hitta fem fel? jens vega start (uppdaterigar 2014)
Re: hitta fem fel? jens vega start
Jörgen: Du tänker på att jens har transbreak. Det går som inte att köra en lite vassare turbomotor utan. Om man inte tokladdar gas
Raggarstartar man så är risken att laddet kommer ute vid 200m och bilen blir helt vild, mycket obehagligt om man har effekt.
Raggarstartar man så är risken att laddet kommer ute vid 200m och bilen blir helt vild, mycket obehagligt om man har effekt.
Re: hitta fem fel? jens vega start
Jörgen.
Med dom stora däcken och så pass lite effekt så gör man nått allvarligt fel om man har problem med att hitta fäste.. Jag vill påstå att det är vänster sida som har för mycket grepp om man ska dra det till det yttersta.
Med dom stora däcken och så pass lite effekt så gör man nått allvarligt fel om man har problem med att hitta fäste.. Jag vill påstå att det är vänster sida som har för mycket grepp om man ska dra det till det yttersta.
Re: hitta fem fel? jens vega start
För mkt eller för lite grepp spelar väl ingen roll, så länge det är ojämnt mellan hjulen?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: hitta fem fel? jens vega start
jag har pratat med gösta eliasson med den himels blå kompressor novan som är riktigt duktig på stege chassin och han sa att jag skulle kolla på fram hjulens marktryck och mycket riktigt så va nog höger däcket lite mer fjädre tryck på nu ser man efter lite bond mätningar så vi får se i helgen om den går rakare i starten.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: hitta fem fel? jens vega start
Vilken typ av bond mätning gjordes då?
Annas så finns en kille i Bjurholm som har en 4-hjulsvåg
//Nisse
Annas så finns en kille i Bjurholm som har en 4-hjulsvåg
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: hitta fem fel? jens vega start
några mått med tumstocken vem har en våg? hinner ändå inte med det, får åka och känna efter lite försiktigt. de har kanse en våg på sundsvalls banan också
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: hitta fem fel? jens vega start
här är mobil filmen på 9.75 repan (ca 80hk mer än filmen på sid 1) där den gick 1.38 på 60 fot och man ser att det är samma tendens som sist vid 1.45sek.... vad kan man snabb göra? höja den lite höger bak på fjädrigen?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: hitta fem fel? jens vega start
nån som har 8-10" långa 65mm invändiga fjädrar med 190-230lbs/tum i rate man kan låna och prova?
fins inga i sverige tror jag? eller vilka har stort lager på sånt? har ringt stötdämpar värkstan men de hadde inte i lager.
fins inga i sverige tror jag? eller vilka har stort lager på sånt? har ringt stötdämpar värkstan men de hadde inte i lager.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: hitta fem fel? jens vega start (fjädrar sökes?)
Jens.
Har du kollat om du har någon förspänning i "stegarna"?
Har du kollat om du har någon förspänning i "stegarna"?
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: hitta fem fel? jens vega start (fjädrar sökes?)
Har du kollat med snowball? Varför
vill du ha så hårda fjädrar bak?
vill du ha så hårda fjädrar bak?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: hitta fem fel? jens vega start (fjädrar sökes?)
jag har inte tillgång till nån våg jörgen kanske kan låna/bygga en i vinter. hur många kg mer ska det ligga på höger däcket tror du mellan tummen och pekfingret?
martin de är väldigt mjuka bak tänk på att bilen väger 600kg där och att fjädrarna sitter framför axeln så förstår du nog.
martin de är väldigt mjuka bak tänk på att bilen väger 600kg där och att fjädrarna sitter framför axeln så förstår du nog.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: hitta fem fel? jens vega start (fjädrar sökes?)
jag har snackat med snowball racing nu och han skulle ta och kolla filmerna blir intresant att höra vad han tror man kan förbättra målet är ju att plocka ur ytterligare 100hk i vinter i sävar dynon så det blir bara svårare och svårare att få den att gå rakt med högre effekt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: hitta fem fel? jens vega start (fjädrar sökes?)
jag har pratat med http://www.snowball.se" onclick="window.open(this.href);return false; nu efter han har sett filmerna och jag har lärt mig mycket
om jag förstod rätt så sa han detta men som sakt det är hur jag minns inte det exakta orden.
1 så tyckte han att jag hade för lite vrid på däcken i starten med 1.76 utväxlig på PG och 5:38 med den lilla motorn därför orkade den inte få lite slir på däcken i starten.
2 sen reagerade bakvagnen för mycket så jag skulle haft längre stegar eller iallafall sänka IC (kan sänka fjädrigen bak också) och sen öka trycket i däcken till ca 11 psi vänster och ca 10psi höger då skulle den gå iväg rakare.
3 svårt att förspänna ett chassi med stegar då det är som en jätte kräng.
4 sen förklarade han hur viktigt första hundradelarna efter man släppt trans braken va. han förklarade att den kraft som tryckte fast bakdäcken var väldigt kort och som man ser på filmerna så hinner inte fjädrigen flytta vikten utan det blir bara konstigt i starten.
han tyckte inte att fjädrarna eller dämparna fram va de stora problemet utan det va de första överdrivna rörelserna bak som ställde till det.
skulle få hyra hanns vågar en helg framöver och se hur det värkar också
sen vart det snack om hanns gamla snowball PV från 70-80 talet med 340 och manuell låda och stegar (efterlyste scanade bilder och sånt från gammla tidningar) sen lite snack om lite pro stock och flödesbänkar mm.
kul att som B20 trimmare man kan få råd och tipps från ett prostock proffs du skulle fått logga in här på sävar forumet och lärt oss mer.
om jag förstod rätt så sa han detta men som sakt det är hur jag minns inte det exakta orden.
1 så tyckte han att jag hade för lite vrid på däcken i starten med 1.76 utväxlig på PG och 5:38 med den lilla motorn därför orkade den inte få lite slir på däcken i starten.
2 sen reagerade bakvagnen för mycket så jag skulle haft längre stegar eller iallafall sänka IC (kan sänka fjädrigen bak också) och sen öka trycket i däcken till ca 11 psi vänster och ca 10psi höger då skulle den gå iväg rakare.
3 svårt att förspänna ett chassi med stegar då det är som en jätte kräng.
4 sen förklarade han hur viktigt första hundradelarna efter man släppt trans braken va. han förklarade att den kraft som tryckte fast bakdäcken var väldigt kort och som man ser på filmerna så hinner inte fjädrigen flytta vikten utan det blir bara konstigt i starten.
han tyckte inte att fjädrarna eller dämparna fram va de stora problemet utan det va de första överdrivna rörelserna bak som ställde till det.
skulle få hyra hanns vågar en helg framöver och se hur det värkar också
sen vart det snack om hanns gamla snowball PV från 70-80 talet med 340 och manuell låda och stegar (efterlyste scanade bilder och sånt från gammla tidningar) sen lite snack om lite pro stock och flödesbänkar mm.
kul att som B20 trimmare man kan få råd och tipps från ett prostock proffs du skulle fått logga in här på sävar forumet och lärt oss mer.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: hitta fem fel? jens vega start (snackat med snowball rac
jag har 125lb fjädrar på 1200kg bil. men det kanske blir annat med stegar.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: hitta fem fel? jens vega start (snackat med snowball rac
stegar eller ej har ingen betydelse det är plaserigen av fjädern som spelar roll då det blir olika utväxligar. längden från mitten av drivaxlarna till mitten av fädern bestämmer hur mycket skilnaderna blir.
vad väger din bil bak och vart har du fjädern på för avstånd före/efter axelns mitt?
vad väger din bil bak och vart har du fjädern på för avstånd före/efter axelns mitt?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/