Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
Hej.
Jag har väldiga problem med fästet vid dragrace på gatan. Har 500 hjulhästar, zf låda från 525tdi, så jag startar på 2an. Oftast startar jag med launchcontrol men har även provat att bara hålla på varv och då är det ändå samma visa. Tänka dock labba med launchen i nästa helg så man får till det bästa av den. Just nu har jag inte justerat pinjongvinkeln men har gjort egna ställbara stag i bakvagnen så jag kan justera vinkeln.
I övrigt har jag Bilstein sprint och jamex sänkfjädrar bak. Full inredning, dock rensad skuff men med orginaltank.
Kör på 26" höga 9" breda hoosier dragslicks på 9" breda plåtisar.
På gatan kör jag med 0,65bars tryck kalla, När jag sedan värmer så går det upp till 0,75-0,8 bar ca.
Frågor:
Hur borde jag ställa kardanen? Hur många graders vinkel liksom?
Vad mer borde jag göra? Sandsäckar i skuffen?
Vad kör ni med för fjädrar, ni som har bra grepp?
Alla tips är välkomnade! Tack!
Jag har väldiga problem med fästet vid dragrace på gatan. Har 500 hjulhästar, zf låda från 525tdi, så jag startar på 2an. Oftast startar jag med launchcontrol men har även provat att bara hålla på varv och då är det ändå samma visa. Tänka dock labba med launchen i nästa helg så man får till det bästa av den. Just nu har jag inte justerat pinjongvinkeln men har gjort egna ställbara stag i bakvagnen så jag kan justera vinkeln.
I övrigt har jag Bilstein sprint och jamex sänkfjädrar bak. Full inredning, dock rensad skuff men med orginaltank.
Kör på 26" höga 9" breda hoosier dragslicks på 9" breda plåtisar.
På gatan kör jag med 0,65bars tryck kalla, När jag sedan värmer så går det upp till 0,75-0,8 bar ca.
Frågor:
Hur borde jag ställa kardanen? Hur många graders vinkel liksom?
Vad mer borde jag göra? Sandsäckar i skuffen?
Vad kör ni med för fjädrar, ni som har bra grepp?
Alla tips är välkomnade! Tack!
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
Spinner det direkt från start eller en bit ut?
Nu är jag absolut ingen expert på området men jag tror att en del turbobilar har grepp problem pga för låg effekt. Ett slicks behöver en "chock" för att greppa.
Så det jag menar är att greppar det till lite i starögonblicket och sedan släpper när turbotrycket kommer, tror jag det hade funkat om det varit mer effekt ifrån början.
Nu är jag absolut ingen expert på området men jag tror att en del turbobilar har grepp problem pga för låg effekt. Ett slicks behöver en "chock" för att greppa.
Så det jag menar är att greppar det till lite i starögonblicket och sedan släpper när turbotrycket kommer, tror jag det hade funkat om det varit mer effekt ifrån början.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
Det spinner direkt, hela tvåan men även på 3an.anglia-61 skrev:Spinner det direkt från start eller en bit ut?
Nu är jag absolut ingen expert på området men jag tror att en del turbobilar har grepp problem pga för låg effekt. Ett slicks behöver en "chock" för att greppa.
Så det jag menar är att greppar det till lite i starögonblicket och sedan släpper när turbotrycket kommer, tror jag det hade funkat om det varit mer effekt ifrån början.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
Hej.Magistern skrev:Hej.
Jag har väldiga problem med fästet vid dragrace på gatan. Har 500 hjulhästar, zf låda från 525tdi, så jag startar på 2an. Oftast startar jag med launchcontrol men har även provat att bara hålla på varv och då är det ändå samma visa. Tänka dock labba med launchen i nästa helg så man får till det bästa av den. Just nu har jag inte justerat pinjongvinkeln men har gjort egna ställbara stag i bakvagnen så jag kan justera vinkeln.
I övrigt har jag Bilstein sprint och jamex sänkfjädrar bak. Full inredning, dock rensad skuff men med orginaltank.
Kör på 26" höga 9" breda hoosier dragslicks på 9" breda plåtisar.
På gatan kör jag med 0,65bars tryck kalla, När jag sedan värmer så går det upp till 0,75-0,8 bar ca.
Frågor:
Hur borde jag ställa kardanen? Hur många graders vinkel liksom?
Vad mer borde jag göra? Sandsäckar i skuffen?
Vad kör ni med för fjädrar, ni som har bra grepp?
Alla tips är välkomnade! Tack!
1.För att få skapligt grepp på gatan krävs det Dragracing anpassade däck t.ex. slicks eller liknande ( det har du)
2.Stötdämpare avsedda för dragracing minst enkeljusterbara. Både i bak och framvagn. Detta är mycket viktigt för fästet. Dina bilstein är helt odugliga till detta, dom är gjorda för väghållning i kurvor och fungerar helt annorlunda än vad en "dragracingbil" behöver.
3. Fjädrarna behöver vara mjuka och långa, så att dom sjunker ihop mycket när bilen är i ride hight. Då får du en massa lagrad energi i fjädern som hjälper däcken att få bättre grepp. Hårda korta fjädrar är INTE bra för raktfram fäste.
4. Framvagnen ska vara så att den lätt fjädrar ut (upp) vid acc. för att hjälpa till att "förskjuta" vikten bakåt i bilen. OBS! kolla så du inte får en massa bump steer då självstyr bilen. Klart obehagligt och jättefarligt i höga farter.
5. Nu är det dags att börja titta på bakvagnsstagens vinklar och infästningspunkter. Nu börjar det bli lte komplicerat med bilens centrala tyngdpunkt, viktfördelning, och stagens infästningspunkter samt deras tänkta skärningspunkter.
6. Pinjongvinkeln. Det viktigaste här är att du har så lite vinkel som möjligt på knutkorsen. Samt att vevaxelns förlängda linje bakåt och pinjongens förlängda axellinje framåt är paralella med varandra, då undviker man påfrestande vibrationer och brytningar i drivlinan.
Punkt 1 2 och 3 är dom absolut viktigaste bitarna att börja med för att få någorlunda fäste med en DR-bil.
En sak till att tänka på, dom flesta åker med alldeles för lågt lufttryck i sina dragracingdäck. På så små däck så behöver du förmodligen ha minst 1 bar för att däcket ska orka bära upp bilens vikt i startögonblicket. Har du för lågt tryck så skrynklar sig däcket för mycket och mitten på slitbanan börjar bukta inåt i däcket och tappar alltså greppet mot underlaget.
Vikt i bak är en bra ide att testa med ta lite i taget och se vad som händer ( börja med ca 20 kg )
Hoppas att det här är till nå'n hjälp.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
bra svar
ett halv hårt slit i kofongaren fram ska resultera att man lyfter bilen 5-10cm. slutkörda dämpare och fjädrar är bra om inte budjeten tilåter justerbara. sänk inte heller bilen för mycket fram på gatan. som sagt väghålningen blir lite lidande så försök inte köra 230km/t på en krokig väg bara.
sen låt en polare filma med en kamera i slowmotion läge snett bakifrån så ser man vad som händer. typ som denna http://www.youtube.com/watch?v=lWQ6C58xLbc
tråden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=23&t=57640
ett halv hårt slit i kofongaren fram ska resultera att man lyfter bilen 5-10cm. slutkörda dämpare och fjädrar är bra om inte budjeten tilåter justerbara. sänk inte heller bilen för mycket fram på gatan. som sagt väghålningen blir lite lidande så försök inte köra 230km/t på en krokig väg bara.
sen låt en polare filma med en kamera i slowmotion läge snett bakifrån så ser man vad som händer. typ som denna http://www.youtube.com/watch?v=lWQ6C58xLbc
tråden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=23&t=57640
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
Tack för ett utförligt svar! Men vad föreslår ni att jag ska köra med för dämpare i bak då? Jag är ute efter nåt som funkar rätt universiellt. Nu när man gått och investerat i bilstein runt om vill man ju inte byta, men måste jag så måste jag Mina mjuka sänkfjädrar går dock ihop rätt mkt och är ganska långa. Bilen är lite högre i fram än bakNova Jörgen skrev:Hej.Magistern skrev:Hej.
Jag har väldiga problem med fästet vid dragrace på gatan. Har 500 hjulhästar, zf låda från 525tdi, så jag startar på 2an. Oftast startar jag med launchcontrol men har även provat att bara hålla på varv och då är det ändå samma visa. Tänka dock labba med launchen i nästa helg så man får till det bästa av den. Just nu har jag inte justerat pinjongvinkeln men har gjort egna ställbara stag i bakvagnen så jag kan justera vinkeln.
I övrigt har jag Bilstein sprint och jamex sänkfjädrar bak. Full inredning, dock rensad skuff men med orginaltank.
Kör på 26" höga 9" breda hoosier dragslicks på 9" breda plåtisar.
På gatan kör jag med 0,65bars tryck kalla, När jag sedan värmer så går det upp till 0,75-0,8 bar ca.
Frågor:
Hur borde jag ställa kardanen? Hur många graders vinkel liksom?
Vad mer borde jag göra? Sandsäckar i skuffen?
Vad kör ni med för fjädrar, ni som har bra grepp?
Alla tips är välkomnade! Tack!
1.För att få skapligt grepp på gatan krävs det Dragracing anpassade däck t.ex. slicks eller liknande ( det har du)
2.Stötdämpare avsedda för dragracing minst enkeljusterbara. Både i bak och framvagn. Detta är mycket viktigt för fästet. Dina bilstein är helt odugliga till detta, dom är gjorda för väghållning i kurvor och fungerar helt annorlunda än vad en "dragracingbil" behöver.
3. Fjädrarna behöver vara mjuka och långa, så att dom sjunker ihop mycket när bilen är i ride hight. Då får du en massa lagrad energi i fjädern som hjälper däcken att få bättre grepp. Hårda korta fjädrar är INTE bra för raktfram fäste.
4. Framvagnen ska vara så att den lätt fjädrar ut (upp) vid acc. för att hjälpa till att "förskjuta" vikten bakåt i bilen. OBS! kolla så du inte får en massa bump steer då självstyr bilen. Klart obehagligt och jättefarligt i höga farter.
5. Nu är det dags att börja titta på bakvagnsstagens vinklar och infästningspunkter. Nu börjar det bli lte komplicerat med bilens centrala tyngdpunkt, viktfördelning, och stagens infästningspunkter samt deras tänkta skärningspunkter.
6. Pinjongvinkeln. Det viktigaste här är att du har så lite vinkel som möjligt på knutkorsen. Samt att vevaxelns förlängda linje bakåt och pinjongens förlängda axellinje framåt är paralella med varandra, då undviker man påfrestande vibrationer och brytningar i drivlinan.
Punkt 1 2 och 3 är dom absolut viktigaste bitarna att börja med för att få någorlunda fäste med en DR-bil.
En sak till att tänka på, dom flesta åker med alldeles för lågt lufttryck i sina dragracingdäck. På så små däck så behöver du förmodligen ha minst 1 bar för att däcket ska orka bära upp bilens vikt i startögonblicket. Har du för lågt tryck så skrynklar sig däcket för mycket och mitten på slitbanan börjar bukta inåt i däcket och tappar alltså greppet mot underlaget.
Vikt i bak är en bra ide att testa med ta lite i taget och se vad som händer ( börja med ca 20 kg )
Hoppas att det här är till nå'n hjälp.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
Hej jag bytte från original till bilstein dämpare o andra fjädrar på min gamla 940. innan så greppade det rätt bra men va ostabil efter greppade det katastrof men det gick och svänga istället. så prova begagnade original dämpare och fjädrar bak från en 940 ltt. fjädrarna är lite mjukare än turbo modellen och kostar inte så mycket på skroten. testa kanske funkar bra för dig eller fråga whiplash grabbarna vad dom kör med på deras 940
Stahl
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
Om du menar allvar med ditt raktfram åka...köp dom dyraste BAKstötdämparna du INTE har råd med.Magistern skrev: Tack för ett utförligt svar! Men vad föreslår ni att jag ska köra med för dämpare i bak då? Jag är ute efter nåt som funkar rätt universiellt. Nu när man gått och investerat i bilstein runt om vill man ju inte byta, men måste jag så måste jag Mina mjuka sänkfjädrar går dock ihop rätt mkt och är ganska långa. Bilen är lite högre i fram än bak
D.v.s. tycker du att du har råd med en lite enklare modell men sneglar på dom som är snäppet bättre och dyrare...töm spargrisen, sälj fruns alla skor, gå till pantbanken å sälj den där hemska tavlan du ärvde av mormor... ja du förstår nog vad jag menar, lös problemet Ta dig råd till dom dyrare/bättre bakstötdämparna. Du kommer inte ångra dig, för dom är så viktiga för att få det att fungera BRA!
Fjädrar det kan man experimentera med olika begagnade modeller eller vad du nu kan hitta. Min erfarenhet är att undvika fjädrar med progresiv fjäder konstant, det brukar bli konstigt...
Prova med en längre och mjukare fjäder i fram som gör bilen lägre. Men se till att fjädern hjälper till att lyfta bilen i fram HELA vägen vid utfjädring.
Dragracing stötdämpare finns det många olika fabrikat att välja på: ÖHLINS, PENSKE, AFCO, SANTHUFF det är dom RIKTIGT DYRA grejorna, eller KONI-SPA1, STRANGE, Vari-Shocks, QA1, RANCHO,( och några till som jag säkert glömt ) det är bra grejor som vi vanliga människor kanske kan ta oss råd med. Sen finns det en massa snikmodeller som är mycket billiga och något, men inte mycket bättre än ett par gamla cykelpumpar i plast. Dom kan man faktiskt strunta i, om du inte råkar få ett par gratis
Så min rekomendation är minst ett par enkeljusterbara KONI-SPA1or dom måste man visserligen demontera för att kunna justera. Men dom funkar väldigt bra med tanke på priset. Vill du göra livet lite lättare för dig då väljer du STRANGE, QA1 eller Vari-Shock, dom går att justera med en ratt utanpå stötdämparen finns både enkel och dubbeljusterbara ( det är nu du ska tömma spargrisen och gå till pantbanken för att kunna köpa ett par dubbeljusterbara )
Jag har använt både KONI och STRANGE dämpare och är nöjd med båda typerna.
Nu har jag delat ut en massa goda råd. Men det är bara början på ett väl fungerande chassi.
Så nu blir det lite "smygreklam"
Det är skitfränt med mycket motoreffekt i bromsbänken eller hästar på bakhjulen i "rullarna"
MEN...det är hur mycket av den effekten ni använder för att sätta fart på bilen som avgör hur fort ni kommer till mål
SÅ TAPPA INTE GREPPET...behöver ni hjälp med chassit ( raktfram-åka givetvis ) skicka ett PM eller ett mail via min hemsida.
(tycker nå'n moderator att jag gjorde ett litet övertramp nu så får ni städa bort dom två sista styckena)
Ha de'
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
gör man bara fina inlägg som du jörgen så får man göra reklam
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... ts_id=5241
Hur funkar sådana till lite rakt fram åka? Tillkommer ju fjädrar men ok pris?
Hur funkar sådana till lite rakt fram åka? Tillkommer ju fjädrar men ok pris?
johan freiman
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
Förmodligen inte alls.freiman skrev:http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... ts_id=5241
Hur funkar sådana till lite rakt fram åka? Tillkommer ju fjädrar men ok pris?
En Dragracing stötdämpare ska ta hand om en MASSA kraft och moment i själva startögonblicket och kontrollera rörelsen i bak och framvagn, för att ge bästa grepp för slicksen/däcken. Efter det så färdas bilen på ett förhållandevis slätt underlag rakt fram.
En Rallystötdämpare...ja det är inte så svårt att tänka sig vad den ska klara av. Att hålla kvar hjulen mot ett synnerligen ojämt underlag i höga hastigheter och dessutom på en bil som svänger.
Dom har altså helt olika uppgifter och till följd av detta helt olika uppbyggnad i ventilsystem m.m.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
det finns nog inga färdiga volvo940 fram dragrace dämpare men jag tror man kan komma runt det om man punkterar en orginal dämpare sen monterar man en utvändig universial modäll där. jag har så på min vega och bmw 02 peter i sävar har haft sån modell också. fungerar bra och blir lätt skruvat.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
Hmmm...känns som att jag får läsa på lite , det borde gå att bygga om funktionen/ventilerna i en stötdämpare så att den funkar till det man vill. Problemet är nog att man måste ha en så'n här också så att det går att kolla vad och hur det man gjort fungerar.Jens Gustavsson skrev:det finns nog inga färdiga volvo940 fram dragrace dämpare men jag tror man kan komma runt det om man punkterar en orginal dämpare sen monterar man en utvändig universial modäll där. jag har så på min vega och bmw 02 peter i sävar har haft sån modell också. fungerar bra och blir lätt skruvat.
http://www.intercomp-racing.com/Product ... TS_957.cfm
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
Nova Jörgen skrev:Om du menar allvar med ditt raktfram åka...köp dom dyraste BAKstötdämparna du INTE har råd med.Magistern skrev: Tack för ett utförligt svar! Men vad föreslår ni att jag ska köra med för dämpare i bak då? Jag är ute efter nåt som funkar rätt universiellt. Nu när man gått och investerat i bilstein runt om vill man ju inte byta, men måste jag så måste jag Mina mjuka sänkfjädrar går dock ihop rätt mkt och är ganska långa. Bilen är lite högre i fram än bak
D.v.s. tycker du att du har råd med en lite enklare modell men sneglar på dom som är snäppet bättre och dyrare...töm spargrisen, sälj fruns alla skor, gå till pantbanken å sälj den där hemska tavlan du ärvde av mormor... ja du förstår nog vad jag menar, lös problemet Ta dig råd till dom dyrare/bättre bakstötdämparna. Du kommer inte ångra dig, för dom är så viktiga för att få det att fungera BRA!
Fjädrar det kan man experimentera med olika begagnade modeller eller vad du nu kan hitta. Min erfarenhet är att undvika fjädrar med progresiv fjäder konstant, det brukar bli konstigt...
Prova med en längre och mjukare fjäder i fram som gör bilen lägre. Men se till att fjädern hjälper till att lyfta bilen i fram HELA vägen vid utfjädring.
Dragracing stötdämpare finns det många olika fabrikat att välja på: ÖHLINS, PENSKE, AFCO, SANTHUFF det är dom RIKTIGT DYRA grejorna, eller KONI-SPA1, STRANGE, Vari-Shocks, QA1, RANCHO,( och några till som jag säkert glömt ) det är bra grejor som vi vanliga människor kanske kan ta oss råd med. Sen finns det en massa snikmodeller som är mycket billiga och något, men inte mycket bättre än ett par gamla cykelpumpar i plast. Dom kan man faktiskt strunta i, om du inte råkar få ett par gratis
Så min rekomendation är minst ett par enkeljusterbara KONI-SPA1or dom måste man visserligen demontera för att kunna justera. Men dom funkar väldigt bra med tanke på priset. Vill du göra livet lite lättare för dig då väljer du STRANGE, QA1 eller Vari-Shock, dom går att justera med en ratt utanpå stötdämparen finns både enkel och dubbeljusterbara ( det är nu du ska tömma spargrisen och gå till pantbanken för att kunna köpa ett par dubbeljusterbara )
Jag har använt både KONI och STRANGE dämpare och är nöjd med båda typerna.
Nu har jag delat ut en massa goda råd. Men det är bara början på ett väl fungerande chassi.
Så nu blir det lite "smygreklam"
Det är skitfränt med mycket motoreffekt i bromsbänken eller hästar på bakhjulen i "rullarna"
MEN...det är hur mycket av den effekten ni använder för att sätta fart på bilen som avgör hur fort ni kommer till mål
SÅ TAPPA INTE GREPPET...behöver ni hjälp med chassit ( raktfram-åka givetvis ) skicka ett PM eller ett mail via min hemsida.
(tycker nå'n moderator att jag gjorde ett litet övertramp nu så får ni städa bort dom två sista styckena)
Ha de'
Okej. Asså jag hajjar att man kan komma skitlångt med ett par special-dragracedämpare. Jag är tyvärr fattig student och behöver således dämpare som kostar skitlite Vad ska jag tjacka för nåt i dämpar- & fjäderväg som är beprövat för att få lite bättre grepp?
Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes
Mitt förslag till en BRA budgetlösning...Magistern skrev: Okej. Asså jag hajjar att man kan komma skitlångt med ett par special-dragracedämpare. Jag är tyvärr fattig student och behöver således dämpare som kostar skitlite Vad ska jag tjacka för nåt i dämpar- & fjäderväg som är beprövat för att få lite bättre grepp?
Mvh
Montera ett par billiga beg. halvslut stötdämpare fram, helst inte gastryckdämpare. Eventuellt exprimentera med lite olika sorters framfjädrar tills du får ett bra lyft i fram när du drar iväg.
Du kan experimentera med bakfjädrar också. Det är bara att vara lite kreativ...använda måttstock och skjutmått. Leta på skroten eller i polarnas diverse högar...spiralfjädrar ligger det å dräller lite varstans. Provtrycka fjädrarna kan du göra på en badrumsvåg t.ex. så ser du vad dom har för fjäderkonstant.
Satsa på ett par enkeljusterbara KONI SPA1or i bak. Dom kostar en dryg tusenlapp styck. Det borde gå att hitta en modell på dämpare som är liknande Volvons bakdämpare i infästning och längd.
Det är väl ögla både uppe och nere på volvon??? Det går att anpassa infästningen om du inte kan hitta ett par som stämmer exakt.
OBS!!! Det är MYCKET viktigt att du väljer ett par BAKstötdämpare för montering i bak då dom har helt annorlunda funktion och kalibrering än framstötdämparna.
När man monterar stötdämpare för DRAGRACING (raktfram-åka) så ska 60% av stötdämparens slaglängd vara tillgänglig för returrörelsen och 40% för kompressions rörelsen.
Kolla sidan 19 längst ner till höger i det här dokumentet:
http://www.koni-na.com/pdfcatalogs/KONI ... atalog.pdf
läs gärna vidare några sidor till 14, 20 och 21.
Mer budgetlösning än så finns nog inte...för köper du nå't annat är det förmodligen att "kasta pengar i sjön"
Kämpa på nu
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan