min för gata/banåka fram. Men skiter sig då jag inte får tag på såna fjädrar utan att använda coilovers. Och coilvovers har jag ingen användning för mer än att det är lätt att hitta fjädrar. Så får bli en liten kompromiss med lite mjukare fjädrar.ogge skrev:hedlund, du verkar vara hajj på fjädrar å tryck.
Jag håller påatt knåpa ihop coilovers till min 740 fram .
Och jag ska leta efter lit elämpliga fjädrar .. vill inte ha för hårde för bilen kommer att användas på gatan .
men jag förstår inte ett dugg av vad man ska ha för hårdhet på dom , (rate?)
MVH
Ett tips till dig är att lära dig lite om fjäderkonstant om du ska labba lite medd detta. Annars kommer du inte förstå mycket av vad du håller på med.
In och sök på fjäderkonstant på rejsa.nu, finns förklarat allting hur det funkar, hur man räknar ut till sin bil m.m.
Hur vet man hur mkt fjädern sjunker ihop när man sänker ned bilen etc . hehe
blir att köpa hem ett gäng fjädrar å prova lite med .
Kan posta en bild hur mitt coilover ben blev. har kortat det ca 50mm å byggt en "spindel leds spacer" så man får ned länkarmen till rakt läge när man kör
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ