Besikta äldre bygge som fått nedslag på 4-länk. Problem?

Modifieringar och tips
Kalle LKPG
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör apr 23, 2011 5:37 pm

Besikta äldre bygge som fått nedslag på 4-länk. Problem?

Inlägg av Kalle LKPG »

Hej!

Har kikat lite på en Camaro -71 som fått nedslag på bes att den är ombyggd till 4-länk (och bigblock) Bilen är inte bes sen början av 90talet. Hur pass besvärligt är det att lösa i efterhand. Antar att det är SFRO?

Tack på förhand!

MVH
Kalle
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Besikta äldre bygge som fått nedslag på 4-länk. Problem?

Inlägg av therealpinto »

Ja, förmodligen ombyggt fordon genom SFRO.

Det är inte direkt krångligt i sig men våra krav för att gatregga gör att om det är ett "vanligt" streetrace/dragracebygge så kan det köra ihop sig rent tekniskt. En fyrlänk byggd för dragracing/streetracing har ofta för tätt mellan stagen och lite tokiga vinklar.

Bigblock är också lite känsligt men enklare i en bil som fanns med bigblock från början.

Utan foton är det svårt att bedöma hur mycket jobb det är.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Besikta äldre bygge som fått nedslag på 4-länk. Problem?

Inlägg av fredde_vit_pv »

vad gäller om bilen är godkänd som ombyggt fordon innan SFRO fanns och bilprovningen nu vid besiktning ifrågasätter
det dom själva godkände förut?
Bilprovningen har ju lärt sig massor sedan SFRO kom till.

/Fredde
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Besikta äldre bygge som fått nedslag på 4-länk. Problem?

Inlägg av therealpinto »

Tyvärr är ju gamla byggen ofta dåligt dokumenterade och med ganska lite info i regbeviset. Det gör att bevisläget ofta är rätt svårt så tyvärr kan man råka ut för att fordonet inte längre kan godkännas.

I ärlighetens namn är också många av bilarna som reggades på 1980/90-talet ombyggda sedan regbes också.

Kan man med foton visa att bilen är i samma skick som när den reggades kanske det går att lösa, men det finns inga garantier.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Besikta äldre bygge som fått nedslag på 4-länk. Problem?

Inlägg av ingesjo »

Hej ,, kan jag stjäla tråden lite Kalle ?
Tror inte det gör något om det gör något så får jag skapa en egen :-)
Det gäller import av ombyggd fordon eller Kit car.
Jag har i mina ägor en S7'a som är byggd i UK (Wales) på sent 80 tal...
Reg papperna visar på inreggning 27-06-1990 (Byggnations datum ang. som okännt)
Jag ägde den ca. ett 1/2år i UK.
Tog den sedan med mig som flyttgods hem.
Jag har intyg om att den är privatbyggd i UK och namngiven person som byggt den (tyvärr hade han gått bort innan jag fick kontakt med honom själv )
Jag har även intyg från företaget som en gång i tiden levererade denna Kit .
Jag har även gjort ursprung kontroll och har fått Dispens från transportstyrelsen (Dick Thörn)
Papperna jag har från UK är lite missvisande
Original så var bilen försedd med en uppskrämd 1600 cc 6'a på ca 130 hkr (Trumph Vitess)
När jag köpte den så var den motorn bytt till en uppborrad 1300 cc 4'a på ca. 80-90 hkr (Triumph Spitfire) , det kan väl bara vara på rätt håll..?
Allt annat såsom framvagn och bakvagn, bromsar + en massa annat kommer från en Triumph Spitfire dock är ramen omgjord (Ny byggd)
Givetvis ovanpå det hela så är S7 kittet skruvat.
Till våren är bilen så klar att den kan bli Reggad och besiktigad i Sverige, hmm jag vet men det tar lång tid att fixa s´ker o ting när man aldrig är hemma.
Vad kommer nu att ske på SFRO testen som jag måste göra?
Therealpinto (Gustav) du kanske har lite info?
Ha det gött
Ingesjo
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Besikta äldre bygge som fått nedslag på 4-länk. Problem?

Inlägg av therealpinto »

Vad säger dispensen, ska bilen behandlas som amatörbyggt fordon och SFRO-besiktas?

Det är det som är avgörande för vad du ska göra, skulle jag säga. Att motorn är bytt till en mindre bör inte vara något problem.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Besikta äldre bygge som fått nedslag på 4-länk. Problem?

Inlägg av ingesjo »

När jag pratade med Dick på transportstyrelsen så sa han att en förenklad SFRO besiktning ska göras innan reg. besiktning Tyvärr ligger dispensen hemma 80 mil härifrån


Skickas från min iPhone via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Besikta äldre bygge som fått nedslag på 4-länk. Problem?

Inlägg av therealpinto »

OK, men då ser du bara till att boka tid med din närmste SFRO-besiktningsman, så jobbar ni därifrån.

Då skriver vi in de prylar som sitter i bilen nu.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Besikta äldre bygge som fått nedslag på 4-länk. Problem?

Inlägg av ingesjo »

Hej Gustav.
Vad jag har förstår är att bilen ska vara lika / delvis orörd alltså som den var i UK när jag gör min SFRO besiktning eller är jag ute och reser här.
Jag har renoverat motorn och bytat till nya bromsar + en massa annat, fortfarande allt lika som det var när jag tog hem bilen , bara nya delar.
Ha en trevlig helg för det ska vi :-).
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Besikta äldre bygge som fått nedslag på 4-länk. Problem?

Inlägg av therealpinto »

Det spelar egentligen inte så stor roll, tycker jag. Bilen ska uppfylla svenska krav på amatörbyggt fordon så det är naturligt att vissa delar kan ha ändrats, och att renovera sådant som är dåligt är självklart okej.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Kalle LKPG
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör apr 23, 2011 5:37 pm

Re: Besikta äldre bygge som fått nedslag på 4-länk. Problem?

Inlägg av Kalle LKPG »

Nu tog ju tråden fart med andra bilar. Hoppar nog bilen i fråga då jag fått tänka efter att det va lite för mycket modifieringar från det jag hade tänkt mig. Är mer en åkarbil än racebil jag vill ha denna gång.
Stort tack för input!

MVH
Kalle
Skriv svar