hitta fem fel? jens vega start (uppdaterigar 2014)

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start

Inlägg av Jens Gustavsson »

på min 142 så har jag testat mycket fjädring, dämpare, extra vikter och höjd på chassit då den inte har haft nån justerbar bakvagn (standard infästning i karossen) men man måste väll tänka annorlunda på vegan då den har större däck och kortare slaglängd i framvagnen?

här ser man en 1.56/ 10.66 repa där jag åker smala mönstrade dot 8.5" däck där det spinner lite lagomt i starten. men den trycker ned däcken jäkligt hårt sen stutsar den om man kör filmen i slowmotion http://pro-mille.se/film/jensa_10.66_pite_07.mov" onclick="window.open(this.href);return false; den skulle nog haft hårdare dämpare bak? det är en hög % rise i bakvagnen då stagen möts långt fram sista 8 åren iallafall. på 90 talet hade jag standard bakaxel med övre staget längre ned eller framför bakaxeln och då var den mindre aggressiv med att trycka däcken ( 26x10" MT sliks)
den va giftig på gatan då den klarade låga sjuor på halv dålig asfalt (räckte långt i street -race stegarna på den tiden).

det stora problemet med den bilen va att den tappade laddtryck i växligen till tvåan som va före 60 foten. problemet vart större med hårdare fjädring tyckte jag. oftast va det för lite effekt i starten också. aldrig problem med fästet iallafall och den gick alltid mycket rakt och odramatiskt även om den stegrade.


med sliks och mjukare fjädring 1.49 60 fot om jag mins rätt. rolig bild :hihi:
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lasse skrev:Och räcker inte det så kan du vikta om den lite, tycker den ser väldigt baktung ut ute på banan. Sen är nog turbin en smula tight men det är ett mindre problem.
det fins inga vikter att flytta, dana 60 sitter fast där bak :) skulle nog gå att lätta bilen 100+kg med en ford 9"och med lite plast och kanse lite lättare balkar bak i bilen men det är dyrt och jobbigt och det är mest B20 motorn utaväcklig jag är intresserad av så jag bygger inte om bilen en hel vinter för att köra 0.2 sec fortare, roligare att trimma mootrn så den går fortare. målet är att bara trimma in chassit så det blir mer effektivt.

vad gälande convertern så kommer den bli perfekt när jag trimmat motorn 100hk till skulle jag tro? känns bra att inte slira bort effekt iallafall :thumbright:

därimot kommer jag nog behöva byta bakaxel utväxling om jag vill ha högre slutfarter från 5.38 till nått kring 4.88-5.0. det känns lite farligt att varva mellan axeln närmare 8000rpm över mål också i framtiden? är det ok eller riskerar man ett haveri?
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Re: hitta fem fel? jens vega start

Inlägg av Lasse »

Man kan ju ändå göra vikter att hänga på. Behöver inte så mycket för att flytta tyngdpunkten. Du har väl ca 45/55 fram/bak nu, grundinställning är 50/50 och din behöver nog dessutom vara lite framtung.

Sen kan du ju försöka få lite aggresivare reaktion ur convertern genom att flasha den. Beroende på hur den är byggd så kan det bli lite hårdare start, kan också bli tvärt om med vissa :hihi:

Det är vridmomentet som avgör hur convertern beter sig och om den blir bättre med 100hk till. Sen får du inte se det som att den slirar utan momentovandlar för det är inte säkert att du åker saktare med högre stall.
Ökar tex bilen i hastighet när du släpper gasen vid mål och statorn frihjular? Gör den det då slirar den och behöver mer stator :lol:
Senast redigerad av Lasse den ons jun 22, 2011 2:01 am, redigerad totalt 1 gånger.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Re: hitta fem fel? jens vega start

Inlägg av Blom »

Jag och Lasse brukar dela samma åsikt i det mesta men inte nu.. :hihi:
Jag tycket INTE du ska vikta bilen nått. Ska du vikta den så gör det mellan höger och vänster om det skiljer mycket, men inte mellan fram/bak..
Man kan vikta den bak om bilen är tung i nosen och man har problem med viktförflyttning men det har du inte så låt det vara.. Dock är ju det mycket ofjädrad vikt du har bak tyvärr (130kg dana 60) men den är fortfarande lättare fram än bak.

Jag ser inget problem i att bilen skulle vara baktung. Dina 60fots problem kan du få bort genom att få ordning på bakvagnen och kanske byta till mindre/smalare däck.
Stora däck går tungt att dra runt.
Jag själv skulle åka mycket snabbare med ett par 10.5" istället för dom 17" breda jag har nu till min lilla effekt. Men Oldsen skulle se så sjukt mongo ut så jag åker vidare med mina bamse svålar. :hihi:
(dessutom hade jag varit tvungen att köpa spacers av ivars)
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Re: hitta fem fel? jens vega start

Inlägg av Lasse »

Jo jag är med på att det är för lite effekt kontra footprint på slicksen. Och så länge det är så då blir allt bara runtomkringlösningar kring det riktiga problemet. Men problemet i filmen tyder ju inte på fel vikt i sidled. Den separerar ju massor på vänster och nära på inget på höger, och det långt innan den hinner göra nån viktförsjutning. Eller?
Så det jag menar med att vikta nosen är igentligen bara ett bandage.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Re: hitta fem fel? jens vega start

Inlägg av Blom »

Stämmer. I filmen är inte problemet sido vikten utan det jag menade var att OM han nu absolut vill vikta, så vikta mellen höger & vänster om det skiljer mycket.. men det är fortfarande inte där problemet ligger nu.

Men att vikta nosen ser jag inte som ett alternativ över huvud taget.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start

Inlägg av Nova Jörgen »

Vi verkar alla vara överens om att problemet är att bilen INTE planterar Höger bak. Vilket i sin tur får bilen att drifta åt höger p.g.a. skillnaden i friktion mellan bakdäcken.

Framhjulen lyfter nästan exakt samtidigt. Bilen kränger inte specielt mycket i sidled heller.
Eftersom det sitter stegar i bak så får det mig att misstänka, att någonting är "trasigt" snarare än feljusterat. Om ni förstår hur jag menar.

Det var därför jag drog den långa felsökningslistan tidigare. Det känns inte som att det finns ett bra snabb-fix av bakvagnen utan att hitta det egentliga felet.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start

Inlägg av Nova Jörgen »

Lasse skrev:Nått är ju galet slitna dämpare, låsing i 4länken eller nått kanske en spricka i nån svets.
Men varför justerar ni den för hjullyft som en stocker? Visst det är ett bra sätt att köra gämna fina repor men det är ju inte optimalt med med tighta convertrarna som vi har i turbobilar.
Min erfarenhet är att det går fortare om framhjulen stannar på backen och man kontrollerar wheelspeed av plattan, komunikation mellan motormek och bakvagn så brukar vi lyckas bäst så på 10,5 slicks.
Nu pratar du 4-link i ditt inlägg, så jag håller med till viss del. Har man 4-link och mycket effekt så får chassit hjälp av motorn, att arbeta på ett helt annat sätt.

Men med stegar, automatlåda och förhållandevis lite motoreffekt så skulle mitt mål vara att lämna startlinjen utan hjulspinn och framhjulen så högt upp som möjligt UTAN att tappa tid, för att hjälpa den vridmomentsvaga motorn att få chassit att arbeta för bättre fäste så länge som möjligt.

Bara en fundering från mig, som egentligen inte har så mycket med Jens problem att göra :doh:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Re: hitta fem fel? jens vega start

Inlägg av Blom »

förstår precis hur du menar och med tanke på att Jens nämnde att det tidigare varit problem med stötdämpare och fjädrar som tar i varann, så är det ju inte helt omöjligt att nått mer är krokigt eller trasigt.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Re: hitta fem fel? jens vega start

Inlägg av Blom »

Nova Jörgen skrev:Men med stegar, automatlåda och förhållandevis lite motoreffekt så skulle mitt mål vara att lämna startlinjen utan hjulspinn och framhjulen så högt upp som möjligt UTAN att tappa tid, för att hjälpa den vridmomentsvaga motorn att få chassit att arbeta för bättre fäste så länge som möjligt.
Men i detta fall så gäller det ju inte bristen av fäste utan snarare för mycket av det.
Med så lite effekt och så stora däck skulle JAG ta bort så mycket fäste jag kan och hålla framhjulen på marken.

Men har man brist på fäste och få juster möjligheter så är bakhjulsåkning ett bra sätt att få fäste.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start

Inlägg av Nova Jörgen »

Jens Gustavsson skrev:det fins inga vikter att flytta, dana 60 sitter fast där bak :) skulle nog gå att lätta bilen 100+kg med en ford 9"och med lite plast och kanse lite lättare balkar bak i bilen men det är dyrt och jobbigt och det är mest B20 motorn utaväcklig jag är intresserad av så jag bygger inte om bilen en hel vinter för att köra 0.2 sec fortare, roligare att trimma mootrn så den går fortare. målet är att bara trimma in chassit så det blir mer effektivt.
Vi har alla olika ideer och tillvägagångsätt när det gäller Dragracingen.
Själv föredrar jag att bygga en driftsäker motor som jag vet repeterar repa efter repa med så lite underhåll som möjligt. Sen upp med den i bromsbänken så jag vet effekten och att den är så väl optimerad som möjligt.

När den väl sitter i bilen så tycker jag att det är roligare och justera å fixa med chassit och allt annat, tills jag vet att nu går det banne mig inte att åka fortare med den här effekten och kombinationen. Till en rimlig kostnad då förståss.

Jag avskyr att "ge bort" effekt i bilen, det är nå'n fix ide jag har :?
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Re: hitta fem fel? jens vega start

Inlägg av Lasse »

Ja nått är trasigt eller snett som sagt...
Men själva tanken med stegar måste ju vara det att man ska ha "för bra" fäste och slita turbin. Hade man viljat fått som jag och blom vill så hade man ju behõvt ha med sig flera olika stegar till banan. Sen rent kontruktionsmässig finns det ju en begränsning för hur lång och hög ic man kan ha.
Nu kanske jens har en helt flack laddkurva och då kanske det går.
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Re: hitta fem fel? jens vega start

Inlägg av Lasse »

Detta är ett ämne som man troligtvis alldrig kan bli fullärd i. Men överlag tror jag många skulle ha nytta av att lära sig mer i, för det är allt för ofta man läser om 1000hk bilar och chaffisar som rycker sig i hängslena över 9sek tider.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start

Inlägg av Nova Jörgen »

Blom skrev:
Nova Jörgen skrev:Men med stegar, automatlåda och förhållandevis lite motoreffekt så skulle mitt mål vara att lämna startlinjen utan hjulspinn och framhjulen så högt upp som möjligt UTAN att tappa tid, för att hjälpa den vridmomentsvaga motorn att få chassit att arbeta för bättre fäste så länge som möjligt.
Men i detta fall så gäller det ju inte bristen av fäste utan snarare för mycket av det.
Med så lite effekt och så stora däck skulle JAG ta bort så mycket fäste jag kan och hålla framhjulen på marken.

Men har man brist på fäste och få juster möjligheter så är bakhjulsåkning ett bra sätt att få fäste.
Håller inte riktigt med där, det ÄR bristen på fäste Höger bak som gör att bilen drar snett.

Det blir förmodligen snabbare tid med maxgrepp av startlinjen i Jens bil då turbinen sköter momentomvandlingen och sliret så att motorn inte boggar å tappar effekt. Skulle det visa sig att motorn inte orkar p.g.a. för lite stall/slir i starten då kanske det finns något att hämta på att lämna startlinjen med lite Wheel speed, men jag tror det är väldigt svårkontrollerat med stegar, den storlekan på däck och så lite effekt. Risken är väl att man måste ställa chassit så "snällt" så att det spinner för mycket då motorn börjar bygga laddtryck...men jag har ingen turbomotor erfarenhet själv, så jag kanske är "ute och cyklar" alldeles..
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: hitta fem fel? jens vega start

Inlägg av Nova Jörgen »

Lasse skrev:Detta är ett ämne som man troligtvis alldrig kan bli fullärd i. Men överlag tror jag många skulle ha nytta av att lära sig mer i, för det är allt för ofta man läser om 1000hk bilar och chaffisar som rycker sig i hängslena över 9sek tider.
Japp, håller med till 100% :thumbright:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Skriv svar