Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Modifieringar och tips
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av c311com »

Man kan byta till Mercedesspindlar på 140 om man gör nya styrarmar. Jag gjorde det för 33 år sedan (tiden går fort)
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av MB 4 ME »

Om man nu då använder en kuggstång från Opel, gör ett fäste som flyttar ut infärstningem från mitten till rätt bredd så låter det ju som en ganska smidig lösning. Det pratas ju om att FÖR BRED växel skapa problem men vad händer om man har för smal växel? Samma fenomen?


EDIT: Hittat svaret. CItat - Lååånga stag ger liten vinkelförändring vid fjädringsrörelser så att de sitter för tätt ihop påverkar inte bump steer alls lika mycket som korta stag. Om man vill är det dessutom ofta enkelt att flytta isär styrlederna så de hamnar där man vill ha dem - en platta på mitten av styrväxeln brukar gå att ordna. -Slut citat
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av hauge »

hmm joo... det är lustigt det där med framvagnar. En del bilar har rätt usel geometri och man undrar lite hur de tänkt.

Som min cheva från -75 t.ex.. den har camberkompensation åt fel håll och i stort sett noll i caster. Det tog ett tags infosökande och lite distans till det hela innan jag förstod eller trott mig förstå hur de tänkt.

I amerikat runt 1970 så tyckte däckstillverkarna att det var besvärligt (dyrt) att bygga om sina maskiner från diagonal till radialdäck, så de utvecklade diagonaldäcken lite mer så att de nästan var som radialdäck, därav runt noll i caster.
1975-77 nånstans så gav de upp o gjorde nästan bara radialdäck (sista bilen som var utr. med diagonal var 1982 tror jag).
Tack vare att det var gjort för diagonaldäck så var det heller inget större problem med bumpsteer vilket jag har, då de däcken är mer förlåtande.

Sen vad det gäller saker som ackerman och camberkompensation så får man också se till hela chassiets egenskaper. En bil konstrueras normalt inte för maximal väghållning i kurvor utan det prioriteras komfort och säkra/enhetliga vägegenskaper och då måste man få en balans mellan fram o bakvagnens prestanda.
Skulle man konstruera framvagnen efter maximal väghållning så skulle man få en bil vars egenskaper skulle bli betydligt mer underlagsberoende, (oberäkneligt för den normala brukaren). Därför försöker de flesta tillverkarna hålla bilarna svagt understyrda.
Man skulle kunna hävda att det kan man korrigera med krängninghämmarna, men de funkar bara vid skapligt bra fäste.
Så det slutar i många fall med att man måste göra framvagnen "lite sämre" för att försöka hålla bilens egenskaper enhetliga.

(Har ett par extra hjulspindlar i källaren där jag skall flytta på hålen för spindellederna för att få lite caster)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av SRyLul »

En hobbytänkares frågetecken:
MB 4 ME skrev: ...
Det pratas ju om att FÖR BRED växel skapa problem men vad händer om man har för smal växel? Samma fenomen?


EDIT: Hittat svaret. CItat - Lååånga stag ger liten vinkelförändring vid fjädringsrörelser så att de sitter för tätt ihop påverkar inte bump steer alls lika mycket som korta stag. Om man vill är det dessutom ofta enkelt att flytta isär styrlederna så de hamnar där man vill ha dem - en platta på mitten av styrväxeln brukar gå att ordna. -Slut citat
Vi utelämnar plattan i resonemanget.

Som hobbytänkare köper jag inte det där utan vidare.
Om de 3D-simuleringar som sonen riggat är korrekta så är det mera slumpen som styr diverse påståenden om kuggstångens optimala längd. Det kan bli bättre i praktiken, men kanske för att det var jättedåligt tidigare? Ungefär som hauge skriver?

Två påståenden utan faktaunderlag, om centrumfästen:
- Det som händer är att bumpsteer får motsatt riktning.
- Skillnaden på stagens och bärarmens längd påverkar mängden bumpsteer.
Dvs det borde egentligen bli sämre med centrumfästen än med nästan rätt längd.

Hobbytänkaren fortsätter med påståendet att det kan kvitta praktiskt med längden, bara inre fästet sitter på rätt höjd? Annars får man bumpsteer som byter riktning igenom fjädringsrörelsen?

Korrekt styrstag är exakt lika långt som den teoretiska bärarmen, och helt parallella i rörelsen.
Eller?

På sista raden så kan lite bumpsteer ibland vara en bra egenskap?
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av therealpinto »

Bump steer är inte så enkelt och det finns en mängd faktorer som påverkar.

Min erfarenhet efter att ha kollat det på en mängd bilar är att om styrstaget är parallellt med undre bärarmen, om ledpunkterna för styrstaget skär tänkta linjer genom bärarmarnas ledpunkter, då är man oftast tillräckligt nära noll i bumpsteer för att man ska kunna hitta rätt genom att flytta styrväxeln uppåt och nedåt - trial and error.

Samma erfarenhet säger att "för långa" styrstag ger mindre problem än för korta i de flesta fall.

Det är också helt rätt spanat att viss bump steer kan ibland vara önskvärt, det beror på vad man vill uppnå. Ytterhjul (fram) som svänger ut vid krängning gör bilen "snäll" och understyrd. Bakhjul som svänger in vid krängning får samma effekt - tvärtom gör bilen kvickare att styra in (används på en del framhjulsdrivna bilar).

Men kan man justera till "noll" bump steer som grund, då kan man oftast också laborera med att testa lite åt båda hållen när bilen sitter ihop och fungerar. Ibland måste man ta till praktik och få något gjort istället för att bara fundera och räkna ;-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av SRyLul »

Visst är det så.
Men trådskaparens önskan om teoretisk grundförståelse underlättar innan det praktiska börjar.
Tex är kuggstångens placering framåt/bakåt också en faktor att klura på.
Framåt/bakåt styr ackermann, men påverkar även bumpsteer?
Dvs om bumpsteer är dålig vid "rätt" placering i det vågräta planet, så gör man en icketeoretisk höjdjustering tills det bli någotsånär bra?
För verkligheten är att det oftast inte går att placera kuggstången fritt. Motor/låda/motorbalk/kränghämmare/annat skräp bestämmer nästan helt placeringen och sen får man trixa det lilla som går...
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av therealpinto »

Jag har inte sett att förskjutning framåt/bakåt påverkat bump steer i någon märkbar omfattning.

Det är helt rätt att man ska ha teorin hyfsat klar för sig innan man börjar bygga fästen.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av MB 4 ME »

har klurat nu en hel de å spanat in lite olika lösningar samt olika styrväxlar. om att jag försöker hitta en styrväxel som är ca 500 bred mellan inre styrleder så äre i princip hopplöst. Så det måste till å kortas om det ska gå.

Har en styrväxel från en honda civic, golf 1 och 3 samt en från en opel astra mk2. astran och golf3an är med servo. Att korta en golf1 växel till rätt mått går men medför problemet med att självaste splincedelen hamnar i tråget. Dvs kortning ca 80mm å sedan centrering så blir det lite tokigt ändå.

Samma sak med civicväxeln.

Vidare så vore det riktigt nice att få servo på bygget då det kommer att ligga en v8 över frambalken. Att korta golf3 växeln går inte heller då en ca 80mm kortning medför att självaste hydraulikdelen får för kort slag.

Astraväxeln är ju en modell med centruminfästning så den är hitintills mest anpassbar. Måste bygga nya fästen som kommer "bakifrån" då den inte går att fästa i frambalken pga styrstagens rörelse. Orginal har bilen styrstagen bakom fr.balken.

Tanken om att kunna korta en ickeservo styrväxel och komplettera med en hjälphyraultub har också kollats på. Man bör väll kunna kapa lös självaste ventildelen från en servoväxel för att sedan bygga nya fästen på den å sedan montera den på rattaxeln för att få självaste ventilfunktionen i drift.


Det som vore intressant nu är att få tag i en ickeservoväxel som har självaste splinesdelen som är mycket vinklad utåt för att kunna korta och att det inte ska hamna i tråget. Imorrn ska jag kolla hur en audi samt renaultväxel ser ut
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av Elias_ »

jag har nu kollat lite på min med golf 3 växel och det fungerar bra, enbart vid full ihop fjädring vänster sida rör det sig liiite åt vänster men återstår att provköra bilen.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bjorn_s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör mar 16, 2013 12:08 pm
Ort: Örebro

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av Bjorn_s »

Lyfter denna tråd pga står i frågor angående 140 framvagn med kuggstång
Har som många andra konstaterat att det blir svårt med styrvinklar så det dök upp en undran
om man brotschar om spindeln så man kan få styrled på ovansidan istället och en styrled med
lite grövre kona ? om möjligt vad säger sfro om det vid bes ?
V8-POWER
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av therealpinto »

Det är helt okej att göra så bara det finns tillräckligt med material kvar. Oftast går det bra.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Bjorn_s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör mar 16, 2013 12:08 pm
Ort: Örebro

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av Bjorn_s »

Tack för det svaret då finns det lite mer möjligheter att få till dessa styrvinklar !
en fråga till som jag funderat över ! Då jag ska använda styrväxel från opel kadett e ( högerstyrd ) med uttag för inre styrleder
mitt på . och enligt sfro boken ska man flytta ut inre leder med adapter finns det något min mått mellan de inre styrlederna !
V8-POWER
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av therealpinto »

Nej, det finns inga fasta mått. Sätt lederna där du får bra geometri :-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Bjorn_s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör mar 16, 2013 12:08 pm
Ort: Örebro

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av Bjorn_s »

Tack för infon Gustaf !

Då är det bara att klippa o klistra o mäta som gäller :roll:
V8-POWER
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av MB 4 ME »

Bjorn_s skrev:Lyfter denna tråd pga står i frågor angående 140 framvagn med kuggstång
Har som många andra konstaterat att det blir svårt med styrvinklar så det dök upp en undran
om man brotschar om spindeln så man kan få styrled på ovansidan istället och en styrled med
lite grövre kona ? om möjligt vad säger sfro om det vid bes ?
Det är helt okej att göra så bara det finns tillräckligt med material kvar. Oftast går det bra.

Gustaf
Aha så alltså om jag nu får för lite styrvinkel så kan jag flytta fram hålet på spindeln för att få lite mer styrvinkel. Det skulle ju kunna lösa problemet med att golfväxeln är lite för lång och därmed kan kortas (kortare slag) till mer lagomn längd och samtidigt få nog med slag på den
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Skriv svar