Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Modifieringar och tips
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av wille91_ »

Hejsan har lite problem som de flesta med bakvagnen på volvo 745 vid högre effekter.
Jag ska förstärka orginalaxeln och när man ändå ska svetsa lite på bilen började jag fundera på att istället för att förstärka bryggan som viker sig, plocka väck den och fästa typ 4 links plattor i kolvet i samma linje som länkarmarna och svesta nya justerbara stag så man kan ställa pinjonvinkeln.
Vad tror ni om denna lösningen? borde inte bli mer arbete än att svesta om bryggan.
Är sugen å lite ideer ang för och nackdelar med detta.
Bilen ska gå lite på strippen och även gata.
Har sett denna lösning på nån gr-h bil så helt oduglig kan den inte vara?


Tacksam för lite tipps trix för er som är insatta i detta.
//William
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av wille91_ »

Ingen klurig som har lite tips på bra bakvagn:)
//William
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av The »

Bakaxeldelar.se har ett stag som ersätter bryggan.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av wille91_ »

Jo jag har kollat på det men tycker konstruktionen är lite som en nöd lösning? Men den kanske funkar bra? Har dock löst att den är sisådär
//William
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av therealpinto »

Bröderna Hahlin byggde en form av trelänk i sin 965 med Cheva V8. Den funkade bra när jag körde bilen, det kanske finns foton att kika på nånstans på nätet?

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av wille91_ »

Ja just det kollade lite på det för jag har sett på rallybilar så har dom använt original länkarmar och satt 2 stag i golvet från öronen på bakaxeln, då slipper man ju bryggan och får en stabil infästning i golvet under baksätet, såg finess hade sånna plattor man svetsade dit.
//William
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av Bjorn C »

fredrik tigers rallycrossbil har ju 3 länk upphängning och då är även mittenstaget riktat bakåt i stället för framåt pga nån konstig regel bilsportförbundet hade men de finns ju en liten tråd om den bilen så kolla om info där för den bakvagnen funkar ju otroligt bra
mvh
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av wille91_ »

Jag har klurat på att bygga om till 3 link som på deras 965a men det blir ju lite pyssel med dämpare och fjädrar misstänker jag att hitta något till bra pengar, för infästningarna är ju inga bekymmer att få till stadiga. Men frågan är ju hur mycket bättre det blir mot original länk armar? Och sen bara använda övre örat bredvid klumpen och göra det staget justerbart?
Fast dom kanske inte är så dumma org infästningarna med gummit runt axelröret eller skulle man bygga så man fick en led imot länkamen så man kunde använda original lik fjäder och dämpare?
//William
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av wille91_ »

Har råkat ut för mer problem med bakvagnen nu, byggde ett liknande momentstag som bakaxeldelar har och använde en axel med 25mm diameter in i ett ledlager i karossen, för övrigt byggt i 30x3mm sömlösa rör.
Problemet var att nu när jag körde på klistrad bana så slets axeln tvärt av och orsakade ju desvärre lite skador.
Stålaxeln jag använde skulle vara något hårdare stål.
Men det blir ju en rejäl brytning på ett sådant stag där rören går ihop till ett. så jag funderade på om det skulle fungera att bygga något liknande 4-link i mitten av axel? då borde man ju slippa brytandet i staget,
Det hade ju gått smidigt att svetsa i 4 link plattor mot golvet under baksätet nu när jag ändå behöver svetsa igen hålet jag fick i golvet. Och använda original öronen på bakaxeln.Någon som har en fundering ang detta?
//William
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av therealpinto »

Det kan man säkert göra, 740 har ju en form av den konstruktionen original fast de två stagen sitter infästade i "bryggan" som folk brukar förstärka på olika sätt.

Det man får hålla koll på är hur de yttre stagen lirar med de inre, så man inte får för mycket brytningar när det fjädrar. Man ska också tänka på att med bara två stag så blir det dubbla belastningen jämfört med en vanlig fyrlänk där man ju har dubbelt så många stag som håller emot axelns vridning.

Ett tips är också att inte bygga i "hårda" material, de brukar vara spröda så de går av tvärt. Bättre att välja ett segt material som hellre kröker sig, då ramlar inte prylarna bort om de överbelastas...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av wille91_ »

Ja det blir ju något liknande, frågan är ju om det blir för mycket belastningar på 2 stag, för moment stags modellen verkar inte fungera jätte bra för min del.
Ville slippa bygga 4-link men det kanske man blir tvungen till för att få det att hålla.
Annars om man kör med momentstag vad ska man ha för material? Nu har jag en diameter på 25mm för att få det att passa i lagret.
Tacksam för tipps
//William
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av therealpinto »

Det är ju "bara" att dimensionera för att det ska hålla så kommer det att funka, lite förenklat kan man dubblera en normal fyrlänk.

Hur har du byggt "momentstaget" (gissar att det är en stege typ bakaxeldelars variant)? Bilder är rätt bra... Ska det hålla måste man se till att man inte får brytningar i framkant. Eftersom de två stagen ytterst på axeln vill få axeln att röra sig i en både måste stegen antingen kunna röra sig framåt/bakåt eller ha ledpunkten exakt i linje med de yttre stagens ledpunkt.

Även stegen blir ju ordentligt påfrestad, stegen/momentstaget är ju allt som hindrar axeln från att rotera uppåt i framkant.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av wille91_ »

Ja det är en mycket lik variant fast lite stabilare i bakkant, det blir ju en rejäl brytning i framkant och som det ser ut nu båda gångerna det gått av så är det ju avbrutet. Problemet är att det går inte få i grövre länklager i original hålet så man kan använda sig av en grövre axel till att glida i lagret.
//William
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av therealpinto »

Man kanske inte ska bygga med lager där om det ska hålla? ;-) Bussningar är underskattade ibland...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Bygga 3 link 745?? Tipps och ideer.

Inlägg av StefanM »

ja man får nog tänka på hur axeln rör sig när den fjädrar. Man kan inte göra det där hur styvt som helst. Då blir det ju helt stumt och hur ska då axeln kunna fjädra?
Skriv svar