hitta fem fel? jens vega start (uppdaterigar 2014)

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Jens Gustavsson »

viket kanon inlägg jörgen :thumbright: jag ska försöka smälta det ett tag idag :) jag återkommer.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag har som sagt ställt på returen ännu mer så nu är de nästan löjligt tröga utåt. tar typ 25 sek att dra isär de för hand med nedre delen i skruvstäd och för hands drar jag på övre fästet.

sen har jag sänkt bilen 2-3 cm till bak så att både IC blir lite lägre ned och för att få mer slaglängd utåt.
ca 3cm till bottnad fjädrig nu och ca 8cm tills den tar stopp då jag höjer bilen.

jo jag skulle ha afft hårdare bak fjädrar helt klart man jag har inte hunnit fixa fram sånna.

sen så har jag fixat till lite kärvningar i dämparna fram.

jag kommer byta till en 5.13 bak jag köpt istället för 5.38 som sitter där nu till nästa säsong. jag har 1.76 på ettan nu men det orkar jag inte labba med. nu varvar motorn ut mot mål aldeles för mycket så jag behöver mer speed också och det blir lagomt med 5:13 och 32" höga sliks tror jag? då kommer den gå ca 230km/t på strax under 8000rpm. ingen större hemlighet att nästa mål nu är 8sek, få se om man kommer i närheten nästa år eller om det behövs ett par år?

vad tror du om M/T 14x32x15 sliks till nästa år? vilken hårdhet på gummit bruka fungera?

stall varvet ligger kring 7000rpm nu . fullt tryck där också ca 2.5bar och ca 700nm i motorvrid. ska prova och släppa transbraken lite tidigare men det går inte cynka imot granen så bra. att stå på typ MSD varvstopp på 2.5bar går inte det är för höga cylindertryck och antigen sprängs motor eller converter mm. man skulle nog kunna sänka startvarvet med att backa tändningen utan att få några smällar med ca 500rpm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan berätta att det lilla jag han testa så kändes chassit lite bättre även om 60 fot inte blev rekord bra så kändes det lite lugnare och så på första repan och 1.33 tror jag? 5.94/189km/t på 2.3bar laddtryck är min näst snabbaste repa någonsin och den snabbaste repan så hadde jag 2.5bar tryck så den gav mer effekt då. kan tilläggas att banan inte va den allra bästa i grepp också som man såg på de vassare bilarna kämpade med fästet hela den dagen (kallt och ny asfallt)

andra repan så trycktes det ut vatten på bakdäcket då blockt spräcktes så den va allt annat än lugn och stabil men bilen känns ändå stabil i sladdandet om man kan säga så?(jag vart alldrig rädd) ibland är det nog bra att man övnings kört på hala oprepade underlag så man vet hur bilen känns och hur man ska reagera bakom ratten då nått sånt här händer.

jag har lite saker jag ska fixa till nästa år iallafall på chassit. främst större däck som ej är av DOT typ och fjädrar och lite förstärkningar i bakvagnen och jag ska be bror min gjuta en liten 2cm förhöjning på garage golvet (4x2m) som är 100% plan så man kan mäta in chassit nogrannare både med måttbandet, lod mm men också med fyra hjuls vågar.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Erland Cox »

Sänker du bilen bak så höjer du väl IC om du inte justerar om dina ladderbars?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller på att kolla lite på mina dämpare bak. nån som har några bra grund inställningar till en ladderbar bakvagn?

jag har så jag skulle kunna testa dem i en dämpar bänk tror jag då jag har hjälpt en kille med en crosskart som äger en stötdämpar dyno men vet jag inte ungefär vad jag ska ha så ger det bara en siffra tror jag?

jag har ju lite konstig infästning av dämparen framför bakaxeln så jag tror att dämparen är för mjuk. även fjädern. funderar att bygga om så den står bakom axeln men det är en tids faktor där med... hinner inte allt nu.

vid vilken hastighet tror ni dämparen drar isär sig i start ögonblicket? nån som loggar dämpare som vet några ca siffror? M/sekund?

sen detta med spring rate? har 280lb fram/tum och 132 bak? känns lite mjuk bak och jag tror den rör sig till änd läge utåt i starten och sen släpper det. skulle haft hårdare bak eller flyttat dämparen.

ska läsa på hitta en pdf https://www.cachassisworks.com/.../899-031-226_...

senaste filmen från tidigare i denna tråd http://youtu.be/88ARtBdx-uA

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite om vad man gör om bakaxeln separerar för hårt i start ögonblicket som min bil gör. och jag har redan ställt returen på hårdaste...


Some suspension geometries plant the tires so forcefully that the rear end of the
vehicle rises away from the housing too rapidly. The vehicle may hook initially, then
spin the tires once the shocks are topped out. Slowing the rate at which the rear
end rises increases the duration of time that the rear tires benefit from the improved
traction. Increase shock rebound stiffness by one, then test again. Spring rates
should only be increased if the shock valving range is not great enough to correct the
issue.
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Christofer »

Du skulle ju kunna byta stator så du får en lägre och längre momentovandling. Kan inte chassiet ta hand om startmomentet så hjälper det knappt att ändra startvarv eller ladd. Då är det bättre att momentovandla längre med en annan stator och låta motorn jobba mot ett stall som den trivs med på fullt ladd och så blir bilen mer konsekvent.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror chassit ska klara mera det fungerar så jäkla dåligt så det är nog inga problem att få det bättre men man är så jäkla dålig på sånt här så man skulle skämmas :) man lägger hur mycket tid som helst på trimmning men inget i jämförelse på att tuna in chassit.

mer data....

fjäder längd bak lös fjäder 31.8cm

fjäder längd i bil normal höjd (ca 3.5cm från genomslags kuddens början) 25.5cm ca har en utfjädring på ca 5-6 sm uppskatttar jag sen stoppar slaget i dämparna. först på en sida sen en cm senare på andra sidan :lol:


edit nya beräkningar (sket sig i lb/tum konverterigarna :hihi: )

fjädern trycks alltså ihop 6.3cm

138lb/tum = ca 25.5kg/cm = 321kg vilar på fjädrarna bak ungefär (160kg per sida)


mvh jens
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Christofer »

Ja, allt i dragracingbil måste fungera i symbios :)

Vad åker du med för converter nu?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Jens Gustavsson »

har en turbo action 7" som vi special bestälde för 12 år sen till en kompis 2.3L 8v turbo motor. ska palla +750hk . slirar väldigt lite uppe på varv på min 550hk B20 men kan ändå stallas upp med en HX60 på en 2.3L 16v motor hyggligt snabbt då allt lirar. byggd av finaste grejorna som fans då iallafall.

jag släpper Trans braken vid ca 6800rpm.

60 fot mellan 1.32-1.36 med 3 år gammla dot däck beroende på banans grepp
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Christofer »

Okej, jag trodde att du körde med en 10" och därför värt jag lite skeptisk då det hade blivit väldigt stora byxor för 700nm vid 7k.

Vart planar varvtalet ut efter transbrake och hur mycket faller den vid växling?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Jens Gustavsson »

fjädrar pdf http://www.forza.se/sidor/vaghallning/rrfjad.htm

skulle va lämpligt med art numer HRF 300030 fjädern tror jag? ca 20% hårdare. (168LB/tum)

vad tror du jörgen? det borde lugna ned ut fjäderigen och hjälpa dämparen?

mvh jens
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (uppdaterigar 2014)

Inlägg av Nova Jörgen »

Jens Gustavsson skrev:fjädrar pdf http://www.forza.se/sidor/vaghallning/rrfjad.htm

skulle va lämpligt med art numer HRF 300030 fjädern tror jag? ca 20% hårdare. (168LB/tum)

vad tror du jörgen? det borde lugna ned ut fjäderigen och hjälpa dämparen?

mvh jens
Ja en hårdare fjäder ger mindre lagrad energi och borde lugna ner utfjädringen lite. Kolla så att du fortfarande behåller samma förhållande på fjädringsvägen. Ca en 1/3 kompression och 2/3 isär.

Det största problemet är Ladderbarsen som ger en väldigt aggressiv reaktion. Minns jag rätt så har du dom redan i det nedersta hålet i främre fästena?? Den bästa lösningen är nog att anpassa stötdämparna så dom orkar bromsa upp Anti sqat rörelsen när du släpper trans braken. Det hjälper att flytta stötdämparna så dom sitter bakom axeln, där blir rörelseutväxlingen större och dämpningen effektivare.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start (ny slow motion film)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Christofer skrev:Okej, jag trodde att du körde med en 10" och därför värt jag lite skeptisk då det hade blivit väldigt stora byxor för 700nm vid 7k.

Vart planar varvtalet ut efter transbrake och hur mycket faller den vid växling?
rpm sjunker ett par hundra varv då bilen börja rulla framåt sen växlig på ca 8100rpm sen sjunker det ned till ca 6800rpm då tvåan går i och över mål så har jag bara ett par % slir men då räknar jag inte på att däcket växer (har ingen mellanaxel rpm logg ännu)

hittar inte stall/nm papperet just nu. men det stämmer rätt bra mot va de lovade.


jag ska beställa de hårdare fjädrarna och pröva sen skulle jag fått flytta dämparna men hinner tyvärr inte det nu. ska försöka räkna ut hur stor skilnad det blir på fjädern om den skulle sitta bakanför axeln. förövrigt klart för att flytta då jag möblerade om och tog bort panhard staget och gjorde ett sne stag mellan laderbars en istället i fjol.

mvh jens
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: hitta fem fel? jens vega start (uppdaterigar 2014)

Inlägg av Christofer »

Lite tight är den då om den sjunker 1300 vid växling. Man brukar sikta på ca 1000varv, man ser det tydligt när man har kardanvarv att accelerationen sjunker markant om varvtalet sjunker mer.
Om du kan bygga tillräckligt med ladd vid lägre startvarv, säg 500v under det lägsta varvet på ettan, och "flasha" upp till stall så kommer det lugna ner och jämna ut moment över 60-foten. Risken är annars att man tappar moment när varvet faller under reaktionen.
Skriv svar