Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Modifieringar och tips
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av wille91_ »

Verkar ha fått det att fungera nu, var och pratade med en lokal rally åkare och han hade provat ett liknande stag fast med en led framvid som ett fjäderhänke.
Lånade med hans stag och mätte lite och började fundera.
Det resulterade i att jag svetsade en liknande 4-link låda där momentstaget sitter,
Körde upp ett hål med hålsågen där dom 2 stagen går ihop och svetsade i en hylsa, den hänger i något liknande ett fjäder hänke så den kan leda fram och tillbaka lite, körde på Malmö raceway i helgen och bilen kändes bra och allt höll utan att vika sig eller se ansträngt ut:) Tackar för all hjälp:)
//William
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av loop »

Jag skulle vilja veta mer om 3-link allmänt. Håller på att montera en 1031 på min Taunus 72 och funderar på om det är enklare och bättre med trelänk än att bygga fästen för original k-länk.
Detta ska vara en trelänk på en Taunus
Bild
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av MattiasH »

wille91_ skrev:Verkar ha fått det att fungera nu, var och pratade med en lokal rally åkare och han hade provat ett liknande stag fast med en led framvid som ett fjäderhänke.
Lånade med hans stag och mätte lite och började fundera.
Det resulterade i att jag svetsade en liknande 4-link låda där momentstaget sitter,
Körde upp ett hål med hålsågen där dom 2 stagen går ihop och svetsade i en hylsa, den hänger i något liknande ett fjäder hänke så den kan leda fram och tillbaka lite, körde på Malmö raceway i helgen och bilen kändes bra och allt höll utan att vika sig eller se ansträngt ut:) Tackar för all hjälp:)
Du hade alltså byggt så momentstaget var fixerat i framkant i alla plan? upp/ner, ut/in, höger/vänster?
Det är viktigt att det kan röra sig i längsled där fram, det hade du märkt om du provat hissa bakvagn upp och ner och kollat så du inte hade några brytningar.

Såhär kan det tex se ut
Bild
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av wille91_ »

Nej det såg ut som ditt men en 25mm axel. Det satt i orginalhålet i karossen men ett länklager som det ledade i och gled fram och tillbaka i.
Men det gick inte ha grövre axel i hålet för det fanns inga grövre lager som passade i hålet.
Den axeln gick tvär av när jag körde 560+whp 10,5" slicks på klistrad bana.
Jag ska se om jag kan ladda upp en bild på min lösning nu för den är bra mycket kraftigare i kaross infästningen:)
//William
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av therealpinto »

loop, det där är inte trelänk utan snarare en wishbonelösning. Det kallas också A-arm eller A-frame. Som det är byggt på bilden finns det flera nackdelar.

A-armen eller wishbone blir det som styr axeln i sidled (istället för panhardstag), och när det ligger ovanpå axeln får man ett högt rollcentrum (det hamnar i "kulleden" ovanpå klumpen. Dessutom verkar inte övre och undre stagen vara parallella och lika långa.

Googla 3-link så hittar du nog en del intressant. Factory Five Racing har som sagt en väl fungerande variant i sina Cobrakit:

Bild

Just den varianten har övre länken förskjuten bakåt för att ge plats i sittbrunnen (annars har man staget mellan förare och passagerare i en Cobra). Samma tanke kan användas i en vanlig bil men det är bättre att ha stagen mer i "liv".

Bild

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av loop »

Så med en Volvo 1031 så kan man använda fästet på klumpen för ett stag framåt och sen komplettera med ett panhardstag? Är det tvunget med nåt ledlager på det övre staget eller duger en kraftig gummibussning?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av The »

För oss hemmapulare är gummibussningar förbaskat bra saker. Bygga stumt är att be om problem :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av therealpinto »

Så kan man göra men man ska tänka på att det ensamma övre staget ska klara samma last som de båda övre stagen i en fyrlänk. Dubbelt så hög last alltså = bygg dubbelt så kraftigt.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av Magistern »

Jag gjorde bara en hylsa med 2 öron och slog i, drog fast med genomgående bult och det verkar hålla för mig. Har också gjort en kralligare variant av bakaxelstaget, dock med m20 uniballs
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av wille91_ »

Här kommer lite fler funderingar ang bakvagnen på Volvon,
Nu kör jag ju med mitt hemmabyggda momentstag som verkar hålla bra men det blir ett lite lustigt fenomen med detta
När man kliver av kopplingen så hoppar bakänden på karossen upp 15cm.
Så jag funderar på att sätta med 2st stag framåt i min 4-linkslåda som är svetsad i karossen för att få det lite bättre.
Momentstaget trycker ju karossen rakt upp under baksätet och då reser sig bakänden.
Så min tanke är att borra 2st nya hål i 4-link lådan och svetsa ihop 2st stag med gummibussningar och använda i original öronen på bakaxeln. Bara dessa inte motar fjädringsrörelsen i axeln, men bussningarna som håller axeln borde vara rätt förlåtande. nedre staget måste väll sitta infäst i samma linje som länarmarna iaf.

Är det någon som har lite bra info om detta så vore jag tacksam, ex längd och vinkel på stagen. skickar med lite bilder på hur lådan sitter

Bild
Bild
Bild
//William
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av wille91_ »

Det borde ju gå att bygga in fördelarna med ett 4-link i en sån eller är jag ute och cyklar
//William
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av Magistern »

wille91_ skrev:Här kommer lite fler funderingar ang bakvagnen på Volvon,
Nu kör jag ju med mitt hemmabyggda momentstag som verkar hålla bra men det blir ett lite lustigt fenomen med detta
När man kliver av kopplingen så hoppar bakänden på karossen upp 15cm.
Så jag funderar på att sätta med 2st stag framåt i min 4-linkslåda som är svetsad i karossen för att få det lite bättre.
Momentstaget trycker ju karossen rakt upp under baksätet och då reser sig bakänden.
Så min tanke är att borra 2st nya hål i 4-link lådan och svetsa ihop 2st stag med gummibussningar och använda i original öronen på bakaxeln. Bara dessa inte motar fjädringsrörelsen i axeln, men bussningarna som håller axeln borde vara rätt förlåtande. nedre staget måste väll sitta infäst i samma linje som länarmarna iaf.
Poängen är ju att karossen skall resa sig. Då pressar kraften däcken nedåt i backen och karossen uppåt (sk "anti squat"). Det leder till att mer kraft appliceras på däckens kontaktyta. Det är liksom principen med en "tourqe arm". Det är likadant på min bil med stege /tourqearm. För att justera detta måste du flytta bilens "Instant Center", dvs den främre infästningen upp eller nedåt. Mer exakt kan du lästa i länken nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=PM10WGsDA1k Kika 9.30 in i filmen så ser du min bil... (Kopplingen rasade btw...)

Lite nyttig läsning: http://www.baselinesuspensions.com/info ... ag_Car.htm

Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Skriv svar