Bygga "smalare" samt högre kick-up

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av MB 4 ME »

håller på med en gammelmerca som jag ska byta bakaxel på. Det blir en axel från volvo 940. Lagomt bred då den är totalt ca 4cm smalare än org. Fixar det med bultcirkel-omvandlar-adapter-spacer.. Men iom att jag tänkte sätta luftfjädring på den bak samt riktigt breda fälgar/däck bak så blir jag nog tvungen att bygga en ny smalare samt högre kickup. Så jag undrar nu helt enkelt om det är tillåtet att bygga ny kickup utanpå den gamla ramstommen. Dvs innanför gammla stommen för att få innerskärmarna bredare innåt mot fälgens insida..


Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av MB 4 ME den mån dec 01, 2014 11:00 pm, redigerad totalt 2 gång.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av therealpinto »

Hur ska bilen reggas? Vad blir det för upphängning av axeln?

Som ombyggt fordon är det okej att bygga om "rambenen" men det finns vissa begränsningar att hålla sig till.

Generellt sett vill man ha stagen på axeln så brett isär som möjligt.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av MB 4 ME »

Har som räknat med att regga den som ombyggt fordon. Uppsägningar tänkte jag köra Volvos undre orginalarmar samt ett nytt övre momentstag. 3 länk. Luftfjädring runtom. Motorn hade jag hoppats på kommer nog att ge ca 230hp
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av therealpinto »

Okej.

I så fall ska du som sagt tänka på att få ut undre stagen så långt som möjligt, helst minst 1000 mm mellan dem men det kan bli svårt. En bra idé är ofta att fästa in dem under rambalken istället för innanför, det brukar man vinna rätt mycket på.

Hur breda däck har du tänkt? Du får måtta fram hur mycket plats du har att jobba med.

Det gäller förstås också att de nya rambalkarna ansluts till befintlig struktur på ett bra sätt så att krafterna förs in på vettiga ställen.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av MB 4 ME »

Okej. Men helst så ska jag nog försöka att få in undrearmarna mellan IOM att jag vill få bilen så låg som möjligt. Nya bredare hjulhus kommer också att byggas då jag hade hoppats på att kunna köra med 19"x9,5, helst någon tum till bredare. Det är fälgbredden i fråga som gör att jag måste bygga en smalare kickup. Mtr i minsta dim 100x50 X3 bör väll räcka?
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av therealpinto »

Dimensionen är helt okej, du kan förmodligen gå ned till 60x40x3 eftersom det ändå är en självbärande kaross i grunden.

Vad får du för c-c mellan stagen om du lägger dem innanför? Om jag gissar att bilen är runt 1800 mm mellan skärmkanterna och du ska ha typ 285 mm breda däck kommer du väl kanske kunna få 1100-1200 mm mellan balkarnas yttersida, då kanske stagen kan komma på c-c 900 nånstans. Det är inte värst men du skulle som sagt vinna på att få ut dem under balken. Det behöver inte ta mer plats nedåt om man bygger lite smart.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av MB 4 ME »

Jag har grovmätat och som du säger så kan det bli trångt att kunna få 1000 mm eller mer mellan stagen. Så ~900 mm mellan stagen kan nog gå.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av MB 4 ME »

Har börjat kapa och mäta lite nu. Men märker ganska fort att det blir riktigt trångt att kunna få in stag som är min 600mm långa. Dom undre kan kå bra, men det är dom övre som ställer till problem. 3 länk ser ganska aktuellt ut om jag överhuvudtaget ska få något baksäte kvar. Men det bästa vore om jag fick använda mig av 240ins orginalarmar övre bärarmar eller ett kort momentstag uppe. Men dom blir ju för korta. Så hur får jag göra? Har läst i sfroboken och där står det ju som sagt stagen ska vara min 600mm. Inget undantag?
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av therealpinto »

Det finns alltid undantag. Visst kan du köra på 240 originaldelar rakt av, det accepteras ju i 240. Kopierar du den lösningen med samma längder så bör det funka okej.

Med olika längd, och mer korta stag, kommer pinjongvinkeln ändras mer vid fjädring. Det är ett större problem med lång fjädringsväg så ska man köra luftfjädring får man ha koll på hur vinklarna ändras.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av MB 4 ME »

nu har jag funderar i timmar i garaget. Det jag skulle vilja göra är att ansluta dom nya balkarna rakt framåt (NR 1) mot befintliga konstrukton istället för "snett" (NR 2) mot den gamla. Känns som att det skulle bli betydligt lättare, minre gerig mm. Den bakre anslutningen i bagaget så blir det i princip att lägga nya balken innanför (NR3) dom gamla och dom går ända bak till dragbalken. Om jag skulle göra såhär skulle jag kunna bygga nya balkarna raka hela vägen från dragbalken till baksätets golv. Och måttet mellan nya balkarnas ytterkant skulle bli 104 cm. Då kanske jag skulle kunna bygga så att undre bärarmarnas ccmått skulle kunna bli ca 90 - 100cm cc. Eller har jag tagit till för lite då? Givetvis så blir det också lite andra tvärbalkar i lite mindre dim.

Om nu man jämnför lite mtrldimensioner, är det bättre att använda 60x40x3 än 100x50x2,5. alltså går ner till 2,5mm i godstjocklek? Hade nämligen den lite mtrl liggande i den dimensinen


Jag vill ju dessutom bygga så att bilen blir godkänd för så mycket effekt som möjligt.

Det röda är bilens orginal och det blåa är det nya som jag skulle vilja bygga det

Hoppas bilden går att förstå

Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av MB 4 ME »

Förresten, får man bygga rambenen såpass smal så man kan sätta dom nedre bärarmarna utanför rambenen?
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av therealpinto »

Det är inte så enkelt att förstå bilder, men jag försöker ;-)

De blå balkarna kan funka men om de inte möter några längsgående balkar brukar man behöva avlasta dem mot trösklarna med någon form av torque box eller triangel.

Materialdimensionering beror förstås på hur du bygger. Rent generellt så brukar ju 100x50x3 mm vara okej i en rambyggd V8-bil utan någon form av självbärande kaross ovanpå. Alltså kan jag tycka att det är overkill med så hög profil när det finns en kaross som hjälper till - men det förutsätter att du plåtar ihop så att rambenen och karossens överdel verkligen sitter ihop också.

Det går bra att lägga bärarmar/fyrlänksstag utanför ramen. Men det blir en avvägning mot ramens vridstyvhet - en smal ram blir sämre på att ta vridning och är ofta svårare att ansluta bra till en befintlig kaross och dess struktur. Dessutom brukar det kunna bli lite svårt att få stötdämpare och fjädrar/bälgar att komma tillräckligt nära hjulen då.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av MB 4 ME »

börjat bygga nu. Som det syns på bilderna så är det nu ca 11cm frigång mellan axeln och undersidan balken just ovanför axeln. Tänkte sätta bälgen ovanpå axeln och iom att bälgen är 7,5cm i sitt lägsta läge så har jag nu då ca 3cm för att kunna få liiiite luft i bälgen om jag skulle vilja köra bilen i sitt lägsta läge utan att behöva åka på genomslagsgummina. Samtidigt får jag då gott om plats för att göra ett riktigt långt panhardstag för så minimal sidoförflyttning av axeln vid max-min fjädringsväg. Bredden melllan nya balkarnas ytterkant blir nu i detta läge 101cm. Det kommer att ge ganska gott om plats att montera 10tums fälgar med ett lågt ET iom att axeln är egentligen aldelens för smal. Har fått använda 35mm spacers nu för att få ut en 8,5 tums fälg med et35 till i det läget som på bilden.

Vidare så har jag iaf försökt tänka lite ang infästningen av nedre bärarmar. Det blir att sätta infästningen under dom nya balkarna. SÅ i princip så kommer undre bärarmar att få ett ccmått på ca 100cm :)

Synpunkter?

Bild
Bild
Bild
Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av therealpinto »

Det låter väl vettigt....men...hade du 240-axel nu?

Byter du till 740/940 får du en bredare axel och kan kanske slippa lite spacers...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga "smalare" samt högre kick-up

Inlägg av MB 4 ME »

700/900 axeln blir liiite för bred medan 200axeln egentligen är liiite för smal. Så jag kommer att välja den smalare. Då kan jag ju ha fälgar med riktigt lågt et så jag får en riktigt bred kant. Det är ett stort + . Blir som rätt stuk då i mina ögon. Det jag nu börjar att fundera på är om det blir FÖR smalt för bälgarna. DVS att dom sitter för långt in på axeln. För bälgarna kommer ju att hamna som bredast på 101cm. INte ccmått, utan Som bredast kant till kant.

Åsså vill jag tacka för dina svar så man slipper stå där med skägget i brevlådan den dagen det ska till å besiktas..
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Skriv svar