Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av MB 4 ME »

Har en plan om att kanske bygga om från nuvarande styrsnäcka pga platsbrist till "kuggstång". Skulle vilja hitta någon tråd där det är gjort. Framvagnen är nuvarande typ en 140 framvagn m dubbla armar. Någon som vet?
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av therealpinto »

Det har ju diskuterats om kuggstång på 140 i flera trådar, men jag har ingen konkret byggtråd att peka på.

Problemet man får är ju ofta bump steer, det gäller att ha en kuggstång som är tillräckligt smal och att man är extremt noga med placeringen i höjdled (+/- 5 mm kan göra stor skillnad). Ibland har man också problem med utrymmet i längsled vilket påverkar ackerman.

Det går att få till det bra men det kräver ganska mycket arbete och mätande.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av Daniel Bjälevik »

kopierar in vad jag skrev i en annan tråd och vad jag kommit fram till :)
montera kuggstångsstyrning på 140 är extremt klurigt,jag håller på och bygger om min framvagn nu,och även fast jag ändrar längden på dom undre länkarmarna är det svårt och få till det vettigt, problemet ligger i spindeln, styrarmen har fel vinkel för vinkeln ligger i pitmanarmen. finns flera lösningar på det oxå. men sen när jag vill placera styrväxeln där jag vill ha den höjdmässigt hamnar den i motorn..
Så vill man ha en bättre framvagn med kuggstångsstyrning på en 140(läs bättre=dubbla A-armar,inte Mcperson skrot) så har jag insett nu att enklast är att börja från skratch och bygga en ny framvagnsbalk och helt nya länkarmar med nån spindel som funkar bra från början.
Så det finns flera saker o ta hänsyn till. just nu ligger mitt projekt lite på is för det e mycket annat som kommer i mellan, men ska ta tag i det sen, problemet nu ligger i att jag inte får dit kuggstången där jag vill ha den, och fixa vinklarna på Styrarmarna på spindlarna :)

Mvh
Bild
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av tobmag »

//Tobmag
Senast redigerad av tobmag den tor feb 14, 2013 11:42 am, redigerad totalt 1 gånger.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av therealpinto »

Jag minns inte hur mycket som skiljer mot äldre XJ etc. men de gamla Jaggaframvagnarna har ingen lysande geometri. Framförallt brukar de vara konstruerade för relativt smala fälgar med högt ET, det gör att styrradien fort drar iväg om man vill köra med lite bredare fälg och lågt ET.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av tobmag »

//Tobmag
Senast redigerad av tobmag den tor feb 14, 2013 11:43 am, redigerad totalt 1 gånger.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av therealpinto »

Att man kört racing framgångsrikt för 40 år sedan är ju inte samma sak som att det är en bra framvagn idag ;-)

Kollar man på de XJ-framvagnar som sitter på gamla Cobrakit så får man lätt styrradier uppåt 90-100 mm, min bild av de jag kollat på är också att camberkompensationen är ganska liten och att castervinkeln är låg. Men håller man koll på det (och som sagt med reservation för att nyare Jaguar kanske är bättre) så visst är det värt att kolla.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av tobmag »

//Tobmag
Senast redigerad av tobmag den tor feb 14, 2013 11:43 am, redigerad totalt 1 gånger.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av therealpinto »

Alltså, det var inte meningen att kliva på en öm tå (Jaguarfreak?), och jag har inte heller skrivit att Jaguars framvagn är helt kass.

Även de gamla Jaguar XJ-framvagnarna fungerar helt okej, speciellt om man behåller smala fälgar med standard ET. Men trots det är geometrin inte lysande... Om man däremot förändrar framvagnens förutsättningar, till exempel genom att ändra ET så styrradien (scrub radius) ökar, så kan den fungera ganska dåligt. Jag har ju kört ett hyfsat antal bilar med Jaggaframvagn, och motsvarande bilar med andra framvagnar (Corvette, Volvo 140 med mera) och med de förutsättningarna så är normalt sett bilarna med Jaggadelar betydligt "sämre" att köra. Oftast för att man gått ifrån framvagnens designparametrar.

Det här är inga enkla frågor och är man inte van att fundera runt styrradier, camberkompensation och annat så blir det inte lättare.

Det är också svårt att försvara konstruktioner med att tillverkarna använt dem länge. Det är många parametrar som styr varför en tillverkare väljer en viss sak. Morgan har ju kanske inte behållt sliding pillar sedan före kriget för att det är "bra", Ford behöll inte enorm styrradie på Taunus 1971-82 för att det är idealiskt att bygga en bil på det sättet :-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av tobmag »

therealpinto skrev: Jag har ju kört ett hyfsat antal bilar med Jaggaframvagn, och motsvarande bilar med andra framvagnar (Corvette, Volvo 140 med mera) och med de förutsättningarna så är normalt sett bilarna med Jaggadelar betydligt "sämre" att köra. Oftast för att man gått ifrån framvagnens designparametrar.
/Gustaf
??? Och det var minst 2st helt likandana bilar med exakt samma däck körda på exakt samma bana vid exakt samma väder/temperaturförhållande etc etc så du har kunnat gjort den helt vetenskapliga bedömnig att pga av framaxlen var den ena sämre???

ursäkta men i mina öron låter det mest som ett jävla svammel och helt personliga åsikter....Jaguar freak eller inte!!

Men eftersom du nu är en SFRO besikningsman så får vi väl rätta oss efter dina åsikter så jag tar bort mina inlägg och lovar på heder och samvete alldrig nämna den framaxel igen.

//Tobmag
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av therealpinto »

tobmag skrev:
??? Och det var minst 2st helt likandana bilar med exakt samma däck körda på exakt samma bana vid exakt samma väder/temperaturförhållande etc etc så du har kunnat gjort den helt vetenskapliga bedömnig att pga av framaxlen var den ena sämre???

ursäkta men i mina öron låter det mest som ett jävla svammel och helt personliga åsikter....Jaguar freak eller inte!!

Men eftersom du nu är en SFRO besikningsman så får vi väl rätta oss efter dina åsikter så jag tar bort mina inlägg och lovar på heder och samvete alldrig nämna den framaxel igen.

//Tobmag
Nej, självklart handlar det inte om exakt likadana bilar men tillräckligt lika för att jag ska kunna säga att en framvagn med styrradie på 95-115 mm, låg caster och liten camberkompensation fungerar sämre* än en framvagn med styrradie på 30-50 mm, ordentlig caster och mer camberkompensation. Det är ju inget som jag hittat på utan ganska generisk kunskap.

* med sämre menar jag mer spårkänslig, sämre kurvgrepp

Sämre är det inte för att det är Jaguardelar, utan för att det helt enkelt är en konstruktion som fungerar sämre med de förutsättningar den fått.

Jag förstår inte varför du reagerar så starkt? Jag ville bara belysa att det finns fler saker att bedöma än om en donatorframvagn har stora bromsar och dubbla A-armar... Men visst, nu har du ju börjat radera inläggen så det hjälper väl inte vad jag säger...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av tobmag »

Jag ville bara belysa att det finns fler saker att bedöma än om en donatorframvagn har stora bromsar och dubbla A-armar...
Tack Gustav det var väldigt lärorikt och skall lägga allt detta på minnet :thumbright:

//Tobmag
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Supraframvagnarna har väl dubbla A-armar?
Bild
Användarvisningsbild
Dick
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tis jul 04, 2006 5:15 pm
Ort: Stehag

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av Dick »

Måste man inte regga om bilen vid sådant ingrepp?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Inlägg av therealpinto »

Jo, det brukar man behöva. Bilen i ursprungsfrågan tror jag ändå skulle gå som ombyggt fordon pga andra ändringar.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar