Bygga för framtiden, ET 7.50 vad gäller?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Bygga för framtiden, ET 7.50 vad gäller?

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Vi står i startgroparna att svänga ihop ett rör-chassie för att åka fort. :twisted:

Jag har, som vanligt, säkert sökt för dåligt. Om inte så hoppas jag att detta kan bli en informativ tråd som många kan ha nytta då ämnet är aktuellt. Vad som gäller för balkchassien är också intressant men i huvudsak kompletta rör-chassien är det som är av största intresse. Snick-snack om varför vi ska bygga ET 7.50 chassie eller hur coolt det är att åka fort kan vi lämna utanför.

Vad som gäller för ET 7.50 2013?

1. Är detta buren som gäller idag? (finns det alternativa burar?)
Bild

2. Vilka är modifikationerna som krävs av denna för att vara godkänd ET 7.50 till 2013?

3. Vilken materialgrad (SS-EN) krävs samt vilka dimensioner?

4. Vad innehåller SFI Specification #25.4 från http://www.sfifoundation.com/ ? Jag beställer helst inte ett dokument från staterna för 35$ för att få hem något som inte är det jag behöver.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Svaret är enkelt, snabbare än 8.50 och 7.50 eller långsammare

Krav på bygget enligt SFI spec 25.4 eller 25.5

http://www.sfifoundation.com/drag.html

svar på punkt 4.
All information om hur du ska bygga skyddsburen för att den ska bli godkänd ner till 7.50 s.

(lägger till lite)
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf
sidorna 26 t.o.m. 31 där står allt om vad som gäller.

Texten är inte helt lätt att förstå man får läsa och tänka efter många gånger.

Mvh
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Bilar som är SBF taggade ner till 7.50 före 2010-01-01 får köras ner till 7.50 s. t.o.m. 2012-12-31 enligt de gamla SBF reglerna d.v.s. dom behöver inte vara byggda enl. SFI spec.

Alla bilar som SBF besiktigas första gången efter 2010-01-01 måste uppfylla SFI spec om dom ska köras fortare än 8.50 s.

Bilar som går 8.50 s. eller långsammare behöver inte uppfylla SFI spec. Utan ska följa SBFs "gamla" regler.

Tiderna gäller 402.33 m.
Jörgen K.
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Nova Jörgen: Tack för infon!

Har skrivit ut DR-TK och mailat SFI.

Men det slog mig sen, är det möjligtvis så att SBF vidareförmedlar SFI specarna i Sverige?
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

piraten skrev:Nova Jörgen: Tack för infon!

Har skrivit ut DR-TK och mailat SFI.

Men det slog mig sen, är det möjligtvis så att SBF vidareförmedlar SFI specarna i Sverige?
Jag vet faktiskt inte om SBF gör det. Jag tycker att dom borde göra det.

Jag beställde mina SFI specar direkt av SFI via telefon, dom var väldigt hjälpsamma.
Jörgen K.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Bygga för framtiden, ET 7.50 vad gäller?

SFI #25.4 landade för ett par veckor sen. Vi har nu en ganska klar bild på hur vi ska dra rören.

Och nu ska vi beställa rör, och det har uppstått viss förrvirring.

Iom att DR-TK 2010 säger:
"Normaliserat stål med brottgräns 215 N/mm^2, t. ex. strålsort E220/235 DIN 2394 eller SSEN 1305-4 E235+N (DIN 2391 NBK)"

Till skillnad från tidigare (2007) då lägsta brottgräns var 350 N/mm^2.

Så min fråga är vad byggs det med ute i landet?

Edit: Vi funderar nu på att bygga i SS-EN 10305-2 (DIN2393) E235
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Det står i SFI boken vad det är för
krav på mild steel. Men det är vad som
står i sbf nu.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
beltis
Lite mer laddtryck

Inlägg av beltis »

SS-EN 10305-2 är ett svetsat rör...Jag använder sömlöst EN 1305-4 E235+N och helst ej behandlade ( fosfatering , förzinkning ) för bästa svetsresultat.Troligen är dock det svetsade röret gödkänt det med.

Mvh Peter
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Det blir SS-EN 10305-4 +N (normaliserade) obehandlade. Det svetsade röret är nästan godkänt, men tyvärr visade det sig att det inte är normaliserat vilket är ett krav, det går att få normaliserat men då i fel dimensioner.
Ventilen
Ganska mycket laddtryck

Re:

Inlägg av Ventilen »

Nova Jörgen skrev:Bilar som är SBF taggade ner till 7.50 före 2010-01-01 får köras ner till 7.50 s. t.o.m. 2012-12-31 enligt de gamla SBF reglerna d.v.s. dom behöver inte vara byggda enl. SFI spec.

Alla bilar som SBF besiktigas första gången efter 2010-01-01 måste uppfylla SFI spec om dom ska köras fortare än 8.50 s.

Bilar som går 8.50 s. eller långsammare behöver inte uppfylla SFI spec. Utan ska följa SBFs "gamla" regler.

Tiderna gäller 402.33 m.
Min bil är taggad 7.50, men de gick ut nu i vinter och den ska besiktigas igen, den uppfyller inte sfi utan dom gamla reglerna. Kommer den bli besiktad ner till 7,50 tom nästa år eller den blir 8.50 från och med nu?

Vad har dom för tid gräns på 201m med en 8,50 bil?
Mvh//Ola
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Ventilen skrev:
Nova Jörgen skrev:Bilar som är SBF taggade ner till 7.50 före 2010-01-01 får köras ner till 7.50 s. t.o.m. 2012-12-31 enligt de gamla SBF reglerna d.v.s. dom behöver inte vara byggda enl. SFI spec.

Tiderna gäller 402.33 m.
Min bil är taggad 7.50, men de gick ut nu i vinter och den ska besiktigas igen, den uppfyller inte sfi utan dom gamla reglerna. Kommer den bli besiktad ner till 7,50 tom nästa år eller den blir 8.50 från och med nu?

Vad har dom för tid gräns på 201m med en 8,50 bil?
Din bil kommer att vara godkänd ner till 7.50s t.o.m. 2012.12.31 om den besiktigas igen. Förutsatt att den har rätt dimensioner på rören i skyddsburen. Dom tidigare "dispanserna" med dimensioner klenare än 42x3 mm i skyddburens huvdbåge och stöttor gäller inte längre.

8.50 = 5.10 på 201m.

Mvh.
Jörgen K.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Jörgen: Utveckla vad du menar med stöttor?

I SFI 25.4 finns ingen beskrivning eller dimensionering av bakre stöttor av huvudbågen.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

piraten skrev:Jörgen: Utveckla vad du menar med stöttor?

I SFI 25.4 finns ingen beskrivning eller dimensionering av bakre stöttor av huvudbågen.
På skyddsburar av äldre modell bygda före -97 så var det godkänt med rör (mild steel) som hade klenare, även tunnare dimensioner än dom nuvarande, om fordonet vägde midre än 1170kg.

Stöttor, då tänkte jag mest på dörrsträvorna samt stöttorna framme vid A-stolpen. Men enl. dom gamla reglerna så finns det dimensionskrav även på dom från huvudbågen, bakåtgående rören. (stöttorna B enl. fig. 19 och 20)

I SFI 25.5 finns det krav på utförandet av dom bakåtgående stöttorna från huvudbågen.

Mvh.
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Eftersom det är garagetider och många bygger om eller bygger nytt, så tänkte jag att det kanske är bra att lyfta upp den här tråden lite.

Sidan 26-33 är det som i huvudsa handlar om skyddbåge och skyddsbur.

http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK-2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Det kan vara lämpligt att läsa på lite inför vinterns byggande :thumbright:
Jörgen K.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Vi köpte våra rör på Hydroscand. Fick väldigt bra bemötande! De har röret i sin produktkatalog: "1900 - Kalldragna sömlösa precisionsrör enligt DIN 2391/C (EN10305-4). Material enligt St 37.4, NBK". Hos vår lokala Hydroscandbutik har de inte det hemma på hyllan så det är lite beställningstid.

Jag kan också tillägga lite info från en brevväxling med Loffy, Tekniskt ansvarig, Dragracingutskottet SBF, angående att det tidigare (2007 iaf) var skrivet minst 350 N/mm2 i brottgräns på rören:

"Förr så rekommenderade vi en bättre rörkvalite, men numera försöker vi följa SFI:s regler så nära vi kan, dom flesta i världen följer dom reglerna. Tänk på att alla dimensioner är min dimensioner, det går alltså inte att ex. kompensera en för tunn godstjocklek med en större ytterdiameter."
Skriv svar