Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"
sitter nu å funderar på om att bygga dit en granadaframvagn kan vara en lösning. Den har en spårvidd på 1516mm medan fenmercan har 1481m, dvs skillnad på 35mm. Dessa 35mm kanske är lättare att kapa å smalna av framvgnen så den blir som mercans?
Hittade också lite bilder på nätet hur jag skulla vilja ha min framvagn. Just i detta fall så är det en mustangII framvagn. Kanske lite overkill för min del men något liknande vore kanon! Min bil ser exakt ut som på bilderna gällande motorrummet , rambenen osv. Skulle bli perfekt då tråget är i bakkant på min motor..
Grejen är ju också att inte glömma at jag måste få dit luftbälgar samt dämpare också
Såhär ser min framvagn ut i dagens läge, dvs orginal förutom urkapninge i balken
Hittade också lite bilder på nätet hur jag skulla vilja ha min framvagn. Just i detta fall så är det en mustangII framvagn. Kanske lite overkill för min del men något liknande vore kanon! Min bil ser exakt ut som på bilderna gällande motorrummet , rambenen osv. Skulle bli perfekt då tråget är i bakkant på min motor..
Grejen är ju också att inte glömma at jag måste få dit luftbälgar samt dämpare också
Såhär ser min framvagn ut i dagens läge, dvs orginal förutom urkapninge i balken
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"
Granadan är väl okej men inte jättebra. Kan du minska ET med runt 15 mm för att åtgärda spårvidden blir den betydligt bättre.
Granada och Mustang II har ju exakt samma grundkonstruktion, det är bara geometrier och mått som skiljer.
Gustaf
Granada och Mustang II har ju exakt samma grundkonstruktion, det är bara geometrier och mått som skiljer.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- FSRacing
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"
Opel Corsa C har ca 480 mm bred kuggstång. Såg att nån letade en med runt 500mm så den kan vara en lösning? Finns både med och utan servo
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"
Vet du om corsa kuggstången finns med hydrauliskt servo? 480mm är det bredden på huset eller bredden mellan inre lederna? Vet du om den sitter framför eller bakom framvagnsbalken på corsa?
Niko Rissanen
- FSRacing
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"
Corsa har kuggstången bakom axeln, den är ca 480mm mellan inre lederna. Ja den finns med hydraulservo, elservo och utan servo.
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"
Äsch vad synd att den sitter bakom axeln. Skulle ha tag på en bra kuggstång som är smal som sitter framför
Niko Rissanen
Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"
Köp en högerstyrd och vänd uppochner....
Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"
Är det inte stor risk att rattaxeln kommer peka nedåt framåt istället för uppåt bakåt då? Ifall man skulle vilja använda sig utav orginalfästena? Eller tänker jag fel? Har ni koll på nåt annat servo som skulle kunna lämpa sig? Smalt och framför axeln med hydraulservo.
Niko Rissanen
Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"
Funderar på att sätta kuggstång på mon Cortina mk2. Astrakuggstången verkar lämplig.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"
De flesta som bygger på Cortina ändrar till Capri/Escort MkII fjäderben och med specialbyggd framvagnsbalk tror jag Capri styrväxel stämmer. Då får man lite enklare med bromsar och stötdämpare också...
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"
Ska det byggas om så ska det vara med delar som går att hitta billigt på skroten. Dvs inte Escort/Capri.
Går inte att få det enklare än vad det är med stötdämpare standard. Volvo 240 passar.
Går inte att få det enklare än vad det är med stötdämpare standard. Volvo 240 passar.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"
Samtidigt så är det ju så att åtminstone till Escort så nytillverkas ju så mycket att det kanske är ett säkrare framtidskort än nån skum Opel Men största fördelen är väl att få Capri/Escort länkarmar som är lite stadigare än Cortinans.
Både 240 och BMW E36 har styrväxlar som är nära Capri i mått, en sån kan ju också funka. Cortinan har ju ganska brett mellan ledpunkterna för länkarmarna.
Gustaf
Både 240 och BMW E36 har styrväxlar som är nära Capri i mått, en sån kan ju också funka. Cortinan har ju ganska brett mellan ledpunkterna för länkarmarna.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå