ladder bars

Modifieringar och tips
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

ladder bars

Inlägg av Blom »

Är det någon som har bra erfarenhet av Ladder bars (stegar) ?????
Har hört att det är det bästa för 402 sträckan!!! (bättre än 4-länk)
Tänkte sätta det på min 142:a tillsammans med 2 Coilovers!!!!! :D

Tacksam för svar! :D
Användarvisningsbild
Fredrik Grönlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av Fredrik Grönlund »

Har inte personlig erfarenhet men vad ja har läst. Om ladderbars skulle vara bättre, skulle varenda street racer ha bara ladderbars. Ladderbars funkar utmärkt på strippen och är enkla att få inställd men med vissa begränsningar jämfört med 4-link, men pga av dess konstruktion så lämpar den inte sig så bra för gatbruk(dock inte helt omöjligt).
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Stegar är inte att rekomendera på gatan, eller om man ska svänga över huvud taget... problemet är att bakvagnen inte tillåts kränga över huvud taget... och det blir grymma påkänningar i materialet så fort man svänger...

För att en fyrlänk ska vara optimal att svänga med, så ska dom längsgående stagen vara paralella, alternativt hyffsat paralella och försedda med gummibussningar. Om man har olika vinkel på dom övre och undre stagen, samt stumma länkhuvuden, så kommer bakaxeln att vrida sig på samma sätt som med stegar när man svänger.

Till ren dragracing funkar det ju bra med både stegar och den senast nämnda fyrlänken.
Axel Wall
DIRAVI
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: mån jul 26, 2004 12:41 am
Ort: Gräsmyr

Inlägg av DIRAVI »

Jag skulle vilja påsta att en korekt utförd stege, (trelink) är bättre att svänga med än en fyrlink.

Förutsatt att mittenstaget är ledat mot chassiet. fungerar ypperligt att ha en spindelled i infästningen mot chassiet.

Titta på Opels lösning på Manta/Ascona, den gör i princip samma sak som en stege.

Körde själv förr en Ascona A med Cheva Monza Axel och mittstege infästad i karossens orginalinfästninger, och det fungerade ypperligt.
Varför nöja sig med en vanlig bil
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Det är stor skillnad på trelink och stegar... Stegar innebär en triangelformad stege i varje ände av bakaxeln, med två "hörn" fästade i bakaxeln, och ett i karossen.
Axel Wall
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Personligen skulle jag behålla volvons stag och istället göra alt köpa hårdare busningar till bakaxeln för att har du inte koll på hur
stag ska vara i längd å annat så kan resultatet bli sämre än med orginalet

Mvh AFFE
DIRAVI
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: mån jul 26, 2004 12:41 am
Ort: Gräsmyr

Inlägg av DIRAVI »

Axel skrev:Det är stor skillnad på trelink och stegar... Stegar innebär en triangelformad stege i varje ände av bakaxeln, med två "hörn" fästade i bakaxeln, och ett i karossen.

Jag förstår hur du menar.

Men det kallas även stege om man bara har en, i mitten som jag hade tidigare.


skilnad stege/stegar ;)
Varför nöja sig med en vanlig bil
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

DIRAVI skrev: skilnad stege/stegar ;)
precis... det var det jag ville säga med det jag skrev :D
Axel Wall
Användarvisningsbild
AndreasH
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons mar 23, 2005 7:24 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av AndreasH »

Ladderbars, som jag kommer att åka med.
Det är "ingen" som kör det längre, det är stenålder men funkar riktigt bra, inställningsmöjligheterna är relativt få, därav lättare att hitta de bästa fästet.

4link, en till instälningspunkt = mycke svårare att ställa in, men bättre fästa då det verkligen funkar.
Väldigt få som kan ställa in 4link så det funkar perfekt säger dom.

Ladderbars lär ska vara det optimala på gatan, eftersom att inställningsmöjligheterna är relativt få så går det att hitta ett bra fäste utan att ligga och skruva i 10 timmar.
Bild
Projekt revirbocken
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

håller med!!!

Inlägg av Blom »

Håller med dig helt andreas!
Det är inte många som kan göra ett ordentligt 4-link, men det tycks folk inte fatta :?
Det ju bara att dra dit 4 jävla stag har jag hört flera säga, men så jävla enkelt är det inte.... Och lyckas man fixa ett RIKTIGT 4-link så är det rena döden att köra med på gatan...

Ladder bars (stegar) är betydligt bättre på gatan men fortfarande jävligt bra på strippen!!!! (även fast folk säger tvärtom)

Ska ha ladder bars och ett rejält Z-stag på min 142:a så fort jag fått tag på 2 coilovers!!!
Användarvisningsbild
AndreasH
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons mar 23, 2005 7:24 pm
Ort: Skellefteå

Re: håller med!!!

Inlägg av AndreasH »

blom142 skrev:Håller med dig helt andreas!
Det är inte många som kan göra ett ordentligt 4-link, men det tycks folk inte fatta :?
Det ju bara att dra dit 4 jävla stag har jag hört flera säga, men så jävla enkelt är det inte.... Och lyckas man fixa ett RIKTIGT 4-link så är det rena döden att köra med på gatan...

Ladder bars (stegar) är betydligt bättre på gatan men fortfarande jävligt bra på strippen!!!! (även fast folk säger tvärtom)

Ska ha ladder bars och ett rejält Z-stag på min 142:a så fort jag fått tag på 2 coilovers!!!
Jo självklart är ladderbars bra på strippen, 4linken är väll en vidareutveckling av ladderbars.
I den "bakaxelupphängnings skola" jag har gått hos grannen, ulf enkvist så har jag fått lära mig hur jäkla avancerat bara ladderbars är, efter lite uträkningar och massa klurande så kom vi fram till att 32,5" långa stag med nedre fästpunkt just i fälgkanten på en 15" fälg med massa vinklar och sånt som jag inte har i huvudet nu skulle passa "perfekt" på volvon med den viktfördelning den har nu.

Har en ritning på mina ladderbars på datorn nån stans, kan ev låeta fram dom om nån är intresserad, via PM
Skulle eventuellt kunna ge dig nummret till uffe, han körde länge med ladderbars i slutet av 90talet.
Han är grymt duktig på hjulupphängning ect, det var väll just de som dendär darten levde på..
Bild
Projekt revirbocken
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

ritning

Inlägg av Blom »

åker du volvo 140 du oxå eller????
Vore kul om du kunde skicka över den där ritningen som du hade!

är den till 140??????

Någon ombyggnad i golvinfästningen??
Användarvisningsbild
AndreasH
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons mar 23, 2005 7:24 pm
Ort: Skellefteå

Re: ritning

Inlägg av AndreasH »

blom142 skrev:åker du volvo 140 du oxå eller????
Vore kul om du kunde skicka över den där ritningen som du hade!

är den till 140??????

Någon ombyggnad i golvinfästningen??
Det är 242 som gäller för mig, jag har inte gjort golvinfästningen än, den kommer att hamna inne i bilen nästan, eftersom jag inte kommer att ha nått riktigt golv i bilen, utan stag ect.

Ritningen är till 242, men eftersom det är en ganska "grov" exakthet pga inställningsmöjligheterna så bör den passa ganska bra.

Har inte ritningen på denna dator, men har på ett gammal papper, ska rita i paint :P
Bild
Projekt revirbocken
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: håller med!!!

Inlägg av Fredde Holmgren »

AndreasH skrev:
blom142 skrev: I den "bakaxelupphängnings skola" jag har gått hos grannen, ulf enkvist så har jag fått lära mig hur jäkla avancerat bara ladderbars är,
Allt blir avancerat hos Uffe :) Var till han ikväll o lämnade lite svarvjobb.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
AndreasH
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons mar 23, 2005 7:24 pm
Ort: Skellefteå

Re: håller med!!!

Inlägg av AndreasH »

phredde skrev:
AndreasH skrev: Allt blir avancerat hos Uffe :) Var till han ikväll o lämnade lite svarvjobb.
Sant :D
Mycke dragracing rävar som börjat herja på backen sen uffe flyttat dit, skitkul tycker jag.. bor i kåken snett till vänster:P av alla 3 hus.

har tyvär haft problem med finanserna av bygget, står tyvär stilla på köpa fronten, bygga fronten går det frammåt på.
Har tack och lov andra projekt också :)
Bild
Projekt revirbocken
Skriv svar