Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Magistern »

Hej! Lyfter tråden igen.

Under säsongen har jag tampats med en del problem med greppet. Jag byggde om bakvagen till en enkel stege, även kallad "tourquearm". Det har hållit ihop mycket bra och greppet blev faktiskt rejält bättre med den konstruktionen. Pga pengabrist blev det inga dämpare. Körde istället på ett par std biltema-dämpare till 940 med ett par mjuka sänkfjädrar. Det funkar hyffsat men det spinner fortfarande för mycket.

Vad kan man hitta för bakdämpare till bra budgetpris som är dubbeljusterbara och som lämpar sig för dragrace? Ett önskemål är som tidigare nämnt stt kunna skruva på dämparna lite så att man kan ta en sväng på stan utan riskera att pajja dämparna.(Har lagt väghållningsidén på hyllan men vill ändå kunna åka ut och busa lite ibland.) Det bör även tilläggas att jag till nästa säsong kommer montera orginaldämpare som är rätt slitna fram.

Är mycket tacksam för alla tankar och funderingar!

Mvh Simon
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Nova Jörgen »

Strange S5082 kanske passar, dubbeljusterbara bakstötdämpare med ögla uppe och nere. Det går säkert att hitta längdmåtten någonstans.

Eller QA1 Stocker Star. Dubbeljusterbara "Bolt-in".

Vill du ha en lite billigare variant så kanske ett par QA1 R-series enkeljusterbara bakstötdämpare duger??

GAZ har redan nämnts här i tråden. Dom ska gå att få kalibrerade för Dragracing. Vet inte hur dom ligger till i pris och kvalitet.

Annars finns AFCO, Santhuff, VARI-Shock. KONI, PENSKE och Öhlins att välja på men det är inte några budget alternativ :hey:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Magistern »

Nova Jörgen skrev:Strange S5082 kanske passar, dubbeljusterbara bakstötdämpare med ögla uppe och nere. Det går säkert att hitta längdmåtten någonstans.

Eller QA1 Stocker Star. Dubbeljusterbara "Bolt-in".

Vill du ha en lite billigare variant så kanske ett par QA1 R-series enkeljusterbara bakstötdämpare duger??

GAZ har redan nämnts här i tråden. Dom ska gå att få kalibrerade för Dragracing. Vet inte hur dom ligger till i pris och kvalitet.

Annars finns AFCO, Santhuff, VARI-Shock. KONI, PENSKE och Öhlins att välja på men det är inte några budget alternativ :hey:
Har googlat lite och de där QA1:orna finns för en dryg tusenlapp styck på ebay. Blir väl en 2500kr med frakt. Finns det nåt sett att undgå tullen på dom där? :hey:
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av freiman »

Kolla engelska eBay, finns endel coilovers där oxå samt att man slipper väll tullen då.
johan freiman
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Magistern »

Har kollat lite och fick tips av en bekant om dämpare (bak) av märket AVO. De hade tydligen passat bolt in (typ) på hans 740. Resultatet hade var grymt. Så jag ska testa det tror jag.

Ang framdämparna så har jag ju ett par orginalare som är ganska slitna. Dock är det ett par kapade fjädrar till. Ska man köra på dem eller på ett par mjuka sänkfjädrar som sitter på nu? Dom är rätt mjuka men har ingen aning om Nm/mm.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Nova Jörgen »

Magistern skrev:Har kollat lite och fick tips av en bekant om dämpare (bak) av märket AVO. De hade tydligen passat bolt in (typ) på hans 740. Resultatet hade var grymt. Så jag ska testa det tror jag.

Ang framdämparna så har jag ju ett par orginalare som är ganska slitna. Dock är det ett par kapade fjädrar till. Ska man köra på dem eller på ett par mjuka sänkfjädrar som sitter på nu? Dom är rätt mjuka men har ingen aning om Nm/mm.
Du är lustig du...

Du får seriösa faktabaserade tips av mig som hållit på med Dragracing i snart 30 år och är erkänt duktig på detta med chassi biten, ändå så ska du prova så'nt som kanske fungerar för att du hört att...eller för att han sa, si eller så.
Hur många av dom tipsen innehåller en förklaring till varför grejorna är lämpliga eller hur dom är konstruerade för att funka, till att få bra grepp för "dragracing" åka???

Har du tittat på AVO's hemsida??? http://www.avouk.com/
Det ser ut som att inriktningen på produkten är bilar som svänger på bana eller rally...?

Får du låna AVO dämparna är det klart att du ska göra det och se om det funkar bättre än dom som du har sitter på nu. Men att köpa ett par????

Varför inte göra det enkelt för dig och investera i det som är tillverkat för att uppfylla ditt behov, även om det kostar några kronor mer. Det är förmodligen bättre och billigare i längden än att behöva göra investeringen TVÅ gånger.

Ang. framfjädrar så har jag nog nämnt det tidigare i tråden...MJUKA och LÅNGA så du har en massa lagrad energi i fjädern, så hjälper den till att lyfta fronten vid acceleration. För att "förflytta" vikten till bakhjulen.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Kadett4wd »

Att delvis dumförklara någon lär inte hjälpa heller att följa dina råd Jörgen, tänk på det.
'du är lustig du' kan lätt tolkas som att man tycker någon är dum.
En människa blir lätt tvär då, och även om tipsen är korrekta så sätts skygglapparna på och svaren filtreras bort.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Nova Jörgen »

Kadett4wd skrev:Att delvis dumförklara någon lär inte hjälpa heller att följa dina råd Jörgen, tänk på det.
'du är lustig du' kan lätt tolkas som att man tycker någon är dum.
En människa blir lätt tvär då, och även om tipsen är korrekta så sätts skygglapparna på och svaren filtreras bort.

Mvh
Ditt inlägg bevisar i sig att du har helt rätt.

Simon, det var inte min mening att dumförklara dig om du eller nå'n annan tolkade det så. Dåligt ordval av mig. Det var ett försök att tuffa till tonen lite för att påtala hur viktigt det är med rätt sorts stötdämpare. Jag blev väl lite frustrerad när det kändes som att jag inte nådde fram med mitt budskap.

Goda råd här på forumet är något som jag delar ut frivilligt och dom som läser dom är i sin fulla rätt att använda dom eller inte.

Hoppas att det här räcker för att förtydliga mitt ordval.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Magistern »

Nova Jörgen skrev:
Magistern skrev:Har kollat lite och fick tips av en bekant om dämpare (bak) av märket AVO. De hade tydligen passat bolt in (typ) på hans 740. Resultatet hade var grymt. Så jag ska testa det tror jag.

Ang framdämparna så har jag ju ett par orginalare som är ganska slitna. Dock är det ett par kapade fjädrar till. Ska man köra på dem eller på ett par mjuka sänkfjädrar som sitter på nu? Dom är rätt mjuka men har ingen aning om Nm/mm.
Du är lustig du...

Du får seriösa faktabaserade tips av mig som hållit på med Dragracing i snart 30 år och är erkänt duktig på detta med chassi biten, ändå så ska du prova så'nt som kanske fungerar för att du hört att...eller för att han sa, si eller så.
Hur många av dom tipsen innehåller en förklaring till varför grejorna är lämpliga eller hur dom är konstruerade för att funka, till att få bra grepp för "dragracing" åka???

Har du tittat på AVO's hemsida??? http://www.avouk.com/
Det ser ut som att inriktningen på produkten är bilar som svänger på bana eller rally...?

Får du låna AVO dämparna är det klart att du ska göra det och se om det funkar bättre än dom som du har sitter på nu. Men att köpa ett par????

Varför inte göra det enkelt för dig och investera i det som är tillverkat för att uppfylla ditt behov, även om det kostar några kronor mer. Det är förmodligen bättre och billigare i längden än att behöva göra investeringen TVÅ gånger.

Ang. framfjädrar så har jag nog nämnt det tidigare i tråden...MJUKA och LÅNGA så du har en massa lagrad energi i fjädern, så hjälper den till att lyfta fronten vid acceleration. För att "förflytta" vikten till bakhjulen.
Tror inte Jörgen menar nåt illa. Jag har talat med honom vid flertalet tillfällen och ventilerat mina bekymmer ang. dämparna. Det är ju som Jörgen säger; att jag nog borde hålla mig till nåt som är gjort för dragracing för att få optimal verkan på grejjerna.

De här AVO-dämparna som jag blev tipsad om använder bla. Andersson här på forumet i sin 240 och den hängde ju på en jäkligt snabb s2a på gatan här i helgen. Även Johnny Borg har sådana på sin 740 och ska enligt uppgift fungera mycket bra. De har beställt sina via AVOs hemsida och det är mycket möjligt att de bett om dämpare för dragrace. Hur som så fungerar de bra för deras bilar iaf. Jag har ju dock ingen 4-link och det är väl en väsentlig skillnad i sammanhanget.

Det som lockade med AVO-dämparna var ju att slippa tull och moms, eftersom de är i från UK och då redan har allt sånt inräknat via EU. Samt att jag då har ett artikelnummer som jag vet passa typ rakt på med längder osv.

De tipsade om dessa:

DASPA: Coilover 1.9" STÅL 160/105: Öppen och stängd längd, C-C

Dom kostar 150 pund st.

Ska kika närmare på dem. Annars blir det ett par QA1 dubbeljusterbara.

Ang. Dämpare FRAM så är ju 940 orginal 4,5varv, 390lång,155diam,14mm godstjocklek, 30,45Nm/mm.

Men det ser ju förjävligt ut med en hög bil. Mina orginalfjädrar är kapade 2 varv, Hur ska jag leta för att hitta en fjäder som motsvarar en sådan, men mjukare och gör bilen lägre fram? mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Magistern »

Nova Jörgen skrev:
Kadett4wd skrev:Att delvis dumförklara någon lär inte hjälpa heller att följa dina råd Jörgen, tänk på det.
'du är lustig du' kan lätt tolkas som att man tycker någon är dum.
En människa blir lätt tvär då, och även om tipsen är korrekta så sätts skygglapparna på och svaren filtreras bort.

Mvh
Ditt inlägg bevisar i sig att du har helt rätt.

Simon, det var inte min mening att dumförklara dig om du eller nå'n annan tolkade det så. Dåligt ordval av mig. Det var ett försök att tuffa till tonen lite för att påtala hur viktigt det är med rätt sorts stötdämpare. Jag blev väl lite frustrerad när det kändes som att jag inte nådde fram med mitt budskap.

Goda råd här på forumet är något som jag delar ut frivilligt och dom som läser dom är i sin fulla rätt att använda dom eller inte.

Hoppas att det här räcker för att förtydliga mitt ordval.
Självklart tog jag inte illa upp Jörgen! Jag fattar exakt vad du menar! Är lite vilsen i dämparträsket just nu bara. All tid går åt att läsa om olika varianter :thumbright:
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Magistern »

Har hittat ett par fjädrar i den här listan: http://hoftware.com/erally/index.php/biltemafjaedrar


Art nr=67-523. Aktiva varv=5. Längd [mm]=405. Ytter- diameter [mm]=145. Tråd- tjocklek [mm]=12. Fjäder- konstant [N/mm] = 17.4.
(från en golf 1,8)

Orginal 940 framfjäder är ju: 4,5varv, 390mm lång,155mm i diam,14mm godstjocklek, 30,45Nm/mm.


Vad tror ni? Golffjädern är ju både längre och mjukare. Vilket borde resultera i att bilen är lägre i ridehight men fjädrar ur lättare? Det bästa av två världar :thumbright:
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Nova Jörgen »

Hur har det gått med stötdämpare å så'nt??
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Magistern »

Nova Jörgen skrev:Hur har det gått med stötdämpare å så'nt??
Det har väl gått sisådär. Alla strange, qa1 och koni är för stora diametermässigt och kan inte användas i ordinarie upphängning.

Det enda alternativet (om jag ska ha coilovers) är att köpa de där AVO coilisarna. De är inte för dragrace men har ändå justerbara damping och rebound. Snackade med en bekant som kört på sånna på sin 740 dragracebil med gott resultat. Men det allra bästa hade ju vart nåt som är gjort för dragrace liksom.

Men jag har ju gott om tid att undersöka saken, det är ju trots allt inte för ens i vår det är dags:P
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
ac-anton
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: ons aug 14, 2013 3:03 am

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av ac-anton »

Kanske är ute och cyklar helt just nu men en tanke med dina framfjädrar.
Går det inte att ta ett par original fjädrar och värma dem så dem sjunker ihop?
Har ingen koll på vad som händer med "spänsten" i fjärden eller nått men bara en tanke som kom upp när jag läste lite i tråden.
Nån med mer kunskap kanske kan fylla i lite mer konkreta svar :wink:
Användarvisningsbild
ljungqvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön maj 01, 2011 9:49 am
Ort: Avesta/Borlänge

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av ljungqvist »

Magistern fick du tag på några vettiga dämpare?
Skriv svar