Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis sep 18, 2018 10:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör apr 24, 2010 12:21 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Inlägg: 589
Ort: Västland
Hej!

Jo, jag har fått en dum idé så kom gärna med (konstruktiv) kritik om jag är helt ute och cyklar.

På Dustern (eller alla Mopar A-body egentligen) sitter det vanliga stötdämpare i fram tillsammans med torsionsstavar.

Med min motorsetup, singelturbo insprutning, så kommer t-staven sitta precis mitt i vägen för där downpipen ska gå.

Då kom jag på den geniala idén att helt enkelt ta bort t-staven och istället sätta coilovers i org. spindel/bärarm för att få mer plats och kanske bättre väghållning på samma gång.

Då är frågan om detta är någon bra idé? Vad säger chassi-guruna?
Jag vet inte om geometrin blir bra om man gör som jag tänkt, men det lär väl märkas.
Det största problemet verkar vara att hitta på coilovers som är såpass små att de får plats där nu stötdämparen sitter.

Max dimension på coilovers får vara:

Längd (utfjädrat mått) = 400 mm
Diameter (ytterdiameter på fjäder) = 90 mm.

Jag tvivlar på att det går, men det kanske finns såpass små coilovers som kan tänkas funka till min bil. Gärna med uniballinfästning i båda ändar.
Vad den väger i fram vet jag inte nu, men det kan jag kika upp.

Bild

_________________
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 11, 2010 8:14 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Inlägg: 589
Ort: Västland
Eftersom det är så många som skrivit här tänkte jag helt enkelt svara åt mig själv. :hihi:

Efter lite sökning fann jag dessa som jag tänker testa. Blir det pannkaka är det inte så mkt pengar i sjön, så jag provar!

Mailade Koni som skulle ha mellan 5-7,5k styck för coilovers om det fanns. Vilket garanterat är betydligt bättre än dessa men de pengarna har jag inte nu.

http://www.magnumforceracing.com/store/detail.asp?ProductID=2554&CategoryID=43&BrandID=&Category=&SubCategory=&Search=&Page=

Bild

_________________
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 11, 2010 4:49 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Inlägg: 1478
Ort: Överboda, Umeå
Hade helt missat den här tråden..

Men du verkar ju ha hittat det du söker!

Annars kan du kolla på www.roadster.se (rekomenderas egentligen inte)
Eller på www.rallydesign.co.uk (funkar fint, frakten kan dock bli dyr)
www.summitracing.com har massvis med coilovers oxå.
Sen finns det ju massvis med ställen som säljer universial coilovers...

Det man kan fundera på är om stötdämparinfästningen är tillräckligt stabil för att bära hela bilens vikt, men det är ju lätt att förstärka upp...

En Std Colioverfjäder är väl 2,25mm invändigt har jag för mig, vad det blir utvändigt beror ju lite på tråddiameter men runt 85mm kanske?

Annars så ser det ut som att du säkert kan kapa ur övre länkarmen litegranna och förstärka sidorna istället.

Geometrin på coilovern kommer säkert funka fint, den står ju ganska vinkelrätt mot nedre länkarmen.

För att veta hur hård fjäder du ska ha måste du räkna lite på utväxlingsförhållandet du har i nedre länkarmen.
10cm rörelse på hjulet ger hur många cm rörelse på coilovern?
Ju mer utväxling det är, desto hårdare fjäder behöver du för att bilen inte ska bli för mjuk fram.

_________________
Gustav Sundberg


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 11, 2010 5:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Inlägg: 589
Ort: Västland
Gustav skrev:
Hade helt missat den här tråden..

Men du verkar ju ha hittat det du söker!

Annars kan du kolla på www.roadster.se (rekomenderas egentligen inte)
Eller på www.rallydesign.co.uk (funkar fint, frakten kan dock bli dyr)
www.summitracing.com har massvis med coilovers oxå.
Sen finns det ju massvis med ställen som säljer universial coilovers...

Det man kan fundera på är om stötdämparinfästningen är tillräckligt stabil för att bära hela bilens vikt, men det är ju lätt att förstärka upp...

En Std Colioverfjäder är väl 2,25mm invändigt har jag för mig, vad det blir utvändigt beror ju lite på tråddiameter men runt 85mm kanske?

Annars så ser det ut som att du säkert kan kapa ur övre länkarmen litegranna och förstärka sidorna istället.

Geometrin på coilovern kommer säkert funka fint, den står ju ganska vinkelrätt mot nedre länkarmen.

För att veta hur hård fjäder du ska ha måste du räkna lite på utväxlingsförhållandet du har i nedre länkarmen.
10cm rörelse på hjulet ger hur många cm rörelse på coilovern?
Ju mer utväxling det är, desto hårdare fjäder behöver du för att bilen inte ska bli för mjuk fram.


Ingen fara, verkar inte vara så poppis forumdel det här. :hihi:

Summit kikade jag på men jag hittade inget direkt som verkade vara attraktivt.

Detta kitet är avsett för att sitta på Mopar A-body bilar så angående hårdheten tror jag det ska funka.

Nja, det står till och med i beskrivningen att man eventuellt kan behöva förstärka den övre infästningen men det tycker jag är en smal sak jämfört med att inte kunna dra ett vettigt avgassystem.
Sen även eventuellt kapa ur länkarmen lite men det är grovt tilltaget i dessa så det ska inte vara några problem (och att man samtidigt förstärker lite).

Dessutom hoppas jag på bättre väghållning med dessa jämfört med org. svampiga dämpare och t-stavar.

Mvh J

_________________
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 11, 2010 5:21 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Inlägg: 1478
Ort: Överboda, Umeå
Du verkar ju ha koll på läget!
Det blir nog väldigt bra det där... det enda roliga med torisionsfjädringen är väl att bilen är enkel att höja å sänka..
Nog för att jag är jäkligt less på dom då polarens race-bil måste höjas och sänkas vid varje lastning i bussen... tillslut blir det gängpaj :P


Här har ju summit ett litet utbud av stötdämpare.
http://www.summitracing.com/search/Depa ... s=Rank|Asc

Och fjädrar.
http://www.summitracing.com/search/Depa ... s=Rank|Asc

Men sen har man ju det man gör när man ska leta rätt på vad som är lämpligt...

_________________
Gustav Sundberg


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 11, 2010 8:55 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Inlägg: 589
Ort: Västland
Gustav skrev:
Du verkar ju ha koll på läget!
Det blir nog väldigt bra det där... det enda roliga med torisionsfjädringen är väl att bilen är enkel att höja å sänka..
Nog för att jag är jäkligt less på dom då polarens race-bil måste höjas och sänkas vid varje lastning i bussen... tillslut blir det gängpaj :P


Här har ju summit ett litet utbud av stötdämpare.
http://www.summitracing.com/search/Depa ... s=Rank|Asc

Och fjädrar.
http://www.summitracing.com/search/Depa ... s=Rank|Asc

Men sen har man ju det man gör när man ska leta rätt på vad som är lämpligt...


Det är bara som det verkar. :D

Skulle det mot all förmodan inte fungera med de jag köpt så får jag lov att bygga om framvagnen isf. Men jag vill köra nu i sommar och då finns det inte tid till en sån omfattande operation i maj..

Funkar de bra får de sitta kvar i framtiden, vilket jag tror de kommer göra.
Visst är han lite tyngre iom grenrören och turbon hamnar ganska långt fram dessutom vilket ger en hävarm, men det ska bli kul att se hur han beteer sig på vägen.

Har t-stavar på Alfa 75an så det får räcka. :hihi:

_________________
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 06, 2017 9:26 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons sep 06, 2017 9:20 pm
Inlägg: 1
Hej, lite nyfiken på hur det funkade för dej med coilovers i den befintliga framvagnen, har själv en duster som jag vill uppdatera framvagnen på. Men har väl tänkt bygga med fjäderben på min för att få mer plats till headers :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 07, 2017 6:56 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Inlägg: 589
Ort: Västland
Jodå, det funkade fint! Enligt Magnumforces hemsida ska det ju vara bolt-on.. På sedvanligt amerikanskt vis så håller dom inte riktigt vad dom lovar, men i det här fallet var det över förväntan bra måste jag säga. Jag fick massera i bärarmen lite för att skapa utrymme för fjädern. Sen vill jag minnas att jag fick kapa i något fäste i rambalken av samma anledning. I övrigt var det ganska enkelt. :thumbright:

Om du läser min tråd på Duster-bygget så tror jag det finns lite bilder där som förklarar bättre.

Mvh J

_________________
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 08, 2017 10:53 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: fre sep 08, 2017 10:33 am
Inlägg: 1
Har inboxat dig

_________________
Friktionsdäck & Dubbdäck is the shitt! /Anton ägare av Hjulonline.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 08, 2017 1:39 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Inlägg: 589
Ort: Västland
Inboxat mig?

_________________
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010