Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 5:34 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons sep 07, 2011 3:30 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Inlägg: 718
Ort: västerås/turbocity
Jag har snackat lite med Janne med. Fick lite tipps om mina däckskaksproblem, han trodde det skull hjälpa att flytta om stagen lite. var där och köpte lager till bakaxeln då ett gett upp i sundsvall.

_________________
volvo pv 53 16v


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 07, 2011 5:08 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån aug 08, 2011 9:57 pm
Inlägg: 6
Ort: Landskrona
Hej. Vet inte om ni har kollat nitroz webbtv, där är tre avsnitt som behandlar chassi
det kan kanske ge något tips.
Hälsn Crille.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 08, 2011 9:08 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20365
Ort: Tomterna/sävar
jo jag har kollat det flera gånger :thumbright: och om du inte tänkt på det så är jörgen här på forumet samma duktiga kille som förklarade det mesta i det programmet :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 08, 2011 3:43 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån aug 08, 2011 9:57 pm
Inlägg: 6
Ort: Landskrona
Ok det visste jag inte, jag är ny här. Det ser ut som om det är för lite effekt precis i startögonblicket, jag hade liknande problem med min PV 10,5" med cheva BB i starten
men efter mer effekt och lustgas i starten försvann problemen utan att ändra i bakvagnen.
Nu har bilen stått still i flera år men skall förhoppningsvis ut till nästa sommar :D
Hälsn, Crille.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 16, 2013 8:38 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20365
Ort: Tomterna/sävar
Hej en ny film från mattias här från fällfors i år på min bil i starten. i denna repa 1.32 i 60 fot. vist är bakvagnen väl aggressiv? skulle jag höja fjäder raten lite bak? höja wheele barsen? väldigt nära att det börjar spinna eller gå snett. stödhjulen ser ut att va i lite olika höjd med i starten?


3.22 in i filmen se i 720 läge elelr 1080 http://youtu.be/88ARtBdx-uA

vad tror ni?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 16, 2013 1:40 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20365
Ort: Tomterna/sävar
jag hittade kärvningar i hjulupphägningen fram.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 16, 2013 4:38 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Inlägg: 2276
Ort: lit/jämtland
Vad har du för justermöjligheter fram på stegarna? Även med senaste chassie o nya däck så går det väl inte att åka så mycket fortare 60 fot med den effekten?

_________________
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 16, 2013 5:31 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20365
Ort: Tomterna/sävar
inga eller jag kan ju höja och sänka bilen för att ändra IC punkten lite.

jo jag känner det går att åka fortare det känns inte rätt på nått vis?? men jag håller på att jobba med framvagnen det va mycket kärvningar där sen i kväll ska jag ta ett mek på bakvagnen. tror jag kortar stagen till wheeli-barsen så jag kan justera upp den lite högre (max höjd nu 13cm från marken) så de inte påvärkar däck trycket i starten. tror inte den stegrar så mycket högre?? jag ska ställa på de sista på returen på dämparna bak också så den är maxad.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 16, 2013 6:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Inlägg: 2276
Ort: lit/jämtland
Ok. Vad menar du med att ställa på returen. Min= lättare att dra ut el Max = trögare att dra ut = 50/50?

_________________
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 16, 2013 6:24 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20365
Ort: Tomterna/sävar
jag vill ha så den går trögare att dra ut än att trycka ihop. igenteligen ganska ointressant hur förhålandet är? det måste finnas nått bättre sätt att mäta inställningarna på typ mm/sekund vid en viss dragkraft?? (ca 60% retur/40 kompretion tidigare)

nu blir den ca 30% trögare att dra ut iallafall än tidigare, hoppas den inte slår ned däcket riktigt lika hårt nu som på filmen.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 16, 2013 10:54 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20365
Ort: Tomterna/sävar
vad tror nova jörgen om filmen ? :)

jag har iallfall ställt på dämparna bak nu och höjt de korta wheele barsen från 13cm till 17cm så de inte ligger och stör bakhjulen. med så korta så är det mer ett skydd för att inte slå sönde framvagnen inte för att åka på i vanliga fall tror jag?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 16, 2013 11:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 737
Jens Gustavsson skrev:
vad tror nova jörgen om filmen ? :)

jag har iallfall ställt på dämparna bak nu och höjt de korta wheele barsen från 13cm till 17cm så de inte ligger och stör bakhjulen. med så korta så är det mer ett skydd för att inte slå sönde framvagnen inte för att åka på i vanliga fall tror jag?

Hej har kollat filmen...flera gånger!!!
Sen garagekväll igen, återkommer i morron med mina synpunkter :)

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 16, 2013 11:10 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20365
Ort: Tomterna/sävar
:thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 17, 2013 12:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm
Inlägg: 557
jag är ingen expert alls på dragracingbakvagnar men nyfiken på lära mig mera och de ska bli intressant att höra jörgens svar

jag kollade filmen många gånger och nu har ju säkert både fredde å vit audin 4 link och de är ju annolunda mot stegar men de jag med min bristande kundskap får fram är att stöddämparna på vegan fjädrar ut väldigt lätt
de ser ut som att dom bottnar i utdraget läge om man kollar på filmen så blir de ett stumt ryck i karossen så kofferten öppnar sig typ en cm och först då drar de ner bakändan
på freddes volvo drar den ner rumpar direkt och speciellt på vit audin och der ser ut som dom kör ganka hårda retur justeringr på dämparna
man ser även att fälgarna trycks ner lite mot alsfalten men kanske inte lika mycket som vegan
fast bakvagnen har ju en del andra inställningar också så de är säkert mera saker som påverkar som stagenas plasering och längd samt hur framvagnen är justerad

finns en röd pv från piteå med vit 5a som brukar köra på en dag på strippen och jag brukar altid be folk kolla på hur den bakvagnen fungerar för de suger som bara fast röven mot backen å så sticker den helt utan nå konstigheter och de ser så naturligt ut bara

ett som är säkert dock är att ögat missar en hel del och de är väldigt intressant att se filmerna i slowmotion

jag hade kanske inte så mycket att komma med utan bara lite funderingar
mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 17, 2013 3:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 737
Det här är vad jag ser och hör från "slow motion" repan

1.Trans Braken släpper
2.Våldsamt snabb/hård chassi separation. (den är alldeles för hård) (tar utfjädringsvägen slut?)
3.Slicksen komprimeras alldeles för mycket. (blir anliggningsytan felaktig av den hårda "attacken"? antagligen eftersom det låter som det spinner till direkt )
4.Fjädringen komprimeras igen. Samtidigt så börjar slicksen återgå till rund form ( det blir en studsbolls effekt )
5.Fronten börjar resa sig. (det är bra) (nu greppar det igen ett kort ögonblick)
5a.Bilen börjar röra sig framåt
6.Det finns fortfarande tillräckligt med effekt/vrid för att det på nytt gör att chassit separerar, vilket gör att slicksets tryck mot underlaget blir större. det greppar ett mycket kort ögonblick och blir en ny "studsbolls effekt" (sedan tar fjädringsrörelsen slut, än en gång, det spinner till )
7.Framhjulen ramlar ner på backen p.g.a. att greppet försvinner igen. (det vore bättre om dom "hängde" uppe lite till)
8.Nu börjar det bli svårt att se på videon, men här verkar chassit lugna ner sig och det greppar, nu har bilen även fått upp lite fart vilket hjälper till.

Jag hör att det skriker till om slicksen minst två gånger när bilen går iväg.

Att lugna ner attacken på bakdäcken i startögonblicket är första steget. Det finns flera saker att prova:
Ställa returen på stötdämparna hårdare.
Flytta fram och/eller ner Instant Center (IC) (svårt på Jens bil med stegar om det inte finns några justerhål kvar neråt)
Hårdare bakfjädrar.
Lägre startvarv
Mindre totalt utväxlingsförhållande (t.ex. "längre" etta eller något mindre bakaxel utväxling) (jag skulle försöka med "längre" etta)

Jens.
Krita hjulen på Wheelie Barsen så du ser om och hur hjulen går i banan.
Du var redan inne på det här och vi pratade om det förut, hur mår bakstötdämparna???
Gör en fattigmans stötdämpar sensor bak. Knyt ett snöre mellan övre och nedre stötdämpar infästningen t.ex. Snöret ska vara så kort att det går av precis innan full utfjädring i bak. Då vet du om fjädringsvägen räcker till eller inte. ( Tipset fick vi av Dave Morgan på hans chassi seminarium. Han föreslog tandtråd. Den töjer sig nästan ingenting innan den går av :hihi: )

Köp nya slick det är färskvara, jag bytte alltid till nya inför varje säsong. Ett billigt sätt att inte "jaga sin egen svans" när man justerar chassi och jagar tider.

Nu mot garaget så jag får ihop "raggarbilen" inför semestern.

Med vänlig hälsning.

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010