4 kolvs ok som är lätta till vegan bak?

Modifieringar och tips
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: 4 kolvs ok som är lätta till vegan bak?

Inlägg av Kirre »

såna här har ja tänkt sätta på 240in fram, kan ju vara nått? Dom väger bara 2.8pound altså = 1.2-1.5kg nånting
http://rallyshop.se/produkt/Wilwood-Dyn ... kolv-Frast" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
- Janne -
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån okt 31, 2011 3:32 pm
Ort: Åbo, Finland

Re: 4 kolvs ok som är lätta till vegan bak?

Inlägg av - Janne - »

Ett förmånligt alternativ skulle vara Mazda RX-7 bromsok från 1980-talet.

Dom är tillverkad i aluminium och har 4 kolvar / ok. Kolvens diameter är 36mm, Volvo 240 ok har 38mm kolvar. Bromsskivans tjocklek kan vara max 22mm.

Det billigaste paret jag har lyckats köpa kostade mig bara 25 USD + frakt i Ebay. Normalt får man dom för 50 - 100 USD / par.

Här är några bilder jag hittade i nätet:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 4 kolvs ok som är lätta till vegan bak?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag va ute i leran bakom ladan och simulerade en in stage:ning (på tearp arena 4-6 klassen Em tävlig 2012 :hihi:) i dag med vegan och jag kunde bromsa så bilen stog still tills ca 3800rpm sen börja den gå frammåt med låsta framdäck. det borde gå att hålla fast den lite längre upp i varv på torr asfalt med klister på då framhjulen hjälper till mer. ska göra en varv stopp på 4000rpm och se om det blir torr asfalt nå mer här uppe då kan jag prova det konseptet.

nån som har några 4 kolvs broms ok över? skulle inte va fel med sånna då kan man gå in i stage på säkert 4500rpm och då är den nog väldigt snabb upp till 6600 som är start varvet.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 4 kolvs ok som är lätta till vegan bak?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har mätt lite på bromssystemet och det är en 7/8 tilton broms cylinder (22.2mm dim och 387mm/2) och utväxligen på pedal stället är ....

fästpunkt längst uppe ned till cylinder pinnen 9cm

fästpunkt längst uppe ned till pedal mitt på 34cm

= 3.77 :1 utväxlig


om jag trycker med ca 50kg kraft (490nm) med mitt ben (ska dyno vrid köra det sen så man vet ca kraft) så ska trycket i systemet bli ca....

50kg x 3.77= 188.5kg på tilton pinnen....

188.5/ 3.87 cm/2 = 48.7bar i bromssystemet.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 4 kolvs ok som är lätta till vegan bak?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag pratade just med cnc jonas han sa att de hadde mätt upp upp mot 200 bar i standard bilar så man kanse skulle fundera på att ändra utväxligen först och se hur det blir då?

jag läste i "brake tech" i strange enginering katalogen att de rekomenderade dessa utväxligar på olika broms huvud dim...


1.038" = 5.5:1

1.125" 6.5:1

stod inget om min 7/8 men de borde då gå att åka 4.5:1 tycker jag istället för 3.77 som jag har nu?

gustav ulander har du info om max system tryck, lite utväxligar mm?

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 4 kolvs ok som är lätta till vegan bak?

Inlägg av Jens Gustavsson »

kanske enklast att byta till en 3/4 likadan tilton då de inte va direkt dyra 70 dollar? http://www.summitracing.com/parts/TIL-74-750U/" onclick="window.open(this.href);return false;

22.2mm = 387mm/2
19.05mm= 285mm/2

ca 30% mer tryck då i bromsarna utan att behöva bygga om nått och som bromsarna varit förut = stumma och fina men omöjligt att låsa nått däck så blir nog allt bättre bara :thumbright:
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: 4 kolvs ok som är lätta till vegan bak?

Inlägg av Nova Jörgen »

Hej Jens.

1200 Psi = 82.73 bar är vad dom flesta tillverkare rekomenderar för dragracingbromsar.

Här finns nyttig info!!!!
http://www.markwilliams.com/braketech.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 4 kolvs ok som är lätta till vegan bak?

Inlägg av therealpinto »

Man brukar säga runt 5:1 med servo, 7:1 utan servo. Har du 4:1 utan servo förstår jag att det går tungt... När det gäller tryck är jag mer hemma på dimensionerande tryck, dvs maxtryck vid panikbromsning. Då är det typ 200-300 bar det handlar om...

Mindre cylinder ger längre pedalväg och risk att det bottnar i cylindern. Att ändra pedalutväxlingen är vad jag skulle rekommendera först.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 4 kolvs ok som är lätta till vegan bak?

Inlägg av Jens Gustavsson »

tack för tippsen grabbar :thumbright: jag ska läsa på lite mer i MW kattalogen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 4 kolvs ok som är lätta till vegan bak?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag plockar fram denna tråd också. jo jag bytte till den mindre broms cylindern och det vart mycket bättre fart i bromsarna och det gick att hålla fast den mycket bättre 2013 då man glider in mot sista stage lampan med laddtryck :thumbright:

nu tänkte jag hur man enkelt kan få det yterligare lite bättre med broms bak och det sitter ju en gammal broms reduserare där bak och den stryper säkert ned trycket bak då man bromsar hårt så jag håller på att bygga en tryck mätare så man kan se vad som händer före och efter den.

men frågan är har man eller behöver man broms trycks reduserare på en dragrace bil med smala fram däck och stora slicks bak?

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 4 kolvs ok som är lätta till vegan bak?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag läste på lite i jörgens länk och det värkar inte behövas eller snarare att man ska ha den fram så man inte låser fram däcken. tvärt imot vad en vanlig bil har.

Proportioning (Pressure Reducing) Valve
The front brake kits with the integral hub and adaptor are designed for Drag Race applications. The main advantage is the reduction of weight compared to the stock braking system they are designed to replace. Several considerations must be taken into account when installing these kits. When any four piston caliper is used with drum brakes on the rear, a pressure reducing valve must be installed for front pressure control. Because of the small front tire contact area compared to the rear large slick contact area, the rear brakes must absorb more of the stopping energy than the front (contrary to a normal street car). A starting point would be 70% of the rear line pressure to the front brakes. This is especially important when using drum brakes on the rear. With discs on both the front and rear the percentage could be higher depending on the weight distribution and tire size but should still use the pressure reducing valve. We have a pressure reducing valve, P/N 260-2200, and we recommend its installation with front brakes. The pressure bias should be adjusted with gauges, MW P/N 81105, in the front and rear to confirm the pressure differential and then do a stop test. When doing a stop test, for a drag race car, the front tires should skid equally or slightly after the rear tires. This test can be simulated at a very low speed (approximately 5 mph) by using a wet surface or gravel and observing the lock up sequence.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 4 kolvs ok som är lätta till vegan bak?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej vi har kollat broms trycket i dag på min vega fram och bak och som det va så va det vid hård normal bromsning bak ca 45kg och max 50bar. sen justerade jag in skruven på regulatorn max så inte ends lås mottern gick att få dit då vart det 65 normal broms och 75 max tok bromsbning.

sen satt vi mätaren frem på cylindern oreglerat och då normal broms ca 150 bar och max broms då jag tog i så va det utanför skalan typ 190bar?? skall tilläggas att jag är djävulskt stark :lol:

blir att ta bort regulatorn så fort jag hinner då blir det enklare att gå in i stage med lite mer laddtryck.

mvh jens
Skriv svar