Bygga skottsäker bakvagn Volvo 960 -95

Modifieringar och tips
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Bygga skottsäker bakvagn Volvo 960 -95

Inlägg av Jimmy Nilsson »

Behöver lite tips och tricks vad man kan tänkas göra med bakvagnen på Volvon, det är så att framöver så blir det motorbyte helt från 6an till LS baserad V8 (på rätt sida 450hk).

Motor och låda kluras det lite på olika kombinationer, men frågan är den vad man kan tänkas göra med bakvagnen?
Tips, tricks? Delar att använda? Eller ska man kapa undan rubbet och bygga nytt?
Som det är idag så är det helt standard delad bakvagn gen 2, med tvärställd kompositfjäder och tanken är att bilen ska fungera bra till vardags på gatan men även fungera bra på strippen. Och fördelen då är att den sätter sig väldigt bra som det är nu.

Några tankar? coilover dämpare samt viktstålsdrivaxlar kan jag få tag på till bakaxeln, diff går att få tag på också men frågan är hur resten kommer klara vridet?
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Bygga skottsäker bakvagn Volvo 960 -95

Inlägg av Nova Jörgen »

Jimmy Nilsson skrev:Behöver lite tips och tricks vad man kan tänkas göra med bakvagnen på Volvon, det är så att framöver så blir det motorbyte helt från 6an till LS baserad V8 (på rätt sida 450hk).

Motor och låda kluras det lite på olika kombinationer, men frågan är den vad man kan tänkas göra med bakvagnen?
Tips, tricks? Delar att använda? Eller ska man kapa undan rubbet och bygga nytt?
Som det är idag så är det helt standard delad bakvagn gen 2, med tvärställd kompositfjäder och tanken är att bilen ska fungera bra till vardags på gatan men även fungera bra på strippen. Och fördelen då är att den sätter sig väldigt bra som det är nu.

Några tankar? coilover dämpare samt viktstålsdrivaxlar kan jag få tag på till bakaxeln, diff går att få tag på också men frågan är hur resten kommer klara vridet?
Hej.
Om du verkligen vill ha en bakvagn som fungerar BRA på strippen och går att åka med till vardags finns det INGA fördelar med den delade (multilink) bakvagnen.

1 Den är ömtålig för att det är fler rörliga delar och drivknutar, dessa stjäl även en massa effekt i onödan.

2 Under fjädringsrörelsen så ändrar sig hjulvinklarna (särskilt Cambern), vilket är direkt FARLIGT om du kör med däck med mjuka sidor t.ex. slicks. Dessutom så sviktar ofta bärarmarna och bussningarna i bakvagnen vilket förvärrar saken.

3 Det finns INGA fördelar med en delad bakvagn för att få bättre grepp i starten vid acceleration jämfört med en stel bakaxel som har en vettig upphängning. Volvo 7/940 seriens bakvagn går att få riktigt bra med ett vettigt momentstag, bra stötdämpare och några andra små trix.

4 En Bil som du vill få maximalt grepp med i starten, ska ABSOLUT INTE sätta sig i bak i startögonblicket, tvärt om. Däremot vill du att den reser sig i fronten, med en kontrollerad rörelse.

Min lista kan göras mycket längre...faktiskt väldigt lång till och med :hey:

Så för att svara på din fråga...byt till en bil med lämpligare bakvagn (t.ex. 740 eller 940 om du vill åka Volvo) eller kapa bort skiten och bygg nytt. Häng upp en STABIL bakaxel (något som är stadigare än Volvos 1031) i någon typ av följande bakvagnsupphängningar: K-länk, 4-link, 3-link, Torque-arm eller till och med ett par längsgående bladfjädrar med någon form av vettiga traction-bars.

Alla dessa varianter funkar skapligt att åka med till vardags och är avsevärt mycket bättre för att åka med på strippen än en delad bakvagn.

Och till sist något som jag tjatar om OFTA här på forumet...Hårda sänkfjädrar, hårda sportstötdämpare, och lågprofilsdäck på stora fälgdiametrar är rena döden för bra grepp vid acceleration.

Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga skottsäker bakvagn Volvo 960 -95

Inlägg av therealpinto »

Jag håller med Jörgen men ytterligare en dimension är ju om du tänkt få bilen gatreggad?

I så fall måste det blir som ombyggt fordon och då är det en fördel rent reggningsmässigt sett att byta till en stel axel. Hahlin kör/körde (?) bakaxel från en sen Firebird tror jag i sin 965 med LS-motor, det funkade rätt bra med en variant på trelänk kan man säga.

Tänk bara på att för gatbruk ska stagen vara lika långa, parallella med varandra och parallella med marken i körläge. För strippkörning kan man justera om lite...

Ytterligare en kommentar är att det går ju bevisligen att få delade axlar att fungera någorlunda på dragracingbana (nyare Corvette, en del BMW, Supra...) men min uppfattning är att om man bygger rätt så har en stel axel bara fördelar - på allt utom ojämna banracingbanor och kanske i komfort.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Re: Bygga skottsäker bakvagn Volvo 960 -95

Inlägg av Jimmy Nilsson »

Tackar för de svaren.
Det är just själva bakvagnen som det kört ihop sig med hur man ska bära sig åt med denna, i princip hela bromssystemet väntar nämligen på uppgradering nu mot vårkanten.
Och som jag såg en fördel just med delade är att den besiktningsman jag pratat med ansåg att det blir tillräckligt modifierat med det jag tänkt göra men han ställde sig frågande till länkarmarna i bakvagnen hur de kommer klara påfrestningarna som blir av vridet från motorn.
Men en Camaro/Firebird bakvagn skulle nog helt klart fungera väldigt bra.

Någon som har bild eller något på ett 3 link bygge på en 7/900?
Som visar lite hur man skulle tänkas bygga.

Och vad är det som gör SFRO lite anti mot att bygga 4link?

God jul alla! Mvh
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Bygga skottsäker bakvagn Volvo 960 -95

Inlägg av Ferken »

Jag har med funderingar på att byte bakaxel,
funderar på en ford 9tum 45splines som är något kortare än volvos 1031 axel
så kan man spacera ut vanliga däck, för att sedan ta bort och få på slicks med ombyggda hjulhus och några vettiga coilovers

frågan är ju hur upphängningen ska se ut för att passa både i drifting och dragrace gata?
Fredrik
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga skottsäker bakvagn Volvo 960 -95

Inlägg av therealpinto »

Den mest "allround" upphängningen enligt min erfarenhet är nog en fyrlänk (eller trelänk) med panhardstag och gott om hål att justera i. För gata, lika långa stag, parallella med varandra och med vägen i körläge. För stripp får man justera om för att få antisquat etc. att lira.

Den svåraste kompromissen blir nog bredden på hela upphängningen - på strippen vill man ha stagen hyfsat tätt ihop för att kunna åka med breda hjul, på gata vill man ha stagen så långt isär som det bara går. Håller man sig till sansade bredder på slicksen går det rätt bra ändå. Men det gäller att tänka på det när man bygger.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Re: Bygga skottsäker bakvagn Volvo 960 -95

Inlägg av Jimmy Nilsson »

Bredd på bakfälgarna kommer bli 9.5" med 255or till gatan så det kommer inte bli galet mycket bredare bak inte, alternativt 10.5" men fortfarande inte hiskeligt brett.
Men vad är det många andra SFRO män är så anti mot då det kommer till 4-link, är det just uniballs eller vad?
Tips och tricks på hur man kan tänkas bygga annars? Tänkte bussningar och konstruktionsmässigt?
En sak jag sneglat lite mer på är en form av 4 link med de övre stagen snett ut som ett V från klumpen och utåt sen med panhardstag bakom.
Då borde det bli stabilt och ta upp påfrestningar i sidled bättre? Tanken är som sagt att kunna använda bilen bra på gatan, samt "enkelt" kunna ställa om för stripp och bana (drifting).

Förlåt om det är lite dumma frågor kanske men vill bara få lite mer klarhet.
Mvh
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga skottsäker bakvagn Volvo 960 -95

Inlägg av therealpinto »

SFRO är inte "anti" mot fyrlänk egentligen men problemet är att vi stöter på allt för många bilar som man monterat fyrlänk på utan att ha koll på vad som gäller för att det ska funka bra för vägbruk. De flesta råd om fyrlänk man hittar på nätet är helt fokuserade på dragracing (eller möjligen sprint cars på oval grusbana i USA) och det byggsättet blir inte så bra för gata. Då tenderar man att få stagen för nära varandra (mycket roll steer bland annat) och så att de inte är parallella med varandra och vägen (ger låsningar).

Bygger man en fyrlänk med brett mellan stagen, bra sidledslokalisering, parallellitet och helst vettiga gummibussningar så är det en utmärkt upphängning - även om det finns bättre lösningar för just väghållning. Men få upphängningar kan bli så allround som en fyrlänk.

K-länk som du beskriver är en kompromiss för att slippa ha panhardstag eller wattlänk. K-länken ger alltid låsningar vid krängning och därför behöver man relativt mjuka bussningar vilket gör att det inte är optimalt för "performance". Ett långt, lågt placerat panhardstag tillsammans med en vanlig fyrlänk brukar vara en bättre lösning som också är enklare att justera in.

Ska du inte ha bredare däck än så behöver du inte så smal axel och då borde du kunna få ut fyrlänksstagen i bredd så det fungerar bra.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Re: Bygga skottsäker bakvagn Volvo 960 -95

Inlägg av Jimmy Nilsson »

Tackar enormt för råden Gustaf!

Men då ska jag nog överväga en "originell" 4-link helt enkelt och inte K-link som tankarna gick lite i. Sen som du säger med långt och lågt placerat panhardstag.
Nej har tankarna på att max 10.5" breda slicks ska få plats bak för strippen så det ska nog gå att få bra bredd mellan stagen.
Då kvarstår bara frågan hur man ska utforma med bussningar och justeringar. :)

Mvh
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga skottsäker bakvagn Volvo 960 -95

Inlägg av therealpinto »

En vettig kompromiss är uniballs/länklager i ena änden av stagen och polyuretanbussningar i andra änden. Då tar bussningarna upp de värsta chocklasterna så håller länklagren bättre.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Re: Bygga skottsäker bakvagn Volvo 960 -95

Inlägg av Jimmy Nilsson »

Tackar för det Gustaf än en gång!
Då blir det hissa upp bilen någon dag och börja mäta. :)

Men nu blir det till att dona lite julmat här hemma, god jul alla!
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: Bygga skottsäker bakvagn Volvo 960 -95

Inlägg av warp »

Jimmy Nilsson,
Ni nämnde att ni kan få tag på diffbroms till MK2 diffen. Vart kan jag hitta dessa?
Dom enda jag har hittat är slungdiffar

Mvh Mikael Öberg
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Re: Bygga skottsäker bakvagn Volvo 960 -95

Inlägg av Jimmy Nilsson »

Warp: Den info jag fick tidigare var att diffen från BMW M5 e34 ska vara en som tål bra med stryk som ska passa med mindre modifieringar. Har dock inte alla siffror i huvudet numera då datorn jag hade all fakta på nu kraschat och inget hann räddas. :(

Dock skrotades planerna fullständigt då jag nu funnit en Ford 8.8" axel från mustang som endast är 20mm smalare mellan anläggningsytorna på bromsskivorna mot 1031 axeln så det blir att bygga om till 4-link framöver istället med stel axel.
Kommer köra med nedre länkarmar i Uniballs samt övre på axeln i uniballs, sen gummibussning i övre länkarmen mot chassit.

Mvh.
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Skriv svar