Dubbel A arm vs Mcpherson

Modifieringar och tips
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Dubbel A arm vs Mcpherson

Inlägg av Firenza »

Ja vilka är för o nakdelarna mellan de olika typerna.

För o kasta lite ljus över mitt problem
Här är min projekt tråd.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 73#p586773

Jag har som sagt en Firenza (Dubbel A arm) som skall få nytt liv med en motor från en Omega MV6 (Mchpearson)

Efter o måttat lite snabbt med tumstocken så kom jag fram till att måtten på framvagnarna på de olika bilarna är ganska lika.
lika nog för att kunna klä av dom och sedan bara kapa ram balkarna o flytta över delarna.

Fördelar som jag ser rent konstruktionsmässigt (Att byta framvagn)

Motorfästen och infästning för styrväxeln kommer med på köpet.
Fjädring och hjulupphängning är dimensionerad efter den nya motorns vikt.
Den är rost fri.
Ram balkarna är mycket grövre så jag slipper förstärkningar.
Jag slipper bygga om framvagnsbalken för o få plats med oljetråget

Nackdelar

Det är inte Dubbla A armar vilket tydligen skall vara mycket bättre.

Om jag skulle behålla befintlig framvagn så måste framvagnen rostlagas och förstärkas gansa rejält då den enligt mina ögon är klent byggd

Vad säger ni andra där ute?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dubbel A arm vs Mcpherson

Inlägg av therealpinto »

Det finns massa åsikter, en hel del diskussionstrådar och några myter om detta :-)

A-armar är "bättre" eftersom de ger mer möjligheter att styra bilens beteende, det blir lättare att bestämma saker som rollcenter, camberkompensation, dive/anti-dive och några saker till.

McPherson har egentligen inga fördelar när man pratar om prestandan, det handlar mest om ekonomi (färre rörliga delar och leder) och packning (tar normalt sett mindre plats, speciellt "ovanför" rambenen).

En sak som är viktig att komma ihåg är att en bra McPherson oftast är bättre än en dålig framvagn med dubbla A-armar. Typexempel kan vara Ford, jämför man Capri/Escort MkI/II, med McPherson, mot Taunus 1971-82, med dubbla A-armar, så har Taunus "på papperet" en mer avancerad framvagn. Men väghållningsmässigt fungerar Capri/Escort mycket bättre (trots att de båda delar vissa grundläggande fel).

Därför är det också ofta (men inte alltid!) så att jämför man en gammal A-armsframvagn (1960-tal) med en nyare (1990-tal) McPhersonframvagn, så kan McPhersonframvagnen vara att föredra.

Jag tycker ändå att det också kokar ned till vad man vill ha ut av bilen. Ska det vara ett seriöst bygge där man verkligen vill ha bra väghållning kan man välja en väl fungerande framvagn, Corvette C5 till exempel. Då finns det också ofta delar (bättre bussningar, dämpar etc.) att få tag på - Omega kanske inte har samma utbud?

Du pratar om att flytta hela rambalkar från Omegan, tänk då på att det ofta krävs arbete med att få resten av karossen att "ta emot" balkarna och hantera krafterna. Var också noga med att kolla så det inte är några exotiska höghållfasta stål i Omegans balkar, som inte kan svetsas med normala metoder.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Dubbel A arm vs Mcpherson

Inlägg av Anders_Karlsson »

Omega B har väl inte direkt en sportig McPhersonframvagn, mer inriktad mot komfort och kursstabilitet.
Original ET på fälgarna ska vara mellan 35-40 har jag för mig.

Det går att justera camber lite grann, spindeln sitter skruvad i fjäderbenet med två skruv varav den övre har ett ovalt fästhål i spindeln.
Caster går att göra justerbar om man byter topplagringar, original går det inte att justera.
Toe går såklart att justera, höger/vänstergängade rör med klämförband på styrlederna.

Styrsnäckan och Pitmanarmen sitter inte ihop med framvagnsbalken utan är bultade genom rambenen och innerskärmen.

Dåligt utbud med bussningar och sånt, men det finns lite billiga fjäderben med justerbara fjädertallrikar på Ebay (felaktigt kallade coil-overs).
Med såna kan man kanske få till lite mer camber och casterjustering.

På Omegorna går kränghämmarstagen åt ganska fort pga billig konstruktion, styrlederna kan också vara glappiga.
Ibland slits bussningen ut i Pitmanarmen, borde gå att ersätta med ett nållager och smörjnippel om man vill ha det lite tightare.

296 mm bromsarna är bra, med lite extra kylning och bromsvätska med hög kokpunkt så blir de riktigt bra.
Jag körde en del banträffar för några år sedan med en Omega A 3,0 24V som hade de bromsarna.
Ca 1500 kg bil och många varv på Anderstorp med originalbelägg och vanlig bromsvätska, funkade hur bra som helst.
De ryms i 15" fälg också vilket kan vara praktiskt på en äldre bil med små hjulhus.

Har nåt avlägset minne av att det var segt att borra hål i ena rambenet på den Omegan.
Skulle borra fast en rörklamma till oljekylarslangar. Kan ha varit ett slött borr också... :roll:
Torpedväggen är limmad mot resten av karossen, iaf på Omega A. Tror det är nåt liknande på Omega B också.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Dubbel A arm vs Mcpherson

Inlägg av Firenza »

Gustaf. Bra input där med att det kan vara höghållfasta stål i balkarna.
Hur kontrollerar man detta på enklaste sätt?
Provsvetsning och bryta sönder det?

Jag kan säga att nu när jag har börjat grotta ner mig i detta så blir jag allt mer kluven över vilken väg jag skall ta.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dubbel A arm vs Mcpherson

Inlägg av therealpinto »

Man kan prova men enklast är förmodligen att kolla med någon Opelverkstad. Om det är höghållfast stål brukar det finnas speciella anvisningar från tillverkaren om reparation etc. Annars kan ett hårdhetsprov vara lämpligt.

Det är inte lätt att välja väg men efter att ha jobbat en del med hjulupphängningar själv, så kan jag tipsa om att antingen plocka i ett fungerande paket eller i alla fall kopiera en fungerande (=bra) geometri. Att hitta rätt helt själv är inte så enkelt...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Dubbel A arm vs Mcpherson

Inlägg av StefanM »

Fast tänker man rent spontant så blir delar från en Omega till en Firenza ungefär samma sak som delar från en stridsvagn till en Nissan Micra?
Ska man bygga sånt här är det ju lagom att utgå från en bil i samma viktklass iallafall.
I england finns det säkerligen v6 motoriserade Vivor och Firenzor och säkerligen värre än så och de brukar inte byta framvagn iallafall. Andy Frost körde dragracing länge med sin standard victor FD och det är lika framvagn om än bredare så jag tror nog inte en sån här ombyggnad är ett måste direkt. Enda skillnaden på framvagnen på de vauxhall med tyngre raka sexor är att nedre spindelleden är lite kralligare och sen fjädrar då såklart men i övrigt precis samma armar och grundstomme.
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Dubbel A arm vs Mcpherson

Inlägg av Firenza »

Efter att grottat ner mig lite i ämnet så har jag kommit fram till att en av sakerna som måste åtgärdas med min framvagn är just spindellederna då de ser ut att vara i klenaste laget. I övrigt så blir det till att kopiera och modifiera orginal spindlarna för att få rätt vinklar och höjd då jag går upp till större fälgar för att få plats med bromsar.

Ja just det ja det blir modifierad original framvagn.
Skriv svar