Bygga "smalare" samt högre kick-up

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av MB 4 ME »

ha tvär punkta upp lite järn för att mest få se hur mycket plats allt kommer att ta. Givetvis så ska allt göras om i rätt mtrl å rätt fästen mm. Som bredast blir tunneln 80mm längst upp men blir bredare längre ned. Får som en pyramidform men med en 80mm platt topp.Hade hoppats på att det skulle kunna ge lite extra plats åt stolarna.

Självaste kardantunneln som är i golvet kommer nog också att breddas samt höjas iom att kardanen "genar" ganska mycket nu när bakaxeln blir såpass högt upp i sitt lägsta markfrigångsläge. Kommer nog att utgå med ett par profiler i golvet från förarstolarnas framkant å bakåt för att tillslut anslutas mot 80x40profilen som trelänkstaget sitter i


Bild






Som synes på den här bilden så är bilen i NÄSTAN sitt lägsta läge. Träpinnen som ligger ovanpå medbringaren skall illustrera mellanaxeln. Och det är ju med råge då mellanaxeln inte ens ligger så högt som träpinnen

Bild




Blir lite halvtrångt då hjulhuset blir ganska brett mot stolen. Men det bör gå.

Bild

Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av Bjorn C »

okej jag använde 2500 slambag bälgar till mitt bygge men och dom skulle ha en slaglängd på 17 cm men i själva verket ville man inte sträcka ut dom mer än typ 13 cm och jag hade dom monterade först på bakaxeln men de blev alldelens för liten slaglängd tyvär
jag ändrade sen om bälgarna och monterade dom på undre staget som håller bakvagnen och fick på de sättet mycke mera utäxling och de blev bra
men man bör ju ha ganska stadiga bärarmar för att göra så
många säger också att bälgarna blir alldelens för hårda för att ha mitt på bakaxeln och därför är de bättre att ha dom som jag monterade längre fram för då blir de ju mera tryck på dom och då blir dom inte stenhårda lika lätt för man måste tydligen ha ganska lågt tryck bak

jag byggde också på 3 link och de är en bra lösning

de finns ju nå som heter rullbärgar också och dom har längre slaglängd och dom är tydligen inte lika hårda som slambagbälgarna

en sak till som är viktig är att du köper bälgar med genomslagsgummi inbyggd ifall du ska sänka i botten annars kommer bälgarna gå sönder

mvh björn
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av MB 4 ME »

Okej. Ja då kanskemin också blir hård bak med 2500 bälgarna. Kanske jag ska gå på 2600 bälgarna då dom är större, blir ju lägre lufttryck för samma jobb. Platsen finns för större bälgar.

Som synes på bildera så tro jag det blir svårt i mitt fall att bygga dom på bärarmarna..

Ang rullbälgar så har jag hört tvärtom. Att dom ska vara hårda. Men jag har själv ingen erfarenhet av det. Tycker det låter lite konstigt då dagen moderna bilar har rullbälgar
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av Bjorn C »

jo du kan få lite problem med att ställa bälgarna på befintliga bärarmar tyvär
ja andra bälgar vore kanske bra men blir inte dom större bälgarna lika hårda om inte hårdare då om jag nu inte tänker helt fel

vad jag läste mig till för ca 3 år sen var att rullbälgar var att föredra bak om man skulle ha bälgarna på axeln eller bakom axeln för dom är mjukare och pallar inte lika högt tryck så att ha dom framför axeln går inte på en tung bil tydligen , eller de finns risk att dom pajjar då i alla fall

nja du kommer nog på nån bra lösning till slut
tänk bara på att om du ska ha bälgarna på axeln så montera fästena mot varandra när axeln är i bottenläge annars kommer fästena inte vara centrerade då axeln går i bottenläget och då tar bälgarna stryk utan då är de bättre dom bli ocentrerade i körläge genom att axeln fjädringsväg går som en pilbåge
mvh
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av MB 4 ME »

alltså om man har större bälgar så finns det ju mer utrymme för luften att komprimeras. Samma sak med rullbälgar då dom oftast har en mindre luftvolym = hårdare
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av MB 4 ME »

Jag har nu byggt med Volvo 240 bussningar som rodlänkar. Men dom har ju bara 14 mm hål för bulten. Kan man köra 14 mm eller äre bara att borra om/ bygga nytt?
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av therealpinto »

Det räcker nog gott. Kör man med gummibussningar blir det mindre chocklaster på skruvarna så man kan ha klenare dimension än om man kör länklager/uniballs.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Bygga "smalare" samt högre kick-up FELBYGGE!! BILDER!!

Inlägg av MB 4 ME »

ja nu har det stått stilla ett tag men börjat om igen. Har byggt nästan allt i bakvagnen klart tills jag satte dit bälgarna å upptäckte att min 3länk inte funka som jag tänkt. Problemet är att hela axeln förflyttar sig framåt vid in/utfjädring såpass mycket så det blir för mycket skjuvning för bälgarna. På ca 10 cm ihopfjädring har axeln nog flyttat sig ca 3cm frammåt.

Nu är det ju även såhär att mina infästningar skiljer sig vars dom är placerad på karossen/ bakaxeln. Man kan säga att i stora drag överdrivet så är det såhär mina fästpunkter ser ut nu. Den översta utav min handritade cadbild
Bild


Å sen lite bilder på bakvagnen hur den ser ut nu i körläge. Stagena är lika långa om det nu inte riktigt syns så på bilderna.
Bild
Bild
Bild
Bild


Och nu då till problemet. Vad jag kan förstå så sitter problemet i att mina fästpunkter inte är i 90graders vinkel (eller iaf nära 90). Som visat i den översta handritade bildern. Det verka medföra att axeln vill flyttas framåt iväg direkt vid fjädring. Hade fästpunkterna varit mer som i den nedre handritade bilden så flyttar sig axeln mer uppåt än vad den flyttar sig frammåt i körriktningen.


Här ser man att axeln fylttat sig ganska mycket frammåt fastän det är tre cm kvar innan den är helt i sitt nedersta läge. Detta hade säkert inte gjort något om man körde med spiralfjäder å dämpare då dom klarar skjuvningen mer än en bälg. Fästplattorna däremot är i princip helt paralella med varandra under hela fjädringsvägen.Men rätt känns det ändå inte.
Bild

en bild med bälgen ihopsjunken
Bild

Så vad göra? Kändes drygt å bygga om allt... Eller kan man lösa det hela genom att bara vinkla bälgen frammåt, dvs tippa den lite frammåt i körriktningen så den hamna i samma vinkel som axelns rörelsebana
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up FELBYGGE!! BILDER!!

Inlägg av therealpinto »

Det borde inte spela någon större roll att fästena är förskjutna... Gör en modell med glasspinnar och nålar som ledpunkter och testa.

Min teori;
Om axeln åker för mycket framåt/bakåt så är det för att stagen är för korta i förhållande till den fjädringsväg du har. Eventuellt också med fel "startvinkel". Om stagen sluttar svagt nedåt mot marken i körläge, kommer du minimera längdförskjutningen runt körläget (axeln kommer vara något "framåt" i körläge, och när det fjädrar in åker den bakåt tills stagen är parallella med marken, sedan framåt igen).

Vad bälgarna klarar i parallellförskjutning vet jag inte men fenomenet kan inte vara speciellt för din bil, det rullar ju luftfjädrade bilar med betydligt "sämre" geometri (kolla på GM med K-länk) så jag tror inte det behöver vara ett problem i praktiken.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up FELBYGGE!! BILDER!!

Inlägg av MB 4 ME »

När du säger sluttar snett deråt, vilket håll menar du då? Alltså nedåt i bakkant av stagen?
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up FELBYGGE!! BILDER!!

Inlägg av Kirre »

kolla på en lastbil så sitter inte bälgarna exakt när du höjer och sänker heller
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up FELBYGGE!! BILDER!!

Inlägg av JoBy »

Att stagen är horistontella mitt i fjädringsvägen istället för horisontella med bilen i lägsta punkt.

Genom att göra undre stagen aningen kortare kommer axeln att 'rotera' så att plattan på axeln pekar med bättre vinket mot övre plattan. Du får dock a koll på att inte vinklarna på knutkorsen till kardanen blir för konstiga.

Du kan även testa att bara korta undre staget något ( flytta fram fästpunkten på axeln ). I övrigt samma som nu i lägsta läget. Vid utfjädring kommer axeln att vrida sig så att bäljen bara blir 'böjd' istället för 'S' formad.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up FELBYGGE!! BILDER!!

Inlägg av MB 4 ME »

Sedär vad lite ändring av bärarmarna kan göra! Som gustav sa så var startvinkeln helt fel. Flyttade upp både nedre å öve staget i framkant å vips så blev det inom toleransen tycker jag. På bilden är nu fjädringsvägen helt i botten ca 13-14cm å då är förskjutningen ca 12mm. Å då är bärarmarna nästan helt plana! Men lite justering i ramen så kan jag nog flytta upp till det översta hålet nere fram
[img Bild/img][img Bild/img]

börjar vara i rätt höjd nu bak
[img Bild/img]
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av therealpinto »

Så bra!

Se till att du har genomslagsgummin så inte de nedre stagen kan ta i ramen, kolla både vid "rak" infjädring och vid krängning.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar