hantering o beteende 740 vs 240
hantering o beteende 740 vs 240
ett gäng 240 samt 740 har man ju haft genom åren, finns de nån vettig förklaring varför 740 är enklare att åka brett med/drifta bättre enklare att kontrollera man kan sitta mer avspänt o åka på häng o man har all kontroll o världen på bilen, 240in känns mer svår hanterlig och har närmre till att vända runt när man åker på häng.. inte lika snäll o kontrollera alls? 740in har sämre grepp vid halt väglag än 240in, skall man göra en start på torr asfallt biter sig 240in fast mycket bättre o kommer iväg än 740in som bara slirar..
Kan man ändra på castervinkel fram för att få 240in mer lätt hanterlig som 740in..eller va gör man??
Funderar på att skaffa en åka brettbil till vintern me lite trimmad sug motor..vilken man skaffar hoppas ja vi kommer fram till tillsammans här:D De skall ju trolitvis då bli en 240 eller 740..!
Välkomna med era erfarenheter o expert råd!
mvh Mattias
Kan man ändra på castervinkel fram för att få 240in mer lätt hanterlig som 740in..eller va gör man??
Funderar på att skaffa en åka brettbil till vintern me lite trimmad sug motor..vilken man skaffar hoppas ja vi kommer fram till tillsammans här:D De skall ju trolitvis då bli en 240 eller 740..!
Välkomna med era erfarenheter o expert råd!
mvh Mattias
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: hantering o beteende 740 vs 240
Längre hjulbas, mer spårvidd och annorlunda upphängning av bakaxeln på 740 är väl det som ger mest skillnad i hur bilarna uppför sig.
240 har ju en mer "klassisk" upphängning, fyrlänk med korta övre stag och längre lite snedställda undre länkarmar.
Där kan man ganska enkelt bygga om så att det går att labba med olika pinjongvinkel, man vill få axeln att pressas ner mot marken. Kolla på en "riktig" dragracebil, där lyfter karossen när man lämnar starten.
740 har mer en kombination av trelänk och fyrlänk kan man väl säga, den är väl i första hand konstruerad för att ge god komfort och klara mycket last utan att bilen blir lömsk att köra.
Lite udda konstruktion med bryggan och de korta aluminiumstagen och långa nästan rakställda länkarmar ute vid hjulen.
240 har ju en mer "klassisk" upphängning, fyrlänk med korta övre stag och längre lite snedställda undre länkarmar.
Där kan man ganska enkelt bygga om så att det går att labba med olika pinjongvinkel, man vill få axeln att pressas ner mot marken. Kolla på en "riktig" dragracebil, där lyfter karossen när man lämnar starten.
740 har mer en kombination av trelänk och fyrlänk kan man väl säga, den är väl i första hand konstruerad för att ge god komfort och klara mycket last utan att bilen blir lömsk att köra.
Lite udda konstruktion med bryggan och de korta aluminiumstagen och långa nästan rakställda länkarmar ute vid hjulen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: hantering o beteende 740 vs 240
Tyngdpunkten!
Den sitter lägre och mer mot mitten i en 240. Det blir därför en mkt bättre banbil.
Titta hur motorn sitter i en 240. Den är ca 10cm från att kvala in som mittmotor!
På en 740 ligger motorn rakt ovanpå framvagnsbalken. Helt annan viktbalans.
Den sitter lägre och mer mot mitten i en 240. Det blir därför en mkt bättre banbil.
Titta hur motorn sitter i en 240. Den är ca 10cm från att kvala in som mittmotor!
På en 740 ligger motorn rakt ovanpå framvagnsbalken. Helt annan viktbalans.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
hantering o beteende 740 vs 240
Ja föredrar 240 på vintern, känner mig mycket säkrare när ja kör.
Re: hantering o beteende 740 vs 240
Tänkte lyfta tråden och fråga om någon kommit på några tricks för att få 740 att styra? Börjar bli ganska less på adrenalinkickar i varannan kurva.
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Re: hantering o beteende 740 vs 240
Finns det nån bil som styr bättre än en 740?
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: hantering o beteende 740 vs 240
Ja en 240!
En 240 understyr ju aldrig! 700 går ju bara rakt fram!
En 240 understyr ju aldrig! 700 går ju bara rakt fram!
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
Re: hantering o beteende 740 vs 240
precis, jag laddar ganska bra med 240n och första året jag satt mig i 740 så understyrde jag hela tiden så jag trodde jag skulle köra ihjäl mig i varenda kurva typ
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Re: hantering o beteende 740 vs 240
stikkord her ; krenghammar.... montere så grov som muli fram, sen justere med bakre krenghammer... ( stabstag er riktig ord, kansje)
på 240 sedan... 23mm fram å 21mm bak... stv 23 fram å 19 bak...( finnes en 26mm fram, å da 23mm bak....) kommer litt an på kjørstil..
740.... det værste ja har kjørt....
på 240 sedan... 23mm fram å 21mm bak... stv 23 fram å 19 bak...( finnes en 26mm fram, å da 23mm bak....) kommer litt an på kjørstil..
740.... det værste ja har kjørt....
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Re: hantering o beteende 740 vs 240
Säkert så med som du säger caterpillar.
745 t.ex har ju ingen kränghämmare alls bak. Nr1 är ju att montera dit en ifrån en 744.
745 t.ex har ju ingen kränghämmare alls bak. Nr1 är ju att montera dit en ifrån en 744.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: hantering o beteende 740 vs 240
Bara för att lägga in lite mer info
Skrivet av AHL på drft forumet, han mätte styrvinklar:
"volvo 240 orginal vinklar. innerhjulet 40grader ytter 35grader
volvo 745 orginal vinklar. innerhjulet 45grader ytter 40grader."
Skrivet av AHL på drft forumet, han mätte styrvinklar:
"volvo 240 orginal vinklar. innerhjulet 40grader ytter 35grader
volvo 745 orginal vinklar. innerhjulet 45grader ytter 40grader."
Re: hantering o beteende 740 vs 240
Hur stor skillnad blir de om man sätter dit ett såntdär parallell kit som mkm säljer som ökar styrvinkeln me 5% på en 240?
"En snöboll i skrevet"
Re: hantering o beteende 740 vs 240
240 är klart bättre, det med viktfördelningen märks och 740 är ju horribelt understyrd.
Det är ju klart bättre att ha en bra viktfördelningen än att kompensera med krängare.
740 är nog den bil med sämst väghållning jag kört, dock ger stel axel, låg vikt bak, högt rc och mjuk bakvagn att den är lätt att sladda med.
Det är ju klart bättre att ha en bra viktfördelningen än att kompensera med krängare.
740 är nog den bil med sämst väghållning jag kört, dock ger stel axel, låg vikt bak, högt rc och mjuk bakvagn att den är lätt att sladda med.
Re: hantering o beteende 740 vs 240
Kör med mkms kitt på isbilen och jag tycker de är en jävulsk skillnad. Åker sen med ganska hård fjädring fram utan krängare och en original krängare bak med ganska mjukfjädring