Hydraulisk handbroms noname skräpmärken?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Hydraulisk handbroms noname skräpmärken?

Inlägg av Wezzli »

Jag tycker det finns för lite märkesvaror på hydrauliska handbromsmarknaden så det är otroligt svårt att veta vad som är skräp och vad som fungerar, dessutom verkar det inte skrivas mycket om det på forum. Har någon erfarenhet av hydrauliska handbromsar som kan tipsa om någon?

Vilka här har provat den hydrauliska handbromsen man kan köpa på KL-Racing?
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Hydraulisk handbroms noname skräpmärken?

Inlägg av MattiasH »

Köp en willwood eller girling huvudcylinder, kostar runt 500 och bygg spaken själv.
Har bara dåliga erfarenheter av no-name cylindrar (som verkar sitta på dom flesta köpes handbromsspakar)
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Hydraulisk handbroms noname skräpmärken?

Inlägg av Wezzli »

Har däremot hört precis lika mycket dåligt om noname spakställen också. Väldigt mycket om glapp och ranglig konstruktion. Lär ju iofs alltid bli bäst med en custom-spak som man kan placera vart man vill.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Hydraulisk handbroms noname skräpmärken?

Inlägg av reine »

http://rallyshop.se/kategori/Handbroms
där finns det diverse handbromsar och du får välja cylinder själv.
Blir 1095:- för den billiga handbromsen med wilwood cylinder. Har beställt en själv men inte provat än så kan ej säga om det är nå rangligt skit.

Hoppas på att den är "stabilare" än dom vanliga billiga spakarna iallafall.
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Hydraulisk handbroms noname skräpmärken?

Inlägg av Wezzli »

Hojta när du provat den!
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: Hydraulisk handbroms noname skräpmärken?

Inlägg av lindggren »

Jag kör med kl's hydrauliska handbroms och har funkat fint för mig, Kör med separata 740 org ok med dåliga belägg och funkar fint för mig, De enda jag märker är att man måste som värma upp beläggen så biter dom så fort man drar, provade å dra den i 100km/h å funkar utan problem, Är beläggen kall så tar de typ 1 sec innan den låser däcken, Sen biter den så fort man drar. Har aldrig svikit mig iallafall, Enda gången den gjorde de var när bromsslangen gick sönder :doh:

De enda jag stör mig på är att den är lite väl mycke glapp på spaken åt sidan å drag hållet, Är väl lite väl förstora hål skulle jag tro. Tror de är en D2 handbroms kompisen har och den kändes mycke bättre ifrån glappen på spaken
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Hydraulisk handbroms noname skräpmärken?

Inlägg av 740Bodo »

Ursäkta jag förstör tråden lite. Men går i tankarna om en hydralisk handbroms på min 740. Å funderar på inkopplingen i systemet. Tänkte att nåra av er i tråden har kopplat in å Tästat detta tidigare. På modellen av handbroms som är vanligast finns det 2 utag. Å på bromskrätsen bakåt på en 740 är det 1 rör till båda sidor! Kopplar man då bara om röret så det går igenom den hydrauliska handbromsen. Så det blir en del i kretsen eller hur går man till väga? :) tacksam för svar. Mvh
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Hydraulisk handbroms noname skräpmärken?

Inlägg av Pacman »

De flesta kinahandbromsar är likadana. Bara olika färg eller logos.
Brister:
-Själva spaken är i mjuk alu med helt feldesignat hål precis där sidokrafterna är som störst. Har sett flera spakar som böjts av föraren. Har på en av mina egna spakar sett att spaken var skev redan i kartongen från fabrik.

-Levereras i 95% av fallen med en 0,7" cylinder. Den är oftast för stor vilket ger en trög svår broms. Man får ta i mer vilket förstärker ovan problem med mjuk spak. Jag har provat att beställa direkt från Kina med 0,625" cylinder men fick ändå 0,7". Det verkar knappt finnas nåt annat. Har sett enstaka med 0,75" (3/4") på handbromsar med extremt lång spak.
Lösningen är lika enkel som nödvändig! Köp en lös Wilwood-cylinder och uppgradera den annars billiga handbromsen med.

Styrkor:
-Billiga! Köper man direkt från Kina så är de skrattretande billiga. Även här hemma hos handlarna så är de väldigt överkomliga. Berätta för en gammal rallyåkare att du köpt en komplett hydraulisk handbroms för 695:- inkl moms så tror han dig inte!

-Korgen är bra och genomtänkt. Svetsbart stål och ganska stadig bara man fäster den ordentligt.

Jag håller på att ta fram kopior på spakarna i bra stålkvalitet att byta ut de mjuka aluspakarna mot. Hålen kommer att vara överensstämmande så man kan flytta över de balla eloxerade handtagen med. Har även funderat på att göra några med lite längre skaft.
Det ihop med en Wilwood-cylinder i valfri storlek så tycker jag det blir riktigt bra grejor av dem!

EDIT:
Glömde nämna nipplarna till bromsrören.
Idioterna som säljer bromsarna skickar ju inte med nipplar utan de får man köpa löst. Sen håller de hemligt vilka nipplar det är bara för att man ska köpa deras hutlöst dyra nipplar. Sjukt.
Nu blir jag säkert ovän med nån, men jag var ganska irriterad själv på att inte hitta vilka nipplar det var så här kommer de:
Inlopp dvs den stora längst bak är en 7/16"-20 med enkelkona.
Utlopp dvs den mindre vinklade mitt på är en 3/8"-24 med dubbelkona.
Håll till godo!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hydraulisk handbroms noname skräpmärken?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har en tilton kvalitets broms cylinder om nån bygger själv. tror den va närmare 1" kolv och enkel krets.
500kr
ToTTeN
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:20 pm

Re: Hydraulisk handbroms noname skräpmärken?

Inlägg av ToTTeN »

Kör kl´s och sitter 0.7 cylinder på. Stopteck belägg

bilen är en e36a

Nyper fint i 20-200blås kan dra den med 2 fingrar.(dock hårt)

Kört med samma i snart 2 år. Dock fixade jag så den inte glappade med 4 nylon bustningar direkt vid inköp.
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Hydraulisk handbroms noname skräpmärken?

Inlägg av reine »

har kört rätt mycket med bilen nu. handbromsen ifrån rallyshop http://rallyshop.se/produkt/Vertikal-Hy ... -Handbroms
med 0.625 cylinder.
nyper direkt och man behöver inte dra som ett svin. dock montera jag redstuff på bilen så har ingen aning hur de funkar me orginalbelägg.
känns stabil och inget man böjer.. lite glapp finns men mindre än dom vanliga kina-spakarna.
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Hydraulisk handbroms noname skräpmärken?

Inlägg av ahberg »

bumpar denna lite

Vad för belägg kör ni med bak?

Får inte min att nyppa riktigt
har minsta cylindern 0,625?, std volvo 940 OK samt kör med Posi Quiet belägg på sportskivor, stålomspunna slangar

Kanske skulle monterat seperata bromsok istället för handbromsen?

bilen är en 940
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar