Enkla förbättringar av bakvagnen på 164:an (för stripp)??

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Enkla förbättringar av bakvagnen på 164:an (för stripp)??

Inlägg av marmander »

Nu har jag snart fastnat helt i strippträsket...


Fästet är för dåligt i 164:an och ngt bör göras innan Mantorp.

När jag körde 201m i helgen, så körde jag på ett par äckligt gamla MT et-street 10,5*26*15. Detta gjorde extrem skillnad mot mina 18" bling bling, men frågan är om det finns ngt att göra åt bakvagnen?

Min tanke var först att sätta dit org.fjädrar och ett par org. dämpare för att dels få mer fjädringsväg och dels få mjukare överföring av kraften ner i marken. Just nu är det nästan bara däcken som "fjädrar", tänker jag rätt? Finns det ngt annat smart sätt att få bättre fäste?
Jag vill inte i år göra massa stora modifieringar, utan vill helst ha tips på hur man med lite bonnmek kan få till fästet ytterligare..

skulle även behöva ett par lite fräschare däck om ngn har sådana?

jag kan få tag på ett par rätt fräscha 10*5*26*16 ska jag satsa på dom istället för dom 10år gamla 15-tummarna??

Tacksam för svar!
MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Angående däcken så ju nyare däcken e desto bättre för slicks e presis som vanliga däck dom hårdnar me tiden
Du e nog på rätt väg angående fjädrings väg men den bör inte vara för mjuk
men det e ju som vanligt en kompromis
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Har kollat lite med en polare nu, det han rekommenderade att göra var:

Behåll dina koni och fjädrar, sänk fästena för bärarmarna i bakaxeln, byt bussningarna i bärarmarna till ngt bättre, typ sfäriska bussningar och byt däck..

ska tillverka ett par nya fästplattor till bärarmarna och byta främre bärarmsbussningarna till ngt hårdare...

Vad tror ni om detta??

:roll:
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Det finns en annan variant åxå det e att skaffa ett par 90/10 dämparre å sätta fram då går fronten upp lätt men väldigt tungt ner det var vanligt att man gjorde så tidigare hade sådana på min nova 65a det gav ganska bra resultat
Skriv svar