Bredare spårvidd fram än bak = vilka Konsekvenser???

Modifieringar och tips
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

Bredare spårvidd fram än bak = vilka Konsekvenser???

Inlägg av smilesante »

tjenare, funderar lite kring det här med spårvidden på mantan. e36 framvagnen sitter redan på plats kan jag börja med att säga... nu riktar jag mina tankar kring bakvagnen.
e36 bakvagnen får inte plats på mantan och jag kollar på bakaxellösning istället. en volvoaxel är tanken mest riktad åt. spårviddsmässigt sett matchar volvo 740/940 axel. men iden slog mig om att det skulle vara fränt med mycket djupare fälgar på i bak men ändå inte behöva bredda karossen massor. då tänkte jag på 1031 axeln från volvo 240. där skulle jag få gott om plats till bredare fälgar bak samt djupare än i fram. men spårvidden från första början på dessa bilar skiljer ju över 10cm på fram och bakvagn vid denna lösningen.

har sökt omkring och jag hittar lika många svar på att bilen kommer bli överstyrd som lika många som säger att den kommer bli understyrd.

frågar er här för att förhoppningsvis kanske nya mer exakta svar har kommit inom detta? :)

hur påverkar detta spårvidden och bilens egenskaper om jag har e36an framvagn med bara fälgen på samt 1031 axel med djupare fälg och spacer platta för att kompensera e36ans bredd gentimot 1031 bakaxeln? kommer bilen bli under eller överstyrd och hur stor blir denna effekten? skulle bilen bli lite lite mer överstyrd kommer detta bara kunna ge enklare driftingmöjligheter eller blir denna effekten farligt hög? eller kommer jag genom spacerplattan och den bredare fälgen bak motverka detta så det inte kommer ge någon märkbar skillnad med denna lösningen bak gentimot en bakaxel med "rätt" spårvidd mot framvagnen?

Kom gärna med alla era erfarenheter och synpunkter både teoretiskt samt praktiskt och gärna frågor om något verkar oklart :) gära många snabba svar så man kan fortsätta bygga vidare på bilen :)

MVH//Ante
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bredare spårvidd fram än bak = vilka Konsekvenser???

Inlägg av therealpinto »

Generellt sett så kan man säga att bilen har mest grepp där den har bredaste spårvidden. Därför brukar man vilja bygga med bredare spårvidd där bilen är tyngst (mer kraft som ska hanteras vid kurvtagning = mer grepp behövs).

En normal frontmotorbil brukar man därför vilja ge en spårvidd bak som är 1-5% smalare än fram. E36 har väl runt 1420 mm spårvidd fram original, bak är alltså runt 1350-1405 mm inom "normen". Har man en bil där man flyttat bak batteri etc. så den är mer jämn i viktfördelningen så kan man har mer lika spårvidd också. Jag skulle säga att 1350 mm är väl "smalt" kanske.

För att det ska bli "farligt" behöver man upp i spårviddsskillnader över 100 mm, men det beror också väldigt mycket på hur bilen ser ut i övrigt. Självklart påverkar ju också hur mycket krängstyvhet man har i hjulupphängningarna.

Man måste förstås också minnas att spårvidden mäts mellan hjulens centrumpunkt. Har man extremt breda bakdäck blir spårvidden smal även om man har däckets ytterkant slickandes skärmkanten. Det är delvis därför som "dragracingbilar" är så svåra att drifta kontrollerat med ;-)

Jag har själv provat att göra tvärtom, köra med bredare spårvidd bak på Caprin (inte planerat men ett mellansteg). Jag upplever att bilen blir betydligt mer understyrd så, men det är ju innan det släpper bak. När man pratar om under/överstyrd i dessa fall så är det ju hur bilen "känns" när man inte aktivt provocerar fram överstyrning med hjulspinn.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

Re: Bredare spårvidd fram än bak = vilka Konsekvenser???

Inlägg av smilesante »

tackar för mycket bra svar gustaf :)

men om jag lägger på spacer ibak så skilnaden blir 50-60 mm smalare spårvidd bak komemr detta inte göra bilen "farlig" att köra iaf?
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bredare spårvidd fram än bak = vilka Konsekvenser???

Inlägg av therealpinto »

Nej, inte pga spårviddsskillnaden :-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MrChilly
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: sön okt 04, 2009 10:17 am
Ort: Föllinge

Re: Bredare spårvidd fram än bak = vilka Konsekvenser???

Inlägg av MrChilly »

Jag skulle vilja ställa en följdfråga här. Ponera att jag planerar ett bygge där en från början framhjulsdriven bil kommer att byggas om. Jag planerar att använda en hel framvagn med tillhörande motor, hjulupphängningar, och annat från en annan framhjulsdriven bil och bygga in den bak i den första bilen. Effekten blir då att man skapar en bakhjulsdriven bil med mittmotor, eftersom motorn sitter något framför axeln. Men, spårvidden på donatorbilens framvagn är bredare än framvagnen på projektbilen. Hur skulle en sådan spårvidd kunna påverka egenskaperna? Bilen kommer ju att bli betydligt lättare fram än tidigare, och tyngre bak. Däremot är det ju som sagt mittmotor, inte svansmotor, det handlar om. I min värld borde den här operationen fungera bra, har jag fel?
Mvh Dennis

Skickat från min SM-N915FY via Tapatalk
Dennis Derenius
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bredare spårvidd fram än bak = vilka Konsekvenser???

Inlägg av therealpinto »

Du har nog rätt.

Generellt sett brukar bilar med mittmotor eller bakmotor vara ganska breda bak, ibland bredare än fram. En enkel tumregel kan vara att bilen bör vara bredast där man har mest vikt. Ju jämnare viktfördelningen är, desto mer lika kan/bör spårvidden vara.

Beteendet och vad som är önskvärt påverkas förstås av en hel massa andra saker också, som hur hjulupphängningarna beter sig (camberkurvor, anti-dive/squat med mera). Rollcentrats höjd fram/bak påverkar också (och kan vara värt att undersöka när man sätter en framvagn bak). Så vad som är idealiskt beror en hel del på förutsättningarna.

Men i en normal gatbil kan man i de flesta fall resonera som ovan utan att det blir stora problem.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MrChilly
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: sön okt 04, 2009 10:17 am
Ort: Föllinge

Re: Bredare spårvidd fram än bak = vilka Konsekvenser???

Inlägg av MrChilly »

Trevligt. Tack för det svaret Gustaf, bygget är bara i planerings-stadiet än så länge, men både projektbilen och donatorbilen finns redan här.
Om jag ska avslöja lite mer så handlar det om att bygga om en Golf 3 till bakhjulsdriven med en framvagn och tillhörande motor/växellåda från en Peugeot 605 turbo.
Borde kunna bli en intressant bil!
Edit:
För övrigt består valen av både projekt och donatorbilen på tillgång. Har redan en 605 turbo och två golfar införskaffas för billig penning nästa vecka.
Skickat från min SM-N915FY via Tapatalk
Dennis Derenius
Skriv svar