Hur ska man hänga upp bakvagnen?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

:oops: kollade bara första inlägget & där stog inget..
det jag var inne på tidigare med att vinklarna ser fel ut på bilderna var att hur man än skruvar ihop med dom där plattorna så kan man inte få det undre staget att peka neråt samtidigt som det övre pekar uppåt (sett framifrån till bakåt dsv uppåt = högre bak)
jag läste en sida på nätet för väldigt länge sen ang 4-länk där man kunde se axelns rörelse med olika vinklar & mycket beskriver hur dom skulle sitta för att det skulle ge ytterligare grepp, och det ultimata var just dom övre uppåt ca15 grader, dom nedre neråt ca5 grader.. då förstår jag inte hur man kan sälja plattjärn med färdiga hål för infästning där det inte ens går få dessa vinklar.. det kanske går men ser inte ut så på bilderna
då tycker jag isåfall det verkar smartare att gå till en plåtfirma och laser eller vattenskära flänsar så som man vill ha dom, sedan köpa 8 uni-balls, lite gängade stänger & stålrör, svetsa ihop allt & ytbehandla som man vill, så har man ju antagligen fått det för en tredjedel av priset som stog i denna tråd och dessutom passar det antagligen mycket bättre i bilen man har, gör man så kan man ju oxå köra med svarvade bussningar istället för uniballs då det inte verkar speciellt bra vid kurvtagningar om man läser vad SFRO besiktningskillen här på forumet m.fl. skriver
Användarvisningsbild
Qzmo
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön okt 24, 2004 11:41 am
Ort: Umeå

Inlägg av Qzmo »

Nu kommer jag in här och frågar om något helt annat men det handlar också om hur man hänger upp bakvagnen.

Det är så att jag ska bygga en Pro Touring/Banbils replica av min -73 Firebird. Jag har sett på några bilder där man har byggt om bakvagnen och använt original bladfjäderinfästningar. Alltså en typ av 4-link men istället så går det övre staget bakåt och det nedre framåt. Detta var tydligen vanligt på början av 70-talet bl.a. Greenwood använde dessa när dom byggde banracing Camaros. Problemet är att jag har inte hittat dessa någonstans och vet inte heller vad dom kallas. På engelska så kallas dom ibland men inte alltid "Z-Link" men vad jag har förstått så är det en annan typ av upphängning också. Skulle väldigt gärna få lite fakta/ritningar på dessa eftersom att det verkar vara en hyffsat enkel ombyggnation för att få en bättre bakvagn (om man har bladfjädring bak :( ).

Här är en länk till en simulerad bakvagn: http://www.suspensionsimulator.com/images/zlinkdemo.GIF

Hoppas jag inte har förstört tråden allt för mycket....
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Prova å gå in på www.rejsa.nu där värkar det finnas folk som har koll om det mesta om banracing Sen tror jag att det finns en liknande upphägning på
nån saab (svordom) 900 model För den upphägningen du tänker på måste ju funka ungefär som en wattlänk fast på längden å för att det ska funka så måste du någ ha så kallade flouters (felstavat?) på bak axeln presis som när man åker med ladderbars å bladfjädrar
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Cassius skrev:Phredde har väl inte kört så mycke snabbare med ungeför samma spec fast aningens tyngre bil?
Nä det går inte fortare med kassa 60-fot som 1.81... till nästa sommar så ska jag dit med riktigt anpassade dämpare + riktiga slicks.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Skriv svar