Bygga "smalare" samt högre kick-up
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up
iikväll blev det mäta, kapa, mäta , kapa, mäta kapa mäta.... Slut på mtrl! Ändå blev ingenting rätt. Aja, fick bli en modell på iaf hur jag tänkte ansluta rambenen mot övriga bilen i framkant. Som sagt, det är bara en modell så vinklar å så kommer att rättas till en del.
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up
för att vinna lite längd så funderar jag på att göra såhär. Är det ok? Hade tänkt att montera det tredje övre staget också kanska mycket förskjutet bakomför axeln...
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up
Ja...principen är helt okej men man ska fundera på hur hävarmen som man får påverkar upphängningen. Spontant sett känns 80 mm som ganska mycket offset men det är bara magkänsla.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up
ska se ifall jag kan banta ner det kanske 15 - 20mm till
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up
lyckades att få några extra mm så nu är det 60mm offset. Nu kör jag på dehär å hoppas på det bästa
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up
vad ska man kalla denna typ av lösning? Blir det en 3länk eller blire en blandning av 3länk å något annat iom den dubbla infästningen på axeln?
Som synes så hade jag tänkt göra övre staget som ett Y. Mellan fästöronen ska det då sitta ett rör som är gängat från båda hållen. Dvs bulten går igenom fästöra-bussning-fästöra-göngas in i röret. Lika dant på andra sidan. Y:et tänkte jag bygga i 40x4. Eller 40x5 om det behövs
Som synes så hade jag tänkt göra övre staget som ett Y. Mellan fästöronen ska det då sitta ett rör som är gängat från båda hållen. Dvs bulten går igenom fästöra-bussning-fästöra-göngas in i röret. Lika dant på andra sidan. Y:et tänkte jag bygga i 40x4. Eller 40x5 om det behövs
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up
Det kallas "dåligt"
Nej, men problemet med att göra så är att man får ett högt rollcentrum, det är en lösning man ser ibland för att komma undan panhardstag.
Jag tycker du ska köra med ett av fästena och trelänk plus ett lågt panhardstag istället, eller möjligen K-länk.
/Gustaf
Nej, men problemet med att göra så är att man får ett högt rollcentrum, det är en lösning man ser ibland för att komma undan panhardstag.
Jag tycker du ska köra med ett av fästena och trelänk plus ett lågt panhardstag istället, eller möjligen K-länk.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up
tanken var att jag skulle köra panhardstag på detta. Men ifall jag bara skulle använda ett fäste så måste ju övre armen gå "nett" innåt centrum pga jag vill att främre övre infästningen ska hamna imitten mellan sittplatserna bak. Pga den långa fjädringsvägen så bör jag väll bygga Undre/övre bärarmar paralellla med varandra så att inte piniongvinkeln ändras så mkt vid max/min fjädring
typ
typ
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up
Aha.
Man brukar sätta hela övre staget med offset, ett krokigt eller snett rör blir ju svagare. Man kanske kan kompensera genom att göra det grövre eller staga i krökarna men det är inget jag direkt skulle rekommendera - det ensamma staget ska ju som sagt ta dubbla belastningen jämfört med de övre stagen i en fyrlänk.
Gör man ett "Y" som övre stag kommer det ju styra axeln i sidled vilket då "krockar" med panhardstagets funktion, då blir det brytningar.
/Gustaf
Man brukar sätta hela övre staget med offset, ett krokigt eller snett rör blir ju svagare. Man kanske kan kompensera genom att göra det grövre eller staga i krökarna men det är inget jag direkt skulle rekommendera - det ensamma staget ska ju som sagt ta dubbla belastningen jämfört med de övre stagen i en fyrlänk.
Gör man ett "Y" som övre stag kommer det ju styra axeln i sidled vilket då "krockar" med panhardstagets funktion, då blir det brytningar.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up
men om man gör ett fäste så att mittrearmen hamnar ovanför självaste klumpen då och långt, lågt panhardstag?
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up
Det är ofta rent geometriskt sett en bra lösning. Ibland får man problem att få plats med staget "ovanpå" klumpen men det beror ju på hur bilen ser ut också.
/Gustaf
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up
Den genomgående bulten för bussningen blir nog m20. Grovt, bör nog räcka. 6mm plåt
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up
Det ser rätt bra ut, tänk på att lägga på plåt så fästena kan svetsas runt hela axelrörens omkrets. Fästet för övre staget kan gärna strävas mot skruvarna som håller kåpan bakpå axeln också, i så fall med en skruvad sträva så man får av locket
/Gustaf
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up
vilken sorts luftbärgar hade du tänkt änvända och var har du tänkt montera dom och hur mycke vill du kunna sänka och höja bilen
de här är ganska vikigt saker att tänka på och där gjorde jag själv bort mig lite då jag bygge airride på rodden så beskriv gärna kan jag kanske komma med nå tips så du inte går i samma fällor som jag gjorde med första bakvagnen jag byggde för de var lite trist att bygga om allt igen
mvh
de här är ganska vikigt saker att tänka på och där gjorde jag själv bort mig lite då jag bygge airride på rodden så beskriv gärna kan jag kanske komma med nå tips så du inte går i samma fällor som jag gjorde med första bakvagnen jag byggde för de var lite trist att bygga om allt igen
mvh
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up
tänkte använda 2500 bälgar. Dvs vanliga konvolutbälgar. Bälgarna hade jag tänkt att ställa ovanpå axeln så långt ut som möjligt. Har inte bälgarna ännu men har använt en färgburk i samma storlek som bälgen som mall. Iom att jag bygger 3länk så kommer ju inte heller axeln att vrida sig något, dvs monteringsfästena uppe/nere kommer i princip att stå helt parallella med varandra under hela fjädringsvägen. Fjädringsvägen ska väll lätt kunna bli 20cm iom bälgen är som längs ca 25cm. Det finns plats att ställa bälgarna långt ut mot hjulen och även lite framför axeln för att få lite mer utväxling
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159