Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Magistern »

Låter bra det! Men finns det ingen chans att jag kan behålla mina dämpare fram som de är nu? Jag svänger ju lite med bilen imellanåt också Så nån sorts kompromiss hade vart trevligt:)
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Nova Jörgen »

Näee...det brukar inte funka alls.

I MYCKET korta drag. det som händer är att du i själva startögonblicket ska "plantera" eller slå fast däcken mot underlaget så att chassits krafter kan få fronten att resa sig. På det viset får du en "viktförskjutning" bakåt och större tryck på bakdäcken. Samtidigt ska stötdämparna bak hjälpa till att hålla däcket "planterat" mot underlaget.

Det är här många tror att bilen ska sätta sig i bak, men det är i dom flesta fall helt fel. Du får mycket högre tryck på bakhjulen om momentstagen i bakvagnen trycker upp karossen och då samtidigt pressar ner hjulen mot underlaget. Även detta en mycket förenklad beskrivning.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av therealpinto »

Min, återigen någon begränsade, erfarenhet är att en budgetlösning som kan fungera hyfsat för att både köra lite dragracing och gata utan att behöva byta stötdämpare fram, är justerbara dämpare.

Med typ GAZ eller andra lite billigare dämpare som har ganska stort justerområde kan man ofta få till det någorlunda för dragrace med dämparna mjuka, så är det bara att klicka på mer dämpning för gatåka sedan. Det kommer inte bli optimalt men kanske bättre...

Ska man kompromissa och ha en bil som funkar både på stripp, gata och svänga så brukar man få pruta bort lite egenskaper i alla kanter liksom.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Magistern »

therealpinto skrev:Min, återigen någon begränsade, erfarenhet är att en budgetlösning som kan fungera hyfsat för att både köra lite dragracing och gata utan att behöva byta stötdämpare fram, är justerbara dämpare.

Med typ GAZ eller andra lite billigare dämpare som har ganska stort justerområde kan man ofta få till det någorlunda för dragrace med dämparna mjuka, så är det bara att klicka på mer dämpning för gatåka sedan. Det kommer inte bli optimalt men kanske bättre...

Ska man kompromissa och ha en bil som funkar både på stripp, gata och svänga så brukar man få pruta bort lite egenskaper i alla kanter liksom.

Gustaf
Okej. Har du några tips på prisvärda ställbara dämpare fram? Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av therealpinto »

Vi har kört GAZ i massa Fordar, jag tycker de har rätt bra förhållande mellan pris och prestanda. Men jag tror inte de har modellanpassat till Volvo, däremot finns ju sådant som kanske går att anpassa.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Jens Gustavsson »

bara för att de är ställbara så blir de inte automatiskt bra dragrace dämpare tyvärr. riktigt mjuka (lång milare) orginalare fungerar nog mycket bättre än sådana banrace dämpare.

som jag skrev tidigare utanpå liggande är mest kompromisslösa någorlunda billiga lösningen. går fort att byta till mer väghålning också om man är intresserad av sånt.

ska bilen vinna starter bland lite värre street race bilar så måste man va kompromiss lös annars får man bara en bil som är halv kass på allt :)
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Nova Jörgen »

Jens Gustavsson skrev:bara för att de är ställbara så blir de inte automatiskt bra dragrace dämpare tyvärr. riktigt mjuka (lång milare) orginalare fungerar nog mycket bättre än sådana banrace dämpare.

som jag skrev tidigare utanpå liggande är mest kompromisslösa någorlunda billiga lösningen. går fort att byta till mer väghålning också om man är intresserad av sånt.

ska bilen vinna starter bland lite värre street race bilar så måste man va kompromiss lös annars får man bara en bil som är halv kass på allt :)
Jens du slår huvudet på spiken!!!!

Vi vänder på resonemanget.
Min gamla Dragracing Nova, med orginal fram och bakvagnsupphägning (bladfjädrar i bak, dubbla A-armar i fram ) dessa hjulupphägningar är tacksamma att modifiera för raktframåka och få det att fungera MAXIMERAT BRA för strippen. Det har jag gjort med ganska enkla medel. Men den enskilt viktigaste komponenten för att få det bra var stötdämparna.

460hk 1490kg 1.52 i 60 fot, 11.24/189 km/h. Samt om man ansträngde sig lite så lyfte den framhjul på gatan.

Om jag skulle skruva dit fälgar med R-däck och justera om stötdämparna är det någon av er som tror att den skulle fungera BRA att köra Banracing, superstage eller time attack med. Jag skulle nog ta mig runt banan men dom flesta som tittade på skulle vara halvdöda i skrattkramper när den hasade omkring och förmodligen lade sig på sidan om jag vred på ratten när det gick fortare än 50km/h.

Vad jag menar med detta är att man ska inte tro att det går att få en bil med ett "modernt" chassi gjort för bra komfort och väghållning att fungera BRA i Street/Dragracing evenemang utan att göra ganska stora modifieringar. Särskilt inte att kompromissa med dom absolut viktigaste komponenterna i chassit.

Om jag förstog trådskaparen rätt så var han ute efter att få bra grepp så han kunde bli konkurenskraftigare på streetrace evenemang, då finns det inga genvägar!

Det kanske är så enkelt att jag har en annorlunda uppfattning en dom flesta andra vad som är bra grepp
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av therealpinto »

Ni har helt rätt men om man vill ha en bil som "duger" till att åka på gata, köra lite inspirerat när det svänger och samtidigt åka hyfsade tider på strippen så är det som sagt min erfarenhet att man kan klara det med justerbara stötdämpare som INTE är avsedda för dragracing.

En allroundbil blir ju per definition inte bäst på något men kanske inte heller sämst på något. Min egen Capri kunde samma säsong köra 11.99 på strippen som den var snabbast i konbana vid något tillfälle. Enda justeringen mellan de olika disciplinerna var däck och klick på dämparna. Det är ingen extrem bil på något sätt men vissa av oss tycker att det är roligare än att vara bäst på dragracing ;-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite att jämföra imot (940:n)jag åkte 1.49 med min 142;a med turbo B20 med standard chassi stort sätt bara mixter med olika snik dämpare, fjädrar och bakdäck. då hadde jag 10.5" MT sliks.

bästa ET va nått år senare med 8.7" dot MT däck 10.61/204 eller nått i närheten ca 1.56 då i 60 fot.
effekten va med ca 1.7bar 430whp hos motornord på den setupen. bilen vikt 1130kg race vikt.
jag åkte också 6.88 på blackrace på asfalt utan prepning :thumbright: spann lite på alla växlar men det suger ändå hyffsat i däcken.

jag besiktade bilen i exakt det skicket med DOT däcken och allt bara lite mer luft i dem så mönstret syndes bättre :) jag är inte intresserad av att sladda i kurvor eller köra fort i trafik. perfekt fjädrigs konfort och bättre väghålning än en standard 142:a iallafall :thumbright:
med det man lärt sig på senare tid så skulle den bilen gå att få betydligt snabbare med men nu är den ut klassad ur dragrace reglementet så det blir nog inte så mycket mer tid kort med den utan att man bygger en helt ny båge iallafall.

mvh jens
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Magistern »

http://www.myranesracing.com/store/prod ... oduct=1053

Hittade dessa dämpare. Någon som vet hur mjuka de är på mjukaste läget, samt hur hårda de är på hårdaste?

Tror ni att man kan förvänta sig nån skillnad mot mina bilstein sprint-dämpare?
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Nova Jörgen »

Magistern skrev:http://www.myranesracing.com/store/prod ... oduct=1053

Hittade dessa dämpare. Någon som vet hur mjuka de är på mjukaste läget, samt hur hårda de är på hårdaste?

Tror ni att man kan förvänta sig nån skillnad mot mina bilstein sprint-dämpare?
Ring och fråga återförsäljaren, det går säkert att få ett Dyno protokoll. Både på dom här och dina Bilstein dämpare så kan du jämföra.

Frågan kvarstår dock...är det för att få bättre fäste rakt fram??

Även GAZ dämparna går att beställa med kalibrering/funktion för Dragracing, om det görs direkt vid köpet så kostar det inget extra står det på tillverkarens hemsida.

Om jag läste produktinformationen rätt så justeras både kompresion och retur samtidigt på dom dämparna du länkade till. Samt att dom var kalibrerade för väghållning banracing. Dom flesta enkeljusterbara dragracingdämpare har bara justering på returen och en fast kalibrering på kompresionen.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av therealpinto »

GAZ brukar skicka med dämpkurva med sina dämpare. Det är många justerlägen och rätt stor skillnad mellan "lösast" och "hårdast" men som sagt, be Myranes eller GAZ direkt om kopia på en kurva så kan ju någon klok person bedöma dem.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Magistern »

Nova Jörgen skrev:
Även GAZ dämparna går att beställa med kalibrering/funktion för Dragracing, om det görs direkt vid köpet så kostar det inget extra står det på tillverkarens hemsida.
Okej. Hur funkar detta? Är det en funktion som gör en "vanlig" dämpare mer anpassad för dragrace, som man sedan kan justera bort, eller menar du att de kan bygga en dämpare som lämpar sig för dragrace enbart.

Myranes skrev att det var mycket stor skillnad mellan hårdaste och mjukaste btw
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Nova Jörgen »

Magistern skrev:
Nova Jörgen skrev:
Även GAZ dämparna går att beställa med kalibrering/funktion för Dragracing, om det görs direkt vid köpet så kostar det inget extra står det på tillverkarens hemsida.
Okej. Hur funkar detta? Är det en funktion som gör en "vanlig" dämpare mer anpassad för dragrace, som man sedan kan justera bort, eller menar du att de kan bygga en dämpare som lämpar sig för dragrace enbart.

Myranes skrev att det var mycket stor skillnad mellan hårdaste och mjukaste btw
Jag tror att jag redan har förklarat tidigare att det inte enbart handlar om att stötdämparen är hård eller mjuk. Det är HELT olika egenskaper på kalibreringen i en stötdämpare beroende på vad den skall användas till. Jag anser mig som lite nybörjare på det här med stötdämpare, så någonstans kanske jag har fel i min förklaring. En stötdämpare som ska sitta fram på en dragracingbil t.ex. är gjord så att den dras isär ( returen ) enkelt men att den dämpar rörelsen mer i förhållande till hastigheten på rörelsen. Detta för att få en kontrollerad rörelse fram som inte stör chassits funktion i bak och slår loss bakdäcken. Medans kompresionen är gjord så att rörelsen tillbaka ska vara enkel så att fronten kommer tillbaka ner i normal höjd för att minska luftmotståndet och ge god kontroll på styrningen.

Bakstötdämparen fungerar annorlunda. Den Minskar dämpningen på returen vid snabba rörelser det är för att den inte ska bli stenhård när man släpper kopplingen eller trans braken. Kompresionen däremot är ganska hård för att bibehålla hjulens tryck mot underlaget så länge som det behövs.
På en dubbeljusterbar dragracing dämpare kan man sedan justera dämpningen på dessa två egenskaper, men det blir inte en sportstötdämpre för att man justerar den.

Medans en sportstötdämpares uppgift är att hålla hjulet kvar mot underlaget som inte är slätt som en dragstripp, för bästa möjliga styr och bromsförmåga dessutom med någon form av åk-komfort kvar. Det kräver som sagt en helt annorlunda kalibrering. Eftersom jag är dragracing inriktad så har jag inte lärt mig alla detaljer kring detta utan bara läst och konstaterat att funktionen var helt annorlunda.

Så för att svara på din fråga, det är förmodligen en stötdämpare som är anpassad för ändamålet d.v.s. Dragracing i huvudsak.

Det går kanske att använda GAZ dämparen i grundutförande och få till en mindre dålig funktion för raktfram racing än med dina Bilstein dämpare.

Vart efter jag lär mig mer om stötdämpare så inser jag att det är komplicerade grejor jag vet alldeles för lite om...och en mycket viktig komponent i hjulupphägningen för att få ett fordon att fungera som det är tänkt.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Dåligt grepp vid dragrace (volvo 940), tips sökes

Inlägg av Magistern »

Har nu fått tag i ett par original Biltemadämpare. En bekant hade bytt ut oljan på dem till motorolja 10w40 men misstänker att han haft i lite lite olja i den ena så den är väldigt mjuk och beter sig helt annorlunda än den andra.

Vad rekommenderar ni för olja för dragrace? Dom är ganska så stöddiga som de är nu ( den som funkar) Nå tips på oljor vore bra:)

Tack!
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Skriv svar