Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 2:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör jun 18, 2011 11:43 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20365
Ort: Tomterna/sävar
varför drar den snett och vad säger chassi reaktionen? http://www.youtube.com/watch?v=lWQ6C58xLbc" onclick="window.open(this.href);return false;

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 19, 2011 7:42 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 737
Jens Gustavsson skrev:
varför drar den snett och vad säger chassi reaktionen? http://www.youtube.com/watch?v=lWQ6C58xLbc

Hej.
Jag har inte några säkra svar på din fråga än, men ställer några frågor för att få lite att fundera över.

1. Slicksen, är dom nya eller gamla och i så fall hur gamla?
2. Lufttryck i slicksen?
3. Har du vägt bilen på en 4-hjuls våg?
4. Har du kollat så att fram och bakvagn rör sig lätt i hela fjädringsvägen utan att det bryter eller kärvar någonstans.

Berätta lite om chassit... 4-link?, fjädrar och stötdämpare, hur är det inställt, fjädringsväg fram och bak (finns det i din projekt tråd så länka dit)

Mvh.

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 19, 2011 7:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 737
Nu har jag tittat MÅNGA gånger på film klippet. (0.29-0.37 s. in i klippet)
Om man tittar på dom nedre stötdämparfästena i förhållande till karossen så ser det ut som att den vänstra sidan rör sig neråt och hjälper till att "plantera" däcket, medans den högra sidan knappt rör sig någonting. Det högra däcket veckar sig väldigt lite i sidan och tappar greppet direkt vid startögonblicket.

Om det är så...då är nästa fråga varför?

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 19, 2011 1:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Inlägg: 255
Ort: Nyköping
Nått är ju galet slitna dämpare, låsing i 4länken eller nått kanske en spricka i nån svets.
Men varför justerar ni den för hjullyft som en stocker? Visst det är ett bra sätt att köra gämna fina repor men det är ju inte optimalt med med tighta convertrarna som vi har i turbobilar.
Min erfarenhet är att det går fortare om framhjulen stannar på backen och man kontrollerar wheelspeed av plattan, komunikation mellan motormek och bakvagn så brukar vi lyckas bäst så på 10,5 slicks.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 19, 2011 2:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Inlägg: 2022
Ort: Bettna
vad har du för storlek på slicksen?? skulle tro att du har samma problem som jag, med för lite effekt till för stora däck. Då blir det svårare att justera. Men den ska fortfarande inte skrynkla vänster däcket så pass mycket som den verkar göra.. har du nån film från vänster sida??

Hur sitter 4 länket?? hur står dämparna vad har du för däckstryck?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 19, 2011 5:40 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Inlägg: 2276
Ort: lit/jämtland
jens har stegar och ingen k-hämmare va?

_________________
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 20, 2011 10:25 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20365
Ort: Tomterna/sävar
kul med så många som tänkt till :thumbright: nu när jag vet att det är lönt så ska jag försöka göra en bättre spec på chassit mm.


Nova Jörgen skrev:
Jens Gustavsson skrev:
varför drar den snett och vad säger chassi reaktionen? http://www.youtube.com/watch?v=lWQ6C58xLbc" onclick="window.open(this.href);return false;

Hej.
Jag har inte några säkra svar på din fråga än, men ställer några frågor för att få lite att fundera över.

1. Slicksen, är dom nya eller gamla och i så fall hur gamla?
2. Lufttryck i slicksen?
3. Har du vägt bilen på en 4-hjuls våg?
4. Har du kollat så att fram och bakvagn rör sig lätt i hela fjädringsvägen utan att det bryter eller kärvar någonstans.

Berätta lite om chassit... 4-link?, fjädrar och stötdämpare, hur är det inställt, fjädringsväg fram och bak (finns det i din projekt tråd så länka dit)

Mvh.


1 ny i fjol och i bra skick MT ET street 31x16.5". 13" slitbana som man mäter slicks

2 0.55bar (8psi) mätte jag på dagen i båda däcken (var inte så soligt så det bär inte ha påvwrkat så mycket?)

3 ja men jag fick bara vikt fram 490kg/bak 600kg (dana 60 :) ) med mig i stolen (race vikt).

4 jo jag har jobbat med det då det va ett problem när jag köpte bilen. dämparna var krokiga då fjädern klämts mot bakaxeln, byggdes om men jag ska dubbel kolla igen så det inte är nått som spökar där.




fjäder data.....

fjädrar bak första 25mm = 55kg första 50mm = 120kg
132lbf/inch fjäder konstant (11kg/cm)
fjädern 12.5" obelastad. känns ganska lämplig tycker jag? sjunker ihop ganska mycket.
obs sitter monterad just framför bakaxel rören



framfjädrarna ligger på ca 130kg/tum (280lbs/tum). (51kg/cm)

21.5cm långa utan belastning. känns ganska hårda nu när det sitter en B20 istället för en SB cheva där fram




dämpare data

bak sitter det nya koni spa1 som man kan justera returen på i 720 grader och de står nu så att de är nästan på trögaste. obs lång fjädrings väg år båda hållen.


fram sitter det yt monterade bakdämpare från en volvo 240 standard typ :scratch: ca 4.5" slag med 80% uppåt


bakvagn modell stegar 90cm långa (mätt centrum bakaxel rör till uniball. främre punkten sitter ca 10-12cm från marken.


drivlina och motor ...

PG tci med 1.76 1:a, transbrake och 5.38 utv och ca 7800rpm över mål. custom turbo action 7" som stallar 6250rpm på denna motor i starten sen växlar jag vid 7800 ungefär och då faller den tillbaka till ca 6100rpm på tvåan.

motor den dagen B20 ca 480hk vid 7200rpm och 500nm vid 6400rpm.

bästa repan va 1.46 60 fot , 6.61/169 201/m och 10.38/201km/t (släppte just före mål, den hade nog gått ca 208km/t annars)

om man läser i mats "T-27" karlssons raggar ET lista :hihi: så ska man köra ca 10.6-10.7sek med den 60 foten jag hade. med den slutfarten jag har ska man 60 fota på 1.40-1.41 ungefär och det är målet denna sesong.






här har jag gjort en beräknad ca punkt för vikt punkten. jag fick fram en ca siffra på % rise till ca 50% lite beroende på hur man räknar??

Bild

fram vagnen
Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 20, 2011 11:01 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20365
Ort: Tomterna/sävar
föresten glömde att säga att det vore väldigt intressant att få väga bilen i sidled då det mycket troligt är fel längd på fjädrarna både fram och bak då jag bara monterat dem lika längd mätt med tum stucken sen aldrig tänkt mer på det. hur gör man utan våg? jag vet ju inte hur exakt alla infästningar är eller hur stegarna är justerade mot axeln??

väldigt intressant detta ämne och varför snackar vi inte mer om dessa saker på STS forumet då det påverkar tiderna väldigt mycket. det är ju faktiskt inte bara hk som påverkar ET även om de flesta fortfarande tror det :hihi:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 20, 2011 6:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Inlägg: 2022
Ort: Bettna
Du kan trycka i mycket mer luft i dom stora däcken. Upp mot 10-11psi skulle jag tippa på. Sen måste du reda ut så allt är rakt och rör sig lätt i bakvagnen. Det får inte vara några bryt nånstans.

Sen vore det fint om du kunde fixa en bild på stegarna så man ser hur de sitter och vad du har för juster möjligheter.

jag skulle vilja lugna ner chassiet en hel del och trycka i mer luft i däcken och sen utgå därifrån.
för just nu separerar den ganska hårt (iaf vänster sida) för att sedan skutta iväg, tappa allt moment och sen nästan spinna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 20, 2011 9:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Inlägg: 255
Ort: Nyköping
Och räcker inte det så kan du vikta om den lite, tycker den ser väldigt baktung ut ute på banan. Sen är nog turbin en smula tight men det är ett mindre problem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 20, 2011 9:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 737
Kolla fjädringsvägen igen så att allt går lätt.

Sen är det dags att kolla att chassit är "4-kantigt". Har du tillgång till en ordentligt avvägd körbanelyft (t.ex. en 4-pelarlyft) så underlättar det. Annars får du uppfinna några bra bockar att ställa hjulen på givetvis ska dom vara avvägda till samma höjd.

Ta ut en mittlinje i längsled på chassit. Förslagsvis mellan dom nedre främre bärarms infästningarna och nåt lämpligt i bakramen. Tänk på att kolla hur t.ex främre infästningen till stegarna sitter, lita inte på att det är riktigt gjort från början.

Loda ner och gör en längsgående mittlinje på golvet. Någonstans mitt under bilen gör du en tvärgående linje som ska vara exakt i 90 gradersvinkel mot längslinjen.

Nu lodar du ner och kollar att bakaxeln sitter centrerad och i rät vinkel i förhållande till längslinjen.

Kolla även att dom främre infästningarna till stegarna sitter rätt. Dubbelkolla genom att kryssmäta alla måtten.

Sen kollar du att alla infästningar för Coilovers och/eller fjädrar sitter på samma höjd i förhållande till varandra på hö. och vä. sida på framoch bakaxel.

Kolla att stegarna är raka, lika långa och ser hela ut.

Kolla att alla infästningar i bakaxeln är raka och symmetriska mellan hö och vä. sida.

Montera stegarna så att axeln sitter rätt och utan förspänning.

Sen är det coilovers och/eller fjädrar samma där kolla längder fjäderkonstanter och montagehöjder så att dom är lika från hö. till vä.

Efter allt det här plus dom grejor jag alldeles säkert glömt att ta med, så måste man nästan ställa bilen raceready på en 4-hjulsvåg.


ÖVERKURS
Jo just det glömde en liten simpel detalj :doh: :mrgreen: måtta upp alla fästhål i chassit och bakaxeln till 4-link eller stegar. Avstånd från bakaxelcentrum X höjd från markplanet med bilen raceklar gör en ritning på det. Notera hur stegar/4-link stag sitter.

Ta fram bilens centrala tyngdpunkt (center of gravity) och räkna ut var neutrallinjen är.

Phuuu... nästan lika jobbigt att skriva som att utföra.

Nu fick du en skaplig hemläxa :hihi:
mvh.
Jörgen

PS ta och titta igenom motorsoffan chassi tech avsnitten igen, nå't matnyttigt finns det säkert att snappa upp. DS

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 20, 2011 9:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 737
Å efter att läxan är gjord så kan du börja justera med fjädrar, stötdämpare, däcktryck, främre infästning och eventuellt lite förspänning i stegarna.

Visst tusan glöm inte å kolla pinjongvinkeln!!!

Sen finns det en framvagn att dona med också...

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 20, 2011 9:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 737
Såna här bockar har jag gjort. (gammal bild, saknar min race Nova ibland :( )

Bild

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 20, 2011 10:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 737
Kom på en sak till du bör kolla...är bakaxeln rak!!!?

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 21, 2011 9:31 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20365
Ort: Tomterna/sävar
men hur ska jag hinna allt det? :)

jag förstår att det inte finns några genvägar, ska kolla igenom så mycket jag hinner men tiden är tyvärr en stor begränsning just nu här. bilen känns gå rakt och fint i högre farter iallafall :thumbright:

jag ska byta en drivaxel bak till nästa tävling som är vriden då ska jag även kolla lite kärvningar och grund mått.

hur ska man grund inställa fjädrar och dämpare tycker du på en sån här bil? grund tankar? nu är fjädringen fram stenhård och korta fjädrar men dämpningen ganska slapp därför tror jag att den bara hoppar till fram sen ned med däcken och det blir ganska ryckigt och stutsigt bak första metrarna.

bak är den nu halv mjuk till medium i fjädrarna men ganska hård i returen och fjädrn är rätt mycket ihoptryckt. (man ser att den rör sig om man hänger på bakluckan iallafall)

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010