Det här är vad jag ser och hör från "slow motion" repan
1.Trans Braken släpper
2.Våldsamt snabb/hård chassi separation. (den är alldeles för hård) (tar utfjädringsvägen slut?)
3.Slicksen komprimeras alldeles för mycket. (blir anliggningsytan felaktig av den hårda "attacken"? antagligen eftersom det låter som det spinner till direkt )
4.Fjädringen komprimeras igen. Samtidigt så börjar slicksen återgå till rund form ( det blir en studsbolls effekt )
5.Fronten börjar resa sig. (det är bra) (nu greppar det igen ett kort ögonblick)
5a.Bilen börjar röra sig framåt
6.Det finns fortfarande tillräckligt med effekt/vrid för att det på nytt gör att chassit separerar, vilket gör att slicksets tryck mot underlaget blir större. det greppar ett mycket kort ögonblick och blir en ny "studsbolls effekt" (sedan tar fjädringsrörelsen slut, än en gång, det spinner till )
7.Framhjulen ramlar ner på backen p.g.a. att greppet försvinner igen. (det vore bättre om dom "hängde" uppe lite till)
8.Nu börjar det bli svårt att se på videon, men här verkar chassit lugna ner sig och det greppar, nu har bilen även fått upp lite fart vilket hjälper till.
Jag hör att det skriker till om slicksen minst två gånger när bilen går iväg.
Att lugna ner attacken på bakdäcken i startögonblicket är första steget. Det finns flera saker att prova:
Ställa returen på stötdämparna hårdare.
Flytta fram och/eller ner Instant Center (IC) (svårt på Jens bil med stegar om det inte finns några justerhål kvar neråt)
Hårdare bakfjädrar.
Lägre startvarv
Mindre totalt utväxlingsförhållande (t.ex. "längre" etta eller något mindre bakaxel utväxling) (jag skulle försöka med "längre" etta)
Jens.
Krita hjulen på Wheelie Barsen så du ser om och hur hjulen går i banan.
Du var redan inne på det här och vi pratade om det förut, hur mår bakstötdämparna???
Gör en fattigmans stötdämpar sensor bak. Knyt ett snöre mellan övre och nedre stötdämpar infästningen t.ex. Snöret ska vara så kort att det går av precis innan full utfjädring i bak. Då vet du om fjädringsvägen räcker till eller inte. ( Tipset fick vi av Dave Morgan på hans chassi seminarium. Han föreslog tandtråd. Den töjer sig nästan ingenting innan den går av
)
Köp nya slick det är färskvara, jag bytte alltid till nya inför varje säsong. Ett billigt sätt att inte "jaga sin egen svans" när man justerar chassi och jagar tider.
Nu mot garaget så jag får ihop "raggarbilen" inför semestern.
Med vänlig hälsning.