fel på bromsar, volvo 140 ....

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

fel på bromsar, volvo 140 ....

Inlägg av fizz »

Hej allihopa!

(har postat samma sak på 140-klubbens forum, men det är jue inte så mkt drag där, så jag dubbelpostar lite :wink: )...

Felet är att bilen drar till vänster. Högeroket bör ta sämre än det vänstra, då det alltid låser senare. Dvs. om man tvärnitar blir det vänstra strecket alltid kortare än det andra.

Jag har;
* Bytt till nya skivor och belägg.

* Juckat upp båda fram-oken, så de går såpass lätt att man utan problem trycker in kolven med polygrip.

* Byt bromsslangar på högersidan.

* Bytt bussningar i framvagnen (alla länkarmsbussnignar på höger sida, och de undre på vänster.)

* Tagit isär och gjort rent varningsventilen på innerskärmen.

* Bytt bromsvätskan (iaf i framkretsen).

Frågan är följande;
VAD SKA JAG GÖRA NU?

Dessa saker skulle kunna påverka (tror jag);
* Bakre oken är fortfarande olika. Ett Girling och ett ATE (de är jämna dock, 1.5 och 1.3). Det borde inte påverka så mycket, eller?

* Bromsrören mellan fördelningsblocket är klämda någonstans? De ser bra ut dock.

* Höger fram-ok är dåligt. Det som talar emot detta är att jag haft tre olika ok där, och alla har tagit sämre. Bara en tillfällighet? Det första oket var ett Girling, så det kan man förstå om det tog sämre. Det andra oket var rätt (ATE) men kunde aldrig luftas helt (drog av den inre nippeln). Det tredje oket verkar gå lätt och bra, men har suttit på en bil som stått ett tag.

Vad ska jag göra nu?
Ska jag göra det billigaste (men minst troligaste) först? (Bak-oken, har allt som behövs redan) Eller ska jag satsa på att höger framok är dåligt och köpa fabriksrenoverat (800 kr, är trött på att renovera och jucka...) Eller ska jag köra på rören (oxå lite osannolikt?)

Eller har någon ett bättre förslag?

Jag behöver ER hjälp!

MVH - En förtvivlad 145-ägare. :cry:
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Bilen drar alltid åt det hållet där det bromsar bäst dvs att du har bäst broms verkan på v sida . Okens märke har ingen betydelse troligt vis så e det en kolv el luft på höger sida när du trycker med en polygrip behöver du ta i el går det lätt ? ett sätt att kolla om kollvarna går lätt någ e att du tar pollygripen o klämer litegrann å släpp sedan kolla samtidigt om kollven fjädrar tillbaka den en ska gå tillbaka ca 1-2 mm då e den nog ok
Mvh AFFE
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Det kan ju vara bromsslangarna som är igensatta också.
Axel Wall
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

AFFE <- Girling och ATE har jue olika diam. på kolvarna + olika yta på beläggen, det måste påverka .... man behöver inte ta i så mkt med polygripen ...

Axel <- de är bytta på höger sida ... (dvs den sidan som verkar ta sämre)

jag har föv. bytt bakoket idag ... ingen större skillnad ...
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

her beställt ett nytt högerok idag .... får vi se vad det gör ..
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

idag har jag bytt höger-oket.

det blev möjligen något bättre, dvs bilen drar inte mindre åt vänster, utan den gör det färre gånger .. förut kanske det var 7 av 10, nu kanske det är 5 av 10.

det är fortfarande så att högerstrecket blir kortare om man pallnitar....

hursomhelst så håller jag på å bli galen.

vad är nästa logiska steg? (förutom att bilen steg för steg blir jävligt bra så lipar plånboken åt mej)

jag ser två alternativ, byta slangar på högersidan, eller byta alla bromsrör som har med framkretsen att göra ....

nån som vet om varningsventilen på innerskärmen kan/brukar gå sönder?
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm

Inlägg av Dannelator »

jag hade bytt bromsslangen.
En gång hade min farfar samma fel. Då var de slangen som expanderade. bromstrycket gick åt till att blåsa upp den. :?
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

jag har köpt alla rör till framkretsen + slangar till vänstersidan ...
ska byta i helgen!

postar lite mer info då .. :?
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

jahapp ..

idag har jag bytt alla bromsrör fram, plus bromsslangar på vänster sida. det betyder att dessa saker är nya;
* Skivor
* Klossar
* Ok på höger sida, vänster funkar bra.
* Slangar och rör, från fördelningsblocket ut till oken.

har även gjort detta;
* Tagit isär, gjort rent och blåst ur fördelningsblock och varningsventil (där rören delas till två).
* Bytt bromsvätska (flera gånger har det blivit nu).
* Luftat till förbannelse.


bilen drar i alla fall snett. inte alltid, och oftast inte om man bromsar snällt (då drar den kanske 1/10). om man bromsar hårt drar den nästa alltid till höger.

mer ideer nån? .... jag håller på å bli knäpp nu ...
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Det kan ju vara huvudcylindern, bakbromsarna sitter ju på varsin bromskrets, och om du har ett inre läckage i huvudcylindern så får du högre tryck på ena kretsen, speciellt vid hårda inbromsningar.

Annars kan det ju vara tryckbegränsningsventilerna till bakbromsarna som fular sig.. alltså att den ena bakbromsen har ett lägre maxtryck.
Axel Wall
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

Axel<- tackar, tackar!

huvudbromscylindern ska jag prova å byta nästa gång (kanske imorron tom.) ...

polaren har en 142´a från 68, så jag kan nog ta tryckbegränsarna från den ... de kommer näst på listan .... (som blir kortare å kortare ....)
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

fizz skrev:Axel<- tackar, tackar!

huvudbromscylindern ska jag prova å byta nästa gång (kanske imorron tom.) ...

polaren har en 142´a från 68, så jag kan nog ta tryckbegränsarna från den ... de kommer näst på listan .... (som blir kortare å kortare ....)
Jag har väldigt svårt att tro att det är tryckbegränsarna som är felet, så det är nog rätt väg att kolla huvudcylindern först, men sedan är det ju bara tryckbegränsarna kvar :roll:
Axel Wall
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

jag har bara vart med om trasig tryckbegränsare en enda gång, och det var på en P1800 som farsan hade för ~12 år sen ..
då har man jue ändå hållit på mede bilar i 10 år, och har jue massor av polare som åker 140 och dylikt ... :?

jag ska testa huvudbromscylinder ....
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

jahapp! ..

nu får ni gnugga geniknölarna igen!

jag har;
* bytt hjälpstyrarm, den var glapp. Ingen skillnad.
* bytt huvudbromscylinder. Ingen skillnad.
* luftat enl. konstens alla regler. Ingen skillnad.

jag har även;
* testat att koppla bort bakbromsarna helt för att se om det var tryckreducerarna. Ingen skillnad.
* kopplat om systemet helt, till tvåkrets. var marginellt bättre, men inte bra.

VAD SKA JAG GÖRA NU? :cry:
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

har du koll på framvagnsinställningen? däck och däcktryck?
Axel Wall
Skriv svar