svetsa upp golvet på 142an!

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

svetsa upp golvet på 142an!

Inlägg av larsat »

beställde 2m^2 svartplåt 0,7-0,8mm idag utan att eg. veta vad man ska ha, blir det bra tror ni annars kan jag ringa dit imorn & ändra innan dom hinner beställa men kom med synpunkter snabbt tack! :roll:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

man kanske behöver 2 olika tjocklekar en tunn till "obärande" såsom golvplåtar och en tjockare som man bockar till balkarna ni får komma med tips helt enkelt ;-)
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

När jag svetsade upp amman så lät jag en vanlig plåtverkstad (som normalt sysslar med vanlig ventilation osv) knäcka till profiler och balkar efter mina skisser i 2mm plåt. Bra blev det och riktigt billigt oxå, 2mm plåt hade dom redan hemma så därför slapp man ju köpa hem det själv=) Men till golv o sånt passar det bra med den du redan beställt.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

den mekaniska verkstaden jag beställer igenom hade också bara 2mm hemma men dom kunde ta hem till slutet på veckan och tycker att 2mm låter väl tjockt, väger ju dubbelt så mycket oxå, får köra på denna plåten till att börja med och komplettera med tjockare bitar till balkarna ev.
sedan gäller det ju att man inte bränner hål på plåten ska köra med MAG svets :?
Abbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: mån dec 08, 2003 2:57 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Abbe »

önskar dig lycka till... borde va lättare med gassvetsning
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Vad är lättare än Mag? Öva lite på nån lös plåt innan så du ställer in rätt matning och ström bara.
Abbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: mån dec 08, 2003 2:57 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Abbe »

bara att 0,8 är väldigt nära gränsen vad som går att svetsa med MAG. av mina erfarenheter är det väldigt lätt bränna hål i så tunn plåt.
haylakeracing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor dec 04, 2003 1:50 am
Ort: Umeå

Inlägg av haylakeracing »

Går väl inte att misslyckas med MAGen, bara att ta det lugnt och punkta ihop och se att det smälter ihop för man svetsar ju inte strängar till bilplåt. Tryckluft är bra för att kyla.

Att använda gassvets om man inte kört förrut är ganska lönlöst, brukar oftast resultera i större hål :wink:
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tack för tipsen pöjkar ja gjorde ingen ändring så det får bli som det blir nu, ska hämta det i slutet på veckan, får ta ner tryckluftskompressorn till garaget me har inte blivit av så kan man ju kyla me den
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

0,7-0,8mm är den plåttjocklek som är vanligast i dagens bilar så det ska nog funka bra, du hadde kunnat ta 1mm plåt men den är lite väl jobbig att klippa med handsax så 0,8 blir nog bra.
Golvet är ett bra ställe att lära sig hur man svetsar i bilar, det är ju under bilen så det gör inte så mycket om det inte blir snyggt, sen slår det sig inte så farligt där heller eftersom det ofta är ganska mycket pressningar och veck i ett bilgolv.
Vad gäller svets så finns det ingen enklare att använda än en Mig/Mag, med den kan vem som helst lära sig svetsa.
Öva bara lite först på likadan plåt som du ska använda så du får trådmatning och strömstyrka rätt och kolla så du får ordentlig genombränning i svetsen utan att bränna hål.
Nu är det ingen katastrof om du skulle råka bränna hål i plåten, det går att lägga igen, det är bara att punkta i kanterna på hålet och bygga på med material tills det är tätt.
Sen svetsar man bara korta bitar åt gången i bilplåt för att undvika värmespridning och att plåten slår sig för den utvidgas ganska mycket om den blir för varm.
Gassvets på bilplåt är ingenting jag rekommenderar för en nybörjare direkt, dels måste man använda båda händerna hela tiden och dels så slår sig plåten så förbannat om man inte vet hur man gör.
Med gassvets blir värmespridningen i plåten betydligt större än med en Mig/Mag så den senare är att föredra när det gäller svetsning i bilplåt
Är det stora plåtbitar du ska lägga i kan man sicka eller knacka in pressningar i plåten för att få den styvare.
Du kan kyla med tryckluft men det går lika bra att kyla med en blöt trasa, med blöta trasor kan du även avgränsa så värmen inte sprider sig för mycket.
Du bör även ha nån typ av släckningsmedel i närheten ifall det skulle börja brinna (vilket inte är helt ovanligt, det har brunnit upp många garage i samband med svetsning i bilar), en hink med vatten eller vattenslang funkar, pulversläckare använder man bara om inget annat hjälper för det är inte så himla kul att sanera bort pulver ur en bil.

FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmmm ja tänkte lite på detta me balkarna i golvet, på endel ställen ser dom ganska friska ut och då är det ju inte så svårt att bara kapa bort ett litet parti med rost & sätta en platta just där, men om det är rostigt runt om balken kanske det är lättare att avlägsna hela & ersätta med 4-kants profil stålrör, nu har ja inte slipat klart än så ja vet inte men endel ställen är riktigt rostiga, äre bara åka till järnaffären isåfall & leta upp en profil som passar & svetsa dit eller hur brukar ni göra?

sedan så undrar jag hur ni har gjort där tanken sitter bak, antingen kan man ju lägga en rak plåt istället för tank men jag skulle vilja kapa bort hela "tankhållaren" & sätta en rak plåt mellan balkarna istället tror ni detta ställer till problem på bes? :roll:
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

jag har en liknande ombyggnad i mitt bagage... inga problem.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

larsat skrev:
hmmm ja tänkte lite på detta me balkarna i golvet, på endel ställen ser dom ganska friska ut och då är det ju inte så svårt att bara kapa bort ett litet parti med rost & sätta en platta just där, men om det är rostigt runt om balken kanske det är lättare att avlägsna hela & ersätta med 4-kants profil stålrör, nu har ja inte slipat klart än så ja vet inte men endel ställen är riktigt rostiga, äre bara åka till järnaffären isåfall & leta upp en profil som passar & svetsa dit eller hur brukar ni göra?

Nja oftast brukar man använda samma material och ungefär samma tjocklek som det som sitter där från början för det är inte så lätt att få en bra svetsfog om det skiljer för mycket i materialtjocklek mellan bitarna, den tunnare plåten smälter betydligt fortare än den tjockare stålprofilen.
Det är inte så svårt att knäcka till en plåt så den blir samma mått som den rostiga delen av balken du kapat bort, det som behövs är en kantvik.
Har du inte tillgång till en sådan kan du gå till din lokala plåslagare så kan dom säkert knäcka till den åt dig.
Det brukar finnas ekonomibitar till dom vanligaste rosthärdarna på dom flesta bilar och dom brukar inte vara så vansinnigt dyra heller, fördelen är då att den är pressad till samma form som den del som du ska byta ut och passar med väldigt lite modifieringar så det är ganska enkelt att stycka in den bit du behöver.

FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

äre nån som vet va den inringade ögglan har för funktion? (sitter bakom bakaxeln på balken om bilden är förvirrande) :shock:
www.neger.se/volvo/bildz/oggla.jpg
tack på förhand
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

En barnvagnsögla för dom som inte åker Kombi :-D
Skriv svar