svetsa upp golvet på 142an!
svetsa upp golvet på 142an!
beställde 2m^2 svartplåt 0,7-0,8mm idag utan att eg. veta vad man ska ha, blir det bra tror ni annars kan jag ringa dit imorn & ändra innan dom hinner beställa men kom med synpunkter snabbt tack!
När jag svetsade upp amman så lät jag en vanlig plåtverkstad (som normalt sysslar med vanlig ventilation osv) knäcka till profiler och balkar efter mina skisser i 2mm plåt. Bra blev det och riktigt billigt oxå, 2mm plåt hade dom redan hemma så därför slapp man ju köpa hem det själv=) Men till golv o sånt passar det bra med den du redan beställt.
den mekaniska verkstaden jag beställer igenom hade också bara 2mm hemma men dom kunde ta hem till slutet på veckan och tycker att 2mm låter väl tjockt, väger ju dubbelt så mycket oxå, får köra på denna plåten till att börja med och komplettera med tjockare bitar till balkarna ev.
sedan gäller det ju att man inte bränner hål på plåten ska köra med MAG svets
sedan gäller det ju att man inte bränner hål på plåten ska köra med MAG svets
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 76
- Blev medlem: tor dec 04, 2003 1:50 am
- Ort: Umeå
0,7-0,8mm är den plåttjocklek som är vanligast i dagens bilar så det ska nog funka bra, du hadde kunnat ta 1mm plåt men den är lite väl jobbig att klippa med handsax så 0,8 blir nog bra.
Golvet är ett bra ställe att lära sig hur man svetsar i bilar, det är ju under bilen så det gör inte så mycket om det inte blir snyggt, sen slår det sig inte så farligt där heller eftersom det ofta är ganska mycket pressningar och veck i ett bilgolv.
Vad gäller svets så finns det ingen enklare att använda än en Mig/Mag, med den kan vem som helst lära sig svetsa.
Öva bara lite först på likadan plåt som du ska använda så du får trådmatning och strömstyrka rätt och kolla så du får ordentlig genombränning i svetsen utan att bränna hål.
Nu är det ingen katastrof om du skulle råka bränna hål i plåten, det går att lägga igen, det är bara att punkta i kanterna på hålet och bygga på med material tills det är tätt.
Sen svetsar man bara korta bitar åt gången i bilplåt för att undvika värmespridning och att plåten slår sig för den utvidgas ganska mycket om den blir för varm.
Gassvets på bilplåt är ingenting jag rekommenderar för en nybörjare direkt, dels måste man använda båda händerna hela tiden och dels så slår sig plåten så förbannat om man inte vet hur man gör.
Med gassvets blir värmespridningen i plåten betydligt större än med en Mig/Mag så den senare är att föredra när det gäller svetsning i bilplåt
Är det stora plåtbitar du ska lägga i kan man sicka eller knacka in pressningar i plåten för att få den styvare.
Du kan kyla med tryckluft men det går lika bra att kyla med en blöt trasa, med blöta trasor kan du även avgränsa så värmen inte sprider sig för mycket.
Du bör även ha nån typ av släckningsmedel i närheten ifall det skulle börja brinna (vilket inte är helt ovanligt, det har brunnit upp många garage i samband med svetsning i bilar), en hink med vatten eller vattenslang funkar, pulversläckare använder man bara om inget annat hjälper för det är inte så himla kul att sanera bort pulver ur en bil.
FORCE
Golvet är ett bra ställe att lära sig hur man svetsar i bilar, det är ju under bilen så det gör inte så mycket om det inte blir snyggt, sen slår det sig inte så farligt där heller eftersom det ofta är ganska mycket pressningar och veck i ett bilgolv.
Vad gäller svets så finns det ingen enklare att använda än en Mig/Mag, med den kan vem som helst lära sig svetsa.
Öva bara lite först på likadan plåt som du ska använda så du får trådmatning och strömstyrka rätt och kolla så du får ordentlig genombränning i svetsen utan att bränna hål.
Nu är det ingen katastrof om du skulle råka bränna hål i plåten, det går att lägga igen, det är bara att punkta i kanterna på hålet och bygga på med material tills det är tätt.
Sen svetsar man bara korta bitar åt gången i bilplåt för att undvika värmespridning och att plåten slår sig för den utvidgas ganska mycket om den blir för varm.
Gassvets på bilplåt är ingenting jag rekommenderar för en nybörjare direkt, dels måste man använda båda händerna hela tiden och dels så slår sig plåten så förbannat om man inte vet hur man gör.
Med gassvets blir värmespridningen i plåten betydligt större än med en Mig/Mag så den senare är att föredra när det gäller svetsning i bilplåt
Är det stora plåtbitar du ska lägga i kan man sicka eller knacka in pressningar i plåten för att få den styvare.
Du kan kyla med tryckluft men det går lika bra att kyla med en blöt trasa, med blöta trasor kan du även avgränsa så värmen inte sprider sig för mycket.
Du bör även ha nån typ av släckningsmedel i närheten ifall det skulle börja brinna (vilket inte är helt ovanligt, det har brunnit upp många garage i samband med svetsning i bilar), en hink med vatten eller vattenslang funkar, pulversläckare använder man bara om inget annat hjälper för det är inte så himla kul att sanera bort pulver ur en bil.
FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
hmmm ja tänkte lite på detta me balkarna i golvet, på endel ställen ser dom ganska friska ut och då är det ju inte så svårt att bara kapa bort ett litet parti med rost & sätta en platta just där, men om det är rostigt runt om balken kanske det är lättare att avlägsna hela & ersätta med 4-kants profil stålrör, nu har ja inte slipat klart än så ja vet inte men endel ställen är riktigt rostiga, äre bara åka till järnaffären isåfall & leta upp en profil som passar & svetsa dit eller hur brukar ni göra?
sedan så undrar jag hur ni har gjort där tanken sitter bak, antingen kan man ju lägga en rak plåt istället för tank men jag skulle vilja kapa bort hela "tankhållaren" & sätta en rak plåt mellan balkarna istället tror ni detta ställer till problem på bes?
sedan så undrar jag hur ni har gjort där tanken sitter bak, antingen kan man ju lägga en rak plåt istället för tank men jag skulle vilja kapa bort hela "tankhållaren" & sätta en rak plåt mellan balkarna istället tror ni detta ställer till problem på bes?
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
jag har en liknande ombyggnad i mitt bagage... inga problem.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
larsat skrev:
hmmm ja tänkte lite på detta me balkarna i golvet, på endel ställen ser dom ganska friska ut och då är det ju inte så svårt att bara kapa bort ett litet parti med rost & sätta en platta just där, men om det är rostigt runt om balken kanske det är lättare att avlägsna hela & ersätta med 4-kants profil stålrör, nu har ja inte slipat klart än så ja vet inte men endel ställen är riktigt rostiga, äre bara åka till järnaffären isåfall & leta upp en profil som passar & svetsa dit eller hur brukar ni göra?
Nja oftast brukar man använda samma material och ungefär samma tjocklek som det som sitter där från början för det är inte så lätt att få en bra svetsfog om det skiljer för mycket i materialtjocklek mellan bitarna, den tunnare plåten smälter betydligt fortare än den tjockare stålprofilen.
Det är inte så svårt att knäcka till en plåt så den blir samma mått som den rostiga delen av balken du kapat bort, det som behövs är en kantvik.
Har du inte tillgång till en sådan kan du gå till din lokala plåslagare så kan dom säkert knäcka till den åt dig.
Det brukar finnas ekonomibitar till dom vanligaste rosthärdarna på dom flesta bilar och dom brukar inte vara så vansinnigt dyra heller, fördelen är då att den är pressad till samma form som den del som du ska byta ut och passar med väldigt lite modifieringar så det är ganska enkelt att stycka in den bit du behöver.
FORCE
hmmm ja tänkte lite på detta me balkarna i golvet, på endel ställen ser dom ganska friska ut och då är det ju inte så svårt att bara kapa bort ett litet parti med rost & sätta en platta just där, men om det är rostigt runt om balken kanske det är lättare att avlägsna hela & ersätta med 4-kants profil stålrör, nu har ja inte slipat klart än så ja vet inte men endel ställen är riktigt rostiga, äre bara åka till järnaffären isåfall & leta upp en profil som passar & svetsa dit eller hur brukar ni göra?
Nja oftast brukar man använda samma material och ungefär samma tjocklek som det som sitter där från början för det är inte så lätt att få en bra svetsfog om det skiljer för mycket i materialtjocklek mellan bitarna, den tunnare plåten smälter betydligt fortare än den tjockare stålprofilen.
Det är inte så svårt att knäcka till en plåt så den blir samma mått som den rostiga delen av balken du kapat bort, det som behövs är en kantvik.
Har du inte tillgång till en sådan kan du gå till din lokala plåslagare så kan dom säkert knäcka till den åt dig.
Det brukar finnas ekonomibitar till dom vanligaste rosthärdarna på dom flesta bilar och dom brukar inte vara så vansinnigt dyra heller, fördelen är då att den är pressad till samma form som den del som du ska byta ut och passar med väldigt lite modifieringar så det är ganska enkelt att stycka in den bit du behöver.
FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
äre nån som vet va den inringade ögglan har för funktion? (sitter bakom bakaxeln på balken om bilden är förvirrande)
www.neger.se/volvo/bildz/oggla.jpg
tack på förhand
www.neger.se/volvo/bildz/oggla.jpg
tack på förhand