242 bakaxel i 142an!???

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Kiwlad
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jul 02, 2005 6:08 pm
Ort: Kronoby/ Finland
Kontakt:

242 bakaxel i 142an!???

Inlägg av Kiwlad »

e de nån å hänger här på forumet längre??? ...140 bakaxeln e helt rostig å då står en 242 hemma som ja kan plokka ur..men om den passar???
Beep Beep...
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: 242 bakaxel i 142an!???

Inlägg av Eric Wiklund »

Kiwlad skrev:e de nån å hänger här på forumet längre???
???
Användarvisningsbild
Kiwlad
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jul 02, 2005 6:08 pm
Ort: Kronoby/ Finland
Kontakt:

Inlägg av Kiwlad »

vad??
Beep Beep...
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

tycker bara det blir mer och mer folk som hänger här.. :)
på dig lät det som att det inte va nån som hängde på forumet längre. :?


Kan säga att det är ungefär 750st användare registrerade just nu och en massa gäster som kikar jämt och ständigt.

Men nu åter till ämnet!
Användarvisningsbild
Kiwlad
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jul 02, 2005 6:08 pm
Ort: Kronoby/ Finland
Kontakt:

Inlägg av Kiwlad »

okejj :D dååsåå...ja kollade bara att i en annan diskussion var det senaste inlägget från oktober 2004 :D:D ...okejj..
nån som kan svara på om 242 bakaxel passar direkt i 142????
Beep Beep...
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

en 242 axel passar inte direkt i en 142a.
Användarvisningsbild
Kiwlad
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jul 02, 2005 6:08 pm
Ort: Kronoby/ Finland
Kontakt:

Inlägg av Kiwlad »

svårt att "modifiera" så den passar då?
Beep Beep...
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

nej att modifiera är ju en fråga om vad som räknas som svårt, svetsa om ite fästöron tar ju inte så lång tid om man bara vill.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

har jort den instalasjon :twisted: bygde INTE om fæstøran,på bakaxeln,eller i bilen :shock: funked som f** kan ta det på tlf eller på msn til den som er intr :)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Kiwlad
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jul 02, 2005 6:08 pm
Ort: Kronoby/ Finland
Kontakt:

Inlägg av Kiwlad »

sjävlklart intr. sålänge ja slipper köpa en gammal 140 axel... :D
Beep Beep...
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Har en 80:as 240-axel på min 73:as 164. Vad jag fick göra var att förlänga övre stagen och panhardstaget.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

det stemmer @ Cpt Tuttle..... ska fixe en tegning senere :twisted: :D
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Ett annat tips är att behålla bromsoken från 140 så slipper du göra nya bromsrör.

Och så är axeln lite smalare, så det ser lite mesigt ut med 140-fälgar på... 8)
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

240 bakaxel på 140 :arrow: hovedlænkarm passer rakt av på 140 :D dom små reaksjonstaga må produseres nye :wink: tips bruk panhardstag fra 140( fra 1967-1973) samme matrial :!: DOM SKA VARE 49CM LANGE c/c foringshull.MEN dom må ha 140 foring(inch,tomme) i bildelen å 240 (millimeter) i axeln.....MÅ BYGGES PÅ BILEN DA DET SKA VÆRE 6,5^ VINKEL PÅ FORINGENE :!: SEN MÅ DET BYGGES nytt PANHARDSTAG BAK, :arrow: ca ska det være 90cm langt.....med millimeterforing i bakaxeln å tommeforing i bilen.... :wink: å bøyd forbi diffhus...BRUK CA 40 mm steam ledning(4,5mm gods) slåes LITT flatt i endarne,ved foringene... :roll: :arrow: KONTROLLMÅLT I DAG :idea:
Senast redigerad av caterpillar den fre jul 22, 2005 4:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

SEN bromsar :arrow: bromsok fra 140 passer inte på 240 axeln... ei heller bromsrør...MÅ BRUKE 240 bromsar..bromsrør må kones om da konen går andre veien....inkon å utkon.....bromse slangene er i millimeter på 240axel å i 1/8 tomme på 140 :arrow: gjengene likner ,men DOM PASSER INTE :!: :!: :!: :evil: :arrow: SEN FÅR DU FIXE OM handbromsen...slik som på 140 å ha det handtaket i rovan er inte så lykli :roll: :?: :arrow: det må bores opp i durken på 140,ved dom orginale avgassopphengninen,se på en 240 så fatte du.sen må du svetse i den konsollen for handbromsen inni bilen..... :idea: SKRUEN /hullet for innfestet av sikkerhetsbeltet er felles :!: kan brukes som ett referansepunkt :wink: venstre handbromsevire ska på HØYRE SIDE,å høyre vire SKA PÅ VENSTRE SIDE :shock: MEDBRINGER for mellomaxel må bores opp/tilpasses.....JEPP!!
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar