Fulcabba en 142:a... frågor

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Fulcabba en 142:a... frågor

Inlägg av C Upp »

Har köpt en ny kaross att bygga på då den gamla behövde för mkt rostlagning för att komma i det skicket jag vill ha. Så jag har ju en hel 142:a över... Fick för mig att jag kanske skulle ta och fulcabba den och ha som pilsnervagn istället för att låta den stå...

Frågorna är ju då många... Om jag svetsar igen dörrarna, behöver nåt annat förstärkas? Räknas detta som Ändrat eller Ombyggt fordon? (tänker behålla allt annat orginal i bilen). Är det ens möjligt att göra ett sånt här bygge så enkelt som möjligt och fortfarande kunna registrera den?

Hoppas nån kan svara på det här...
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Svetsa då inte igen dörrarna!
Bilsport har gjort ett reportage hur dom gjorde en 142 cab med öppningsbara dörrar på under 10 timmar eller vad det var, försök få tag i det numret och bygg ungefär som dom.
Byggde min ungefär som deras, tog inte alls länge och funkade skitbra!

EDIT: Nr 14/15 -93 var det, finns till salu på tradera

Bild
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Regga den är inga problem, kostar dock 1200 eftersom de är en reg besiktning. De enda dom ändrar är karosstypen från täckt till cab tror jag.. inga som helst problem så länge du kan visa hur du förstärkt bilen! (ett tips kan vara att ta många bilder om de inte syns så bra med alla delar på plats sen)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Ska ta och leta i garaget efter det numret av bilsport... En av fördelarna med att dela garage med 20-talet gubbar är att det finns en enorm samling bilsporttidningar i fikarummet, från 80-talet och framåt 8)
Kollade på SFROs hemsida också och såg att de stadgat upp mellan hjulhusen bak också. Det är ju inte heller så jobbigt direkt, och satt förstärkningar ungefär halvvägs upp på dörrhålen (öppningsbara dörrar)

Det vore ju kul att testa, så får vi se vad de tycker om resten av bilen, som lider lite av "flintstones-komplexet" just nu (springhål i golvet) :P Men det ska väl också gå att svetsa tillräckligt bra för en pilsnervagn.

Fler tips mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Jag gjorde ett kors av rör mellan hjulhusen bak, la en plåt som gick från torpedvägg till hjulhuset bak som va 18 cm högre än original tröskel, sen svetsade jag ett rör i ovankant på plåten i dörröppningen som även svetsades mot dörrstolparna, samt ett rör mitt på, och så la jag en plåt utanpå. Gjorde även en ny hatthylla av 2mm plåt som gick halvvägs ner efter ryggstödet

Bild

Ser kanske lite klumpigt ut, men man tänkte inte ens på den högre tröskeln när man blev van, bra mycket bättre än att krångla sig in med svetsade dörrar
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

vad jag hört från årsskiftet så är det sfro-besiktning på cabbarna :( me najg kan ha hört fel för jag har inte hört det direkt från besiktings männ
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Jag hoppas du har fel. Men det kan säkert vara rätt... Nån som vet säkert?
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

10,5 timmar var det dom byggde cabben på. Var nere i garaget och rotade runt lite och javisst, där låg tidningen :D Lånade med mig den och läste. Verkar ha gjort som St3v3 typ. Men jag upptäckte att det står att de reggat som ombyggt fordon... Redan 1993...
Frågan är om mitt utgångsobjekt är i för dåligt skick för att bygga enkelcab på. Golvet måste ju svetsas ihop, och sen är ju frågan vad som är viktigt i vanliga fall, och vad som är jätteviktigt för en cab. Har ju lite rost i bak där de inre hjulhusen går ihop med plåten över bakaxeln (sett från bagagen) det kanske räcker med att sätta förstärkningsplåtar även där. Bilen är ju precis 2 år från förra besiktningen, så jag vet ju inte vad de tycker där... Tror balkarna är i bra skick dock.

Hmm... Om nån har fler bilder på cabbyggen så lägg gärna upp dom.
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

OM den regas som ombyggt fordon så e det sfro besiktning på den det
e nytt från o med i år o det gäller alla fordon som regas som ombyggt fordon det finns ett tyvär det e att en sfro besiktning kostar 3000 kr om det priset gäller denna typ av besiktning el bara amatör byggtfordon det vet jag ej
AFFE
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Jo, jag är medveten vid priset, och ja, det kostar så mkt för ombyggt också. Ska regga racingbilen som ombyggt, och visst vore det kaxigt att ha två ombyggda fordon, men dyrt blir det... Kanske inte direkt värt det heller... Hellre lägga pengarna på racingbilen i så fall.
Nån kanske vet 100 om det är ombyggt som gäller eller inte... (therealpinto, var är du? :P)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

När jag reggade min 2001 eller när det var behövde jag bara göra en vanlig regbesiktning, men när en härifrån lycksele skulle regga sin för 1-2 år sen var han tvungen att köra och sfro-besikta, men sfro-gubben kollade typ bara på bilen en minut och skrev upp vad som var gjort med den
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Ja, jag har bestämt mig för att låta den vara orörd, i alla fall till nästa sommar, eller nästa gång jag får en konstig tanke. Lägger heller pengarna och tiden på racerbilen.
Men jag ska scanna in reportaget nån dag, för det finns väl alltid nån som är intresserad.
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Har Scannat reportaget nu, finns att hitta på http://xpress.mine.nu/volvov2/public/vi ... asp?id=376 ifall nån annan är intresserad. Jag har inget emot om ni kopierar och sprider vidare, och jag tror väl inte Bilsport har nåt emot det heller, då tidningen knappast säljs längre 8)

Lägger in den under film/bild också ifall nån inte hittar den här tråden :roll:
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag är på semester...

Cab blir ombyggt fordon, SFRO-besiktning krävs men det är "rabatterat" pris på 1875:- som gäller.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Tackar för att du avbröt semestern för min skull :P Men bygget får vänta tills nästa sommar... För mkt rost och för lite pengar.
Skriv svar